Sv: Sadelmakare
Hehe! Ja det är verkligen kul. men yrket är ju inte hel lätt och det gäller att jobba för brödfödan som nystartad (gäller alla yrken) Men sadelmakare är ju ändå ett ganska begränsat yrke.
Alla kan väl bli sadelmakare och lära sig hantverket, sen finns de ju dom som verkligen sticker ut. En viss styrka och flinka fingrar behövs. Teknik och valkar i händerna får man med tiden
De finns de som är otroliga på handsöm och hantverket men som är FÖR ngranna att det påverkar priset och det slutar med att de kan aldrig gå med vinst. För kunden är inte beredd att betala.
Bra egenskaper är att du ska ha en känsla för materialet förstås, sedan ska man kunna lösa problem, ha känsla för stil, design och kunna utföra arbetet fort. Så det ska bli lönsamt.
En grym handsöm är ett plus!
Läder är dyrt det är en lång och kostsam process att få fram en färdig garvad hud . Priser för en normal remläder hud ca 3,5 mm tjock kostar mellan 120-200 kr f2 (kvadratfot)kan vara mellan 16-43 kvadratfot, så det är rätt dyrt. Skinn är lite dyrare eller samma. Då kan man inte oftast inte använda hela huden (bukdelen) då den är för porös och sladdrig och lämpar sig inte till hästprodukter. Vilket man ser för många märken har. Men jag förstår, för det är lite surt att lämna 1/3 av huden för ingenting. har man tur kanske man kan tillverka en sadelväska eller liknande av detta.
Allt beror ju på vad de är tillvaerkade för , inom vilka användningsområden. Ex, ytfinnish, färg, tjocklek, prägling m.m
Verktyg kan man köpa budget varianter och klara sig med detr, men de riktigt fina kvalitets grejerna kostar och de är förstås mycket trevliga att jobba med.
Det är ju många moment från rå hud, till färdigt träns ex. Så varje moment har ett eget verktyg, så kostnaden springer iväg. Jätte svårt att säga exakt pris, men jag har verktyg för över 20 tusen och läderlager för 10 eller mer??
tråd, nålar, fodringar kostar det med.
Jag gick Tärnsjös utbildning men hade innan det gått lärling 6 år vid sidan oim mitt jobb som ett intresse. Sen kom kundernaoch frågor om sadeomstoppningar och jag iunsåg att jag nog borde skaffa mig utbildning inom detta och ett gesällbrev, sedan även ett mästarbrev.
Tärnsjö har en egen hemsida som heter sadelmakeriskolan där står all viktig info.
Utbildningen ligger mycket på ditt eget ansvar, du förvaltar över dina timmar och vill man lära sig mer än vad utbildningen ger så måste du jobba vid sidan om, ex praktisera eller jobba hemma efter skolan.
Bli sadelmakare vetja!!
miagi