Sadelmakare

knuutby

Trådstartare
Är det någon som har utbildat sig till sadelmakare eller gått någon utbildning/kurs i lädersömnad?
Är väldigt intresserad utav sadelmakeri men har lite svårt att hitta några konkreta svar på mina frågor. Tacksam för svar. :)

Sv: Sadelmakare

Jag med, om inte sadelmakare ändå få hålla på med huvudlag och grimmor etc. Verkar så himla kul att hålla på och kunna göra sina egna grejer. Men som sagt så har jag lite svårt att hitta någon form av kurs/utbildning..

Jag har gått en endagskurs bara men jag lärde mig en hel del. Ska försöka minnas vem som höll i den.

Jag har gått en läderkurs, sydde ett utställningsträns med tillhörande lädertygel. Det var skitskoj!
Skulle kunna tänka mig att hålla på med det mer och ev. börja sälja när jag fått in snitsen ordentligt. Däremot är det tungt, man får jävligt ont i händerna, i alla fall av att hålla på för hand som jag fick göra.

Göra sadlar däremot, är ingenting för mig! :D

Har kollat lite på den i Tärnsjö nu, verkar ju superkul. Men kanske man borde gå någon lättare kurs innan för att se om det är något man vill satsa på. Det är ju lite mäktigt att smälla på tre år det första man gör, eller vad tror ni? :)

ÅÅH, då hoppar jag in å ställer en fråga :)

Jag köpte en ny M&N sadeln (dressyr) i våras av en duktig sadelprovare som åker ner till skåne ibland. SÅ den låg kanon då, nu är jag lite osäker. ska åka å kolla med honom igen nu på söndag men gllar inte att inte veta... min häst var smällfet i somras, hon har en tendens att bli som en tunna å har väldigt lite manke å är lite cylinderformad utan ngn direkt skillnad mellan bål å bogblad. Så sadeln gled, hit å dit å fram och tillbaka, jag red mkt barbacka men kan inte rida min tjej barbacka om jag vill ha ner henne i vikt då hon utnyttjar det om hon är på humör så jag fick ju ibland använda sadeln så jag ändå ha de ngt att sitta fast i. Kunde då inte sitta utan fick stå.

Nu är hon nere i matchvikt igen sadeln är fortfarande lite jobbig. Få spänna åt rejält för att den ska ligga still. Nu blir ju jag lite nervös.. har jag fördärvat passformen eller kan han stoppa om den så den bli lika bra igen? HUr brukar sadelmakare se på hur hårt man ska behöva spänna en sadelgjord? Jag har ju nu köpt med resår för att det ska "suga" fast men innan låg ju sadeln där den låg även om jag inte spände så. Har stopningen formats efter fettmaSoya eller vad kan ha hänt? Bommen är hel, så mkt känner jag.

Vet du Miagi eller någon annan som kan sadlar?

Det är ju lite svårt att säga exakt vad som felar eftersom jag inte sett hästen och sadeln.

Jag kan lista upp vanliga exempel på ditt problem:
- Bommen inte är helt optimal efter din hästs form
- Stoppning är inte formad efter hästens rygg(ja den kan ha satt sig efter din hästs rygg och nu inte passar den nya smalare ryggen) En omstoppning kan göra underverk vid en sådan situation.

- Skaffa en gjord med magplatta eller liknande så inte gkorden har lika lätt att glida runt.

- Bombenen/ortspetsarna är inte tillräckligt långa för breda hästar för att ge den extra stabilitet som krävs. (ganska vanligt) Men det är bomtillverkarens modell och svår att påverka. Man kan sy på fflexibla ortspetsar i läder som ger viss stabilitet men ditt problem känns för stort.

Men som sagt att det är jättesvårt att veta svaret eftersom jag inte kan se hur sadeln beter sig på hästryggen.

Men passar sadeln/bommen bra så är väl en omstoppning det första man kan göra. Fungerar inte det så får man se sig om efter andra lösningar.

Hoppas han ger vettiga svar och hjälper till så du får hjälp med ditt problem :):)

åhh va kul.
undrar lite vad som krävs för att lyckas som sadelmakare om man tänker på egenskaper osv.
Hur dyrt är det med läder och verktyg till arbetet?
Vad har du gått för utbildning hur gick du till väga? :laugh:

Hehe! Ja det är verkligen kul. men yrket är ju inte hel lätt och det gäller att jobba för brödfödan som nystartad (gäller alla yrken) Men sadelmakare är ju ändå ett ganska begränsat yrke.

Alla kan väl bli sadelmakare och lära sig hantverket, sen finns de ju dom som verkligen sticker ut. En viss styrka och flinka fingrar behövs. Teknik och valkar i händerna får man med tiden :p

De finns de som är otroliga på handsöm och hantverket men som är FÖR ngranna att det påverkar priset och det slutar med att de kan aldrig gå med vinst. För kunden är inte beredd att betala.

Bra egenskaper är att du ska ha en känsla för materialet förstås, sedan ska man kunna lösa problem, ha känsla för stil, design och kunna utföra arbetet fort. Så det ska bli lönsamt.

En grym handsöm är ett plus!:bow:

Läder är dyrt det är en lång och kostsam process att få fram en färdig garvad hud . Priser för en normal remläder hud ca 3,5 mm tjock kostar mellan 120-200 kr f2 (kvadratfot)kan vara mellan 16-43 kvadratfot, så det är rätt dyrt. Skinn är lite dyrare eller samma. Då kan man inte oftast inte använda hela huden (bukdelen) då den är för porös och sladdrig och lämpar sig inte till hästprodukter. Vilket man ser för många märken har. Men jag förstår, för det är lite surt att lämna 1/3 av huden för ingenting. har man tur kanske man kan tillverka en sadelväska eller liknande av detta.

Allt beror ju på vad de är tillvaerkade för , inom vilka användningsområden. Ex, ytfinnish, färg, tjocklek, prägling m.m

Verktyg kan man köpa budget varianter och klara sig med detr, men de riktigt fina kvalitets grejerna kostar och de är förstås mycket trevliga att jobba med.

Det är ju många moment från rå hud, till färdigt träns ex. Så varje moment har ett eget verktyg, så kostnaden springer iväg. Jätte svårt att säga exakt pris, men jag har verktyg för över 20 tusen och läderlager för 10 eller mer??

tråd, nålar, fodringar kostar det med.

Jag gick Tärnsjös utbildning men hade innan det gått lärling 6 år vid sidan oim mitt jobb som ett intresse. Sen kom kundernaoch frågor om sadeomstoppningar och jag iunsåg att jag nog borde skaffa mig utbildning inom detta och ett gesällbrev, sedan även ett mästarbrev.

Tärnsjö har en egen hemsida som heter sadelmakeriskolan där står all viktig info.

Utbildningen ligger mycket på ditt eget ansvar, du förvaltar över dina timmar och vill man lära sig mer än vad utbildningen ger så måste du jobba vid sidan om, ex praktisera eller jobba hemma efter skolan.

Bli sadelmakare vetja!!:banana:

miagi

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: super
·
Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 099
Senast: Grazing
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
936
Senast: Bison
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka