sadelmärke till arab

Sv: sadelmärke till arab

Det kan vara jättesvårt att hitta en sadel som ligger bra på en arab eftersom de är så runda,korta och breda över ryggen.

Köpte en Stubben Edelweiss NT till min arab i oktober.Jag höll då på att rida in honom och därmed jobbade jag inte så mycket i ridningen.Tyckte till en början att den var jättbra,men när vi börjat mer med galop arbete åkte den bara fram...
Bytte då till en PessoaLegacy,som låg bättre men även den gled fram lite.Testade en MorrisNolan sadel men tyckte att den var för lång på hans korta rygg.Nu rider jag i en FrankBaines av äldre modell,den ligger bra men förj*vlig att sitta i rent ut sagt!Sadelmakaren kommer på Måndag,hoppas han kommer med en sadel som ligger perfekt och är jätteskön:angel: inte för at det är särskilt troligt....

Med andra ord kan det vara rätt svårt att hitta en bra sadel till en arab,men det går.Man får inte ge upp!

hade en globus click dressyr till min arab den låg jätte bra på henne:bump: :rofl:

hästen som ska ha den är arab på 3 år under inridning. har fastnat för Wintec 500 Close Contact Cair Hoppsadel.

Nån som har/haft sån på sin arab.

Vi hade en crown (allround) på "våran" arab. Den låg jättebra.

På arabkorsningen hade jag en prestige golden star. Men den låg helknas på den renrasiga araben.

Men det är inte lätt att hitta bra sadlar till araberna.De har ju lite pseciell rygg:p Dessutom är det ju inte alls säkert att bara för att crown låg bra på in så kanske den ligger helt åt :devil: på din.

Lycka till med sadelletandet!;)

hästen som ska ha den är arab på 3 år under inridning. har fastnat för Wintec 500 Close Contact Cair Hoppsadel.

Nån som har/haft sån på sin arab.

Jag hade en wintec cair 500, fast en allround. Den låg bra i början men efter ett tag så märkte jag att den vart för svängd för honom. Vet inte varför den inte var det innan:confused:

Generellt sett så brukar sadlar med rakare, breda bommar ligga bra på araber. Tex Albion, Crown, Globus etc. Själv har jag en Jeremy Rudge Flatback till min arab, en hoppsadel som är byggd på en dressyrbom :D

Hej det jag upplevt på min arab är att wintec tycker man ligger bra men efter nån månad så ligger de inte så bra på de som man trodde. Vet flera arab ägare som såger samma sak.

Wintec 500 är ofta för svängd för den "typiska" arabryggen. I början kan de ligga hyfsat när man använder de normalare bomvidderna, men ju bredare bomvidd man sätter i, ju mer bananformade blir de.

beror ju helt på hur just din arab ser ut över ryggen och vilken bomvidd den behöver nu/ kan tänkas behöva när den får lite mer muskler?
Griffin haflinger cob skulle nog vara ett alternativ som är mer benägen att passa, i samma prisklass, eller en Globus om din häst har en spikrak rygg. Albion, crown och fb är andra märken som sägs passa dylika hästar.

Finns väl inget direkt märke som brukar liga bäst på araber, men däremot brukar engelska sadlar i allmänhet ligga bra! Araber är ju oftast runda över ryggen, korta och breda. Och engelska sadlar brukar vara gjorda för en sån typ av rygg...

Finns väl inget direkt märke som brukar liga bäst på araber, men däremot brukar engelska sadlar i allmänhet ligga bra! Araber är ju oftast runda över ryggen, korta och breda. Och engelska sadlar brukar vara gjorda för en sån typ av rygg...

Ja just det. Jag hade en Andrews allround mot dressyr till min arab i början ja, den låg kanonbra tills han breddade sig och behövde en vidare bom. Den sadeln låg även bra på min arab jag hade innan.
Det är en engelsk sadel och kvaliten var super. Sadeln var 10 år gammal men såg ut som ny...Hade aldrig sålt den sadeln om jag inte varit tvungen

Har en Prestige Silver Star till min angloarab.

Jag har en France Premiere till min arab. Är inte så kunnig inom sadlar, men jag tycker att den verkar ligga bra.

Nja. Vet inte om jag håller med. De kan ligga bra över ryggen MEN jag har aldrig hittat en engelsk sadel som inte har stört hästens bog! De har för korta ryggar och för stora bogblad. Provade en Hektor på förra. Det var i princip bara själva sitsen och den låg bra och hästen var nöjd. Nu har vi en bomlös med typ bara själva sitsen och det funkar. Det är inte lätt....

Jag har hittat många engelska sadlar som inte stör bogrörelsen på hästar med korta ryggar... Jaguar har ju bl.a. korta paneler som ger hästen mer bogfrihet. Engelska sadlar (inte alla, utan jag menar generellt bland kvalitetsmärkena) har också mjukare paneler än t.ex. Stubben och Passier. Men även om jag tycker engelska sadlar ligger bättre på dessa typer av ryggar betyder ju inte det att det inte finns araber/liknande raser som inte kan ha engelska sadlar. Alla hästar är ju olika.

Jag har en Albion kontroll hopp, ligger jättebra på min arabtjej och är underbar att rida i:love: .

Har provat Wintecsadlarna på min och henne passar de inte iaf, de är för svängda i bommen.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
108
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 193
Senast: Silje
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka