Bukefalos 28 år!

Sadelmakeriskolan, Tärnsjö - vad krävs?

axalexis

Trådstartare
Har länge velat söka till sadelmakeriskolan, men drar mig för bristande förkunskaper i och med att de tillämpar arbetsprov. Dock är det bristande information om vad ett "enklare läderarbete" faktiskt är i det arbetsprov som utförs och vilka förkunskaper inom läder som önskas för utbildningen. Försökt fråga dem, men får inga svar.
Ni som sökt eller gått deras utbildning, vad omfattar arbetsprovet och vilka förkunskaper är bra att ha?
 
Har länge velat söka till sadelmakeriskolan, men drar mig för bristande förkunskaper i och med att de tillämpar arbetsprov. Dock är det bristande information om vad ett "enklare läderarbete" faktiskt är i det arbetsprov som utförs och vilka förkunskaper inom läder som önskas för utbildningen. Försökt fråga dem, men får inga svar.
Ni som sökt eller gått deras utbildning, vad omfattar arbetsprovet och vilka förkunskaper är bra att ha?
Har inga svar på dina frågor, men tänkte bara säga att det låter väldigt kul och spännande! Hoppas du får svar :)
 
Har länge velat söka till sadelmakeriskolan, men drar mig för bristande förkunskaper i och med att de tillämpar arbetsprov. Dock är det bristande information om vad ett "enklare läderarbete" faktiskt är i det arbetsprov som utförs och vilka förkunskaper inom läder som önskas för utbildningen. Försökt fråga dem, men får inga svar.
Ni som sökt eller gått deras utbildning, vad omfattar arbetsprovet och vilka förkunskaper är bra att ha?

@Liten kanske vet mer?
 
Med reservation för att jag tog examen hösten 2015, och skolan bytt rektor och ändrat en del saker sedan dess (jag är alltså inte 100% säker på hur upplägget är idag).

Arbetsprovet är ingenting att oroa sig för. En bör kunna hantera en kniv utan att sätta den i handen. Det checkar av de allra allra mest basic teknikerna och att en kan följa en enkel instruktion, men en behöver inte ha jobbat i läder innan för att klara av det även om det naturligtvis inte skadar.
 
Med reservation för att jag tog examen hösten 2015, och skolan bytt rektor och ändrat en del saker sedan dess (jag är alltså inte 100% säker på hur upplägget är idag).

Arbetsprovet är ingenting att oroa sig för. En bör kunna hantera en kniv utan att sätta den i handen. Det checkar av de allra allra mest basic teknikerna och att en kan följa en enkel instruktion, men en behöver inte ha jobbat i läder innan för att klara av det även om det naturligtvis inte skadar.

Tack så mycket för svar! Då känner jag mig säkrare i att kunna söka :D
 
Jag blev antagen men kände att det inte var rätt läge i livet, man får vara beredd på att bosätta sig i skogen om man inte hittar något i Uppsala :P
Antagningsprovet är inte komplicerat, du får instruktioner och sen är det bara att köra. Tänk på att se till att du har mycket tid, jag hade 6 timmar i Tärnsjö men det var för trevligt att prata med eventuella klasskompisar och vänta på lärarna, så jag fick ändå skynda :)

Lycka till
 
Jag blev antagen men kände att det inte var rätt läge i livet, man får vara beredd på att bosätta sig i skogen om man inte hittar något i Uppsala :P
Antagningsprovet är inte komplicerat, du får instruktioner och sen är det bara att köra. Tänk på att se till att du har mycket tid, jag hade 6 timmar i Tärnsjö men det var för trevligt att prata med eventuella klasskompisar och vänta på lärarna, så jag fick ändå skynda :)

Lycka till
Fast Sala ligger bara drygt 30 min bort och det kan knappast vara att bosätta sig i skogen. 45 min till Valbo som också är relativt stort och gott om folk. Uppsala känns väldigt avigt till måste jag säga.
 
Har en inte körkort så är det bättre att hyra lägenhet i Tärnsjö, Östervåla eller Heby. Från Heby går det buss. Jag skulle inte velat åka kollektivt till/från Uppsala fem dagar i veckan, från Tärnsjö..

Jag bodde i Tärnsjö de första åren och flyttade sen till Heby (samma kommun, ca 3mil bort). Där är jag kvar fortfarande (jobbar i Tärnsjö så pendlar, med bil iofs). Heby har iofs en hel del skog men bor en i "centrala Heby" så är det knappast att bo i skogen. Från Heby är dessutom kollektivtrafiken bra till både Uppsala och Sala, och det är ca 4mil till Enköping med bil - ca 6mil till Västerås.

Däremot lär en vara beredd på att bo på landsbygden. Helt klart. Tärnsjö är ett litet samhälle ett antal mil norr om Uppsala, och ligger lite "mitt ut i ingenstans". Kommunen (Heby kommun sträcker sig från Morgongåva till Östervåla) är absolut en landsbygdskommun.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 276
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 429
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 643
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 965
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp