Sadellista BOMLÖS

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Hur menar du att voguen blir "för hög" på unghästen? För hög i stöden/valven eller för högt över hästen?

Jag har testat de äldre modellerna, både en Freedom och Flexion SBS, freedomsadeln gillade jag men den var 18" och blev alldeles för lång för korta hästen så jag sålde den, Flexionsadeln var också lång men den var inte min utan en jag fick låna och rida i ett tag, jag älskade att den var väldigt bekväm och stabil, satte mig i ett bra läge, men ogillade att det kändes som mycket sadel mellan mig och hästen, även jämfört med den tidigare modellen, Freedom-sadeln. Då var jag van att rida väldigt mycket barbacka eftersom jag hade toksvårt att hitta en sadel, både nu och då är jag bortskämd med att hästen känner när jag inverkar med lår och höfter.
Helt seriöst kan jag inte ens styra om hästen inte känner mina små positionsändringar, t o m Españolan blev för hårt emellan.

Då kanske vogue´n också blir för tjock/fast?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Hur menar du att voguen blir "för hög" på unghästen? För hög i stöden/valven eller för högt över hästen?

Då kanske vogue´n också blir för tjock/fast?

Jag tycker inte den känns "tjock" på min vuxna arab, hon är inte stor heller ( 148) Men på den lilla kändes den för hög , och det blev därför vingligt. Jag har bara testat en gång, så det kan ha varit andra omständigheter också!
Jag är mycket nöjd med Vogue-sadlarna, absolut hög kvalitet både i material och utförande. En nackdel dock att när det är kallt är de mycket obekväma första 5 minuterna innan den värmts upp av dej och hästen/www.pixbox.se/alb_show_id1205384_page0.html
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Så du tycker alltså att Voguen känns tjockare (blir högre och vingligare på hästen) än Flexion? Det är det jag funderar över.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Så du tycker alltså att Voguen känns tjockare (blir högre och vingligare på hästen) än Flexion? Det är det jag funderar över.
Ja, på min lilla häst är det absolut så, men det känns inte så på den större.
Jag har fotat Eladiya( = den lilla) i de olika sadlarna ( mitt i maten och oborstad, men hon ställde upp!)
Jag tycker både SBS:en och Hybriden fungerar bra på henne, GPS:en ( ser lika hög ut som den kändes, och dressyr Voguen ligger så konstigt på henne, så jag skulle aldrig sätta mej i den.
Båda Vogue-sadlarna fungerar bra på min större arab, och GPS:en är min favorit på henne.
Hoppas detta förklarar det du ville veta. Sen är det ju fråga om tycke och smak, och inte minst vad hästen trivs i!
www.pixbox.se/alb_show_id1205507_page0.html
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

åh bilderna har kommit :). Hur mycket skiljer det sig i kanalen mellan flexion och voguen? På min flexion så är den på det smalaste stället bara 2 finger bredder. Har lånat ett schabrak med ilägg i te flexionen så visst kom den upp, men kanalen va rätt trång på schabraket med så just det schabraket hjälper nog inte till att lämna tornutskotten fria. Har funnit en åf ca 10 mil bort så jag funderar på att åka dit o testa iaf. Kan du byta panelerna på voguen? om, kan man flytta dom så att man tex kan bredda/minska kanalen eller finns det inget utrymme för sånna justeringar?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Bor du i närheten av mig så har jag en Vogue som du kan få prova!
Den är till salu oxå, men du kan få prova även om du inte är ute efter nån!

Jag älskar den sadeln, automatiskt korrekt sits, supermjuk sits och man kommer nääära hästen och kan påverka den jätte mkt!!

Så synd att den glider fram på min dam... letar fortfarande sadel... får väl se om jag hittar nåt eller om jag får lägga ner ridningen :crazy:
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

åh bilderna har kommit :). Hur mycket skiljer det sig i kanalen mellan flexion och voguen? På min flexion så är den på det smalaste stället bara 2 finger bredder. Har lånat ett schabrak med ilägg i te flexionen så visst kom den upp, men kanalen va rätt trång på schabraket med så just det schabraket hjälper nog inte till att lämna tornutskotten fria. Har funnit en åf ca 10 mil bort så jag funderar på att åka dit o testa iaf. Kan du byta panelerna på voguen? om, kan man flytta dom så att man tex kan bredda/minska kanalen eller finns det inget utrymme för sånna justeringar?

Det är 2 fingrars kanal på SBS:en och 3 fingrar på¨Foenix Vogue.
Till dressyrsadeln har jag två extra omgångar paneler, men det går inte att ändra kanalbreddden utan det är formen på panelerna som skiljer, originalet passar bred " platt" rygg( det jag använder), ett par blir tunnare utåt så de passar en mera A-formad rygg, och den tredje varianten tror jag är lite högre bak. Till GPS:en var det bara en omgång paneler med, den för bred platt rygg.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Tack så jättemycket för bilder och info! :bow:
Jag förstår vad du menar utifrån bilderna, kan tänka mig att vi pratar om lite olika saker.
När man är van att rida i ganska tunn variant av bomlös sadel eller barbacka så blir det en helt annan grej känner jag att sätta sig i en sadel som är nästan en decimeter tjockare.
Det har ju helt klart sina fördelar, men det funkar verkligen inte på min kuse, då skulle vi behöva jobba om kommunikationen från scratch! :p
Intressant att jämföra med hybriden, den är ju helt klart tunnare. Fast så misstänker jag att den är mindre fast också?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

kl

Jag har börjat titta runt bland de bomlösa, och undrar om det finns någon modell som passar bra till en bred, kort och svängd rygg med bred manke? Ofta glider sadlarna bakåt just pga den breda manken, den är dock inte speciellt hög.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Min kallblodstravare har just en sådan rygg och på honom tycker jag att min Sensation G3 med G4-sits fungerar ypperligt.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

*KL*

Behöver tips på en bomlös till en islänning i stallet. Han är ganska liten, relativt kort rygg, rak och vid (ligger säkert på 105-110 grader), med rund (obefintlig) manke.

Ska gärna finnas på beg.marknaden, fördel om den är engelsk i modellen eller islandsmodell. Lite stöd är en förutsättning.

HJÄLP!
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

^ låter som en sensation hybrid skulle vara nåt?

har på min tunna till islänning, med inte så mycket manke,lite svängd och kort rygg provat på :

KARI FLEX,som inte är en bomlös utan en men flexibelbom..den var hjälplöst för lång.passar längre och rakare ryggar.vägde massor men var jättebekväm att sitta i.

BAREFOOT LONDON, den passade i längd,men åkte fram,(den ena) och hölls ganska bra på plats (den andra) de var storlek 1, de var dock hanska breda "i midjan" o var lite obekväma därför,man slapp inte nära med skänkeln..

SENSATION RIDE G3 med G4 sits..17,5 tum.den är ju suverän,lätt, bekväm, inte för lång,passar hästen,klämmer inte,sitter där den skall..hittills bara fördelar.förutom priset då..:eek:
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

KL

Ni som har bomlösa ala soffkudde, hamnar eran sadelgjord + skänkel extremt långt bak?
Glider skänkeln bak ännu mer vid lättridning?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Det där beror ju på dels hur hästen är byggd och hur man balanserat sadeln (är den lite i bakvikt blir det nog lättare som du beskriver) och på att stigläderfästena är lite längre bak oftast på bomlösa sadlar.

Minns på ett varmblod jag hade när jag skaffat min första bomlösa (à la soffkudde, fanns inte mycket annat att välja på då) det kändes som att jag åkte skidor fram och tillbaka med benen i takt med att hästen förde fram benen i traven! :rofl:
Gjorden brukar tyvärr ofta hamna en bit bak, tror att det är lite olika mellan olika modeller, och beroende på vart man lägger sadeln.
Jag tog ur träpommeln ur min och stoppade med en handduk istället för att undvika ev. tryckrisk på manken och sen sadlade jag lite längre fram istället jämfört med om det hade varit en bomsadel.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

OT

När ni skriver "soffkuddemodeller", vilka modeller tänker ni då på?
Vad definierar en soffkuddemodell?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

En sån som inte ser ut som en vanlig engelsk sadel:D Typ Barefoot Cayenne, Cherokee, Pfiff, Knights osv.:p
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Ja jag har stoppat min med sönder rivna lakan och strumpor eftersom alla framvalv ändå är för smala för mitt soffbord.:D Skulle vara roligt att se bilder på andra som har "soffkuddar" till sina hästar, så man ser hur dom ligger och vart sadelgjord/skänkel hamnar. Måste ju finnas några här inne som har bilder på det?

Finns det något speciellt som är bra att tänka på när man rider i en sån här bomlös rent sitsmässigt jämfört med en vanlig engelsk?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag ska inte svara på hur man borde sitta i en sån eftersom jag inte tycker jag hade någon supersits i den själv direkt. :angel:
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

*KL*

Behöver tips på en bomlös till en islänning i stallet. Han är ganska liten, relativt kort rygg, rak och vid (ligger säkert på 105-110 grader), med rund (obefintlig) manke.

Ska gärna finnas på beg.marknaden, fördel om den är engelsk i modellen eller islandsmodell. Lite stöd är en förutsättning.

HJÄLP!

Jag ÄLSKAR min Star Trekk Island till min islänning med kort, rak och rund rygg med typ ingen manke..

Ser ut som en vanlig sadel, är bekväm dock lite vid i midjan men det har jag vant mig vid nu :)
Hästen går som en klocka och kan röra sig MYCKET mer än i en bomsadel, det är nog ett av mina bästa sadelköp hittils :)

Brukar finnas begagnade till bra pris.
Jag själv hittade min i stort sett oanvända sadel till halva nypriset på nätet :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
625
Senast: Takire
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 498
Senast: Buongusto
·
Gravid - 1år Snart dags att börja på babysim! Men vad ska lillen ha på sig? Finns ju en uppsjö olika modeller på badbyxor/blöjor. Både engångs och...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp