• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 623
Jag har ridit i en (några) Pfiff amaretto. Tycker att det är en skön sadel som ger bra stöd utan att låsa fast. Verkar som att det är en bra sadel för det priset. Hästarna verkar inte få ont i ryggen heller (men det beror ju självklart på passformen också).
Jag hade nog ändå inte vågat köpa innan jag provat den sadeln jag var intresserad av, sadlarna skiljer sig ju lite åt när det gäller stoppningen (alltså hur mycket stoppning det är i dem) men det kan ju ioför sig en sadelmakare fixa ändå...

Blev du nåt klokare av mitt flum... :smirk:

Jag beställde min gamla sadel på nätet och den passade. Det var en Zaldi Star. Sedan provade jag den på min nya häst och den låg inte bra, dessutom kunde jag känna bommen. Tror att det var bommen iaf för jag hade ridsår varje gång jag red i den och den var hård just där jag satt.

Nu har jag en Pessoa och den älskar jag! :love: Har aldrig suttit i en bättre sadel, vissa säger att den är dålig men jag gillar min och den passar hästen och mig. Prestige är oxå en skön sadel men låg inte bra på min häst.

Jag tror vissa säger att just det märket är dåligt pga att det inte ligger bra på deras hästar. Men man kan inte gilla alla sadlar men man skall hellre inte smutskasta andra märken bara för att dom inte passar hästen, den sadeln kanske passar en annan :smirk:

Men i dressyr har jag bara haft Albion K2. Den är jätteskön att rida i och jag sålde den för att den tippade framåt på min häst så jag skulle haft annan bomvidd och stoppa upp den. Skulle kunna tänka mig en Albion Style, den är skön. Det ärket som du har bild på har jag ingen aning om, men du kan ju beställa den och om den inte passar så är det ju bara att skicka tillbaka.

Det finns ju hur många märken som helst, testa det som passar din häst och var inte rädd att prova de sadlra andra inte gillar!

Lycka till!

Kram Favina :bump:

Nej, man ska aldrig säga aldrig. Men man hoppas ju att de ska vara något duktigare på sadlar än vad vi, gemene man, är..

Jag tycker att vissa (ingen speciell i denna tråden, utan rent generellt) inte inser vikten av en ordenligt utprovad sadel. Man kanske ber sin ridlärare eller ngn man anser kunnig. Men de har inte tillräckligt med kunskap. Det finns en miljard trådar om sadlar och folk som inte ber ngn auktoriserad om hjälp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 471
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 206
Senast: kma
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka