Sadelmärken för svängda ryggar

M-oaa

Trådstartare
Hej alla!

Jag behöver tips på sadelmärken som har sadlar för svängda ryggar.
Har hört att Prestige "Hippos" passar svängda ryggar, men jag vill ha fler tips.

Behöver nämligen en svängd dressyrsadel till min dam, gärna med utbytbara kopparjärn.
Har nån bild på sadeln lägg gärna ut den!

M-oaa

Sv: Sadelmärken för svängda ryggar

Jaguar, Röösli, Prestige, Amerigo har många olika bommar...

Tyvärr inga utbytbara koppjärn.

Hur lyder definitionen på en "svängd" rygg ? Bra att veta om man skulle stöta på en! Står det i hästpasset sedan? "Hästen ifråga har stjärn i pannan och svängd rygg"

Senast ändrad av en moderator:

Ska försöka förklara, hittar dessvärre ingen bra bild.
Ofta är det så att vanliga, raka sadlar ligger bra fram och bak, men ligger inte alls på mitten.
Min häst har en ganska hög manke dessutom. Vad jag ser står inte det i passet, men hästen har haft 11 föl tidigare och har därmed blivit lite ihopsjunken och ganska bukig.

Fjordtokan: Wintec har jag hört var rätt raka? Eller har jag hört fel?

M-oaa

*host* Bill menade väl inte riktigt så (eller?)

Wintec är relativt svängda. Har jag inte "hjälpt" dig innan?

Jo, jag tror det. Har ridit med sadeln som följde med hästen sedan ett tag tillbaka och byggt upp lite ryggmuskler.
Rider nu med en Status allround.

M-oaa

På "min" svängda rygg låg Bates Innova bättre än Prestiges Hippos. Min erfarenhet. :) Av Prestigesadlarna låg Top Dressage bättre än Hippos dessutom (mer svängd).

Ska försöka förklara, hittar dessvärre ingen bra bild.
Ofta är det så att vanliga, raka sadlar ligger bra fram och bak, men ligger inte alls på mitten.
Min häst har en ganska hög manke dessutom. Vad jag ser står inte det i passet, men hästen har haft 11 föl tidigare och har därmed blivit lite ihopsjunken och ganska bukig.

Fjordtokan: Wintec har jag hört var rätt raka? Eller har jag hört fel?

M-oaa
Det är väl inte profilen sett rakt från sidan (längs ryggraden) du går efter? Det som är intressant är profilen där sadeln ligger an mot ryggen,för på ryggraden får det ju inte vara nåt tryck och där har ju sadeln en kanal. Så en till synes "svängd" rygg ( vilket uttryck!) behöver nödvändigtvis inte vara så "svängd". Du får sätta dej ner o fundera på detta!:D

Ibland kommer du ju faktiskt med riktigt kloka inlägg! :bow:

/ Milschen

Ibland kommer du ju faktiskt med riktigt kloka inlägg! :bow:

/ Milschen
precis som med datorer: Skit in ger skit ut !:D och tvärt om!
Svängda ryggar o svängda bommar! :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Det är väl inte profilen sett rakt från sidan (längs ryggraden) du går efter? Det som är intressant är profilen där sadeln ligger an mot ryggen,för på ryggraden får det ju inte vara nåt tryck och där har ju sadeln en kanal. Så en till synes "svängd" rygg ( vilket uttryck!) behöver nödvändigtvis inte vara så "svängd". Du får sätta dej ner o fundera på detta!:D

Jag tror fortfarande inte du är med på vad vi menar med uttrycket "svängd rygg" när det gäller engelska sadlar. (även om många inom western använder det också) Det låter i alla fall så när jag läser dina kommentarer. (som om vi inte pratar om samma sak)
Bommen ska givetvis följa ryggprofilen och sen måste man ta hänsyn till om ryggen är platt eller takformad. Är den för svängd blir det punkttryck på mitten och är den för rak ligger den som en brygga an bara fram och bak och inte alls på mitten.
Vilka ord och uttryck man väljer att använda kan säkert variera, men det viktiga är ju ändå att sadeln ligger an hela vägen och inte ger punkttryck. Sen kan man ha vilka olika namn på det som man vill.

Senast ändrad:

Jag tror fortfarande inte du är med på vad vi menar med uttrycket "svängd rygg" när det gäller engelska sadlar. (även om många inom western använder det också) Det låter i alla fall så när jag läser dina kommentarer. (som om vi inte pratar om samma sak)
Bommen ska givetvis följa ryggprofilen och sen måste man ta hänsyn till om ryggen är platt eller takformad. Är den för svängd blir det punkttryck på mitten och är den för rak ligger den som en brygga an bara fram och bak och inte alls på mitten.
Vilka ord och uttryck man väljer att använda kan säkert variera, men det viktiga är ju ändå att sadeln ligger an hela vägen och inte ger punkttryck. Sen kan man ha vilka olika namn på det som man vill.
Vi menar ???? Jamen, istället för att prata runt ämnet, Biggan, tala konkret om vad en svängd bom o en svängd rygg är! I en engelsk sadel så skapar men ju formen med stoppningen och putornas form, bommarna ser ju ut likadana ( med små variationer) i de allra flesta sadlar, så pratet om "svängda BOMMAR sknar ju relevans. Jag vet inte hur många bommar du sett i dina dagar, men troligen för få!

Hej alla!

Jag behöver tips på sadelmärken som har sadlar för svängda ryggar.
Har hört att Prestige "Hippos" passar svängda ryggar, men jag vill ha fler tips.

Behöver nämligen en svängd dressyrsadel till min dam, gärna med utbytbara kopparjärn.
Har nån bild på sadeln lägg gärna ut den!

M-oaa

Jag tycker att du behöver ta hjälp av en sadelutprovare! Att rida med en sadel som följer med och tro att hästen sak bygga muskler är helt fel. Det byggs inga muskler om sadeln inte ligger bra!

Vad du tycker är en svängd rygg kanske någon annan tycker är en rak rygg som har mer erfarenhet. Ta hjälp så slipper det bli fel.

dina "kopparjärn" heter btw koppjärn för att vara korrekt;)

Jag tycker att du behöver ta hjälp av en sadelutprovare! Att rida med en sadel som följer med och tro att hästen sak bygga muskler är helt fel. Det byggs inga muskler om sadeln inte ligger bra!

Vad du tycker är en svängd rygg kanske någon annan tycker är en rak rygg som har mer erfarenhet. Ta hjälp så slipper det bli fel.

dina "kopparjärn" heter btw koppjärn för att vara korrekt;)

Skönt att höra en relevant åsikt ! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 470
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Handdukar
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur