Sadelmärken för svängda ryggar

Sv: Sadelmärken för svängda ryggar

Är oxå ute efter en "svängd" sadel då min häst har ändrat sig i ryggen!
Den enda som passar här hemma är Hubertusen, men jag tycker den är hemsk att sitta i. Stenhård ju!

Vi menar ???? Jamen, istället för att prata runt ämnet, Biggan, tala konkret om vad en svängd bom o en svängd rygg är! I en engelsk sadel så skapar men ju formen med stoppningen och putornas form, bommarna ser ju ut likadana ( med små variationer) i de allra flesta sadlar, så pratet om "svängda BOMMAR sknar ju relevans. Jag vet inte hur många bommar du sett i dina dagar, men troligen för få!

NEJ! Det är det som är fel. Man skapar inte sadelns form med stoppningen. Bommarna är väldigt olika när de är nakna. Jag önskar att du fick möjlighet att titta på nakna bommar så du får se. Då förstår du vad jag menar. Med stoppningen kan man bara göra mindre justeringar.
Jag har sett många nakna bommar. Skulle inte uttala mig annars.
Jag har varit hur kontret som helst i tidigare trådar om detta. Orkar inte dra samma sak för dig igen.
Roligt att du höll med "Incognito" för jag tycker också att det var helt rätt. (men då säger du emot dig själv)

Senast ändrad:

:bow::bow::bow:

Det finns svängda bommar, och så finns det raka bommar. Likaså finns det raka ryggar och svängda ryggar, även vid sadelläget!

Diana

och vad anser du att det heter? efter som svängd inte tycks finnas med ordlistan...

:rofl:Då du har bestämt att det slutligen ÄR så, då är det väl så! :rofl:

:rofl:
men snälla du. Menar du allvar? Gå ut och titta på hästarna i hagen eller i stallet. Inte menar du väl att alla ser likadana ut i ryggen? Det är inte möjligt. Det är ju bara att titta på dem så ser du skillnaden. Vill du inte att de ska ha en sadel som passar dem?

De kanske har olika bommar i olika modeller? Vet att en dressyrmodell har väldigt rak bom.

Så du tycker att dessa ryggar är lika?

20563939.jpg

17014111.jpg

Dessa ryggar skulle jag aldrig kunna ha samma sadel på, så att den låg bra, utan till den övre skulle jag kanske valt en Kieffer, och till den undre en Prestige.

Ser du skillnad?

Diana

med tanke på hur hästarna står uppställda så ser jag ingen större skillnad faktiskt.

Jag kan iaf säga att häst 1 är relativt rak i ryggen, medans häst 2 är kraftigt överbyggd. Häst 2 har även lite svängd rygg.

Diana

Med risk för att bli påhoppad skulle jag vilja säga att häst nummer ett rid i en korrekt form, arbetar ordentligt med ryggen och har en passande sadel. Häst nummer 2 ser ut att vara i dålig form då den är bukig, saknar muskler kring manke, ryggrad och kors. Troligtvis borde denna häst ha en betydligt "rakare" rygg med rätt anpassad sadel, foderstat och ridning.

De flesta hästar som rids i rätt (för individen) form, med väl avpassad utrustning och foderstat och därmed är välmusklade, har en relativt rak rygg. Givetvis har hästarna olika höga/långa mankar och somliga är överbyggda, men ryggen är iaf rak!
Gå ut och studera sunda unghästar som inte blivit påverkade av träning så kan detta snabbt ses. Du ser mycket sällan en sådan häst med svankrygg om inte hovvård eller annan vital vård är eftersatt. Människan skapar av olika orsaker hästarnas "svängda" ryggar, de ska inte finnas där naturligt.

/ Milschen

Häst nummer ett var inte min, så formen kunde jag inte påverka.

Häst nummer två var nästintill omöjlig att rida till en korrekt form av div. anledningar. Kortet är taget efter en lång konvalescens, därav avsaknaden av muskler.

Diana

Då var ju den hästen inte byggd för att rida på eller uppenbarligen felriden och därför dragit på sig skador.

Personligen om jag skulle sätta igång en sådan häst skulle jag inte välja att rida den och då behöver man inte heller en i dagsläget passande sadel. Det bästa i det läget vore att träna upp hästens ryggmuskulatur med hjälp av longering, tömkörning och promenader för att sedan köpa en passande sadel och börja rida. Alla hästar kan gå i en för dem fördelaktig form, det gäller bara att vara en tillräckligt bra ryttare/tränare för att klara av att hitta och bibehålla den.

/ Milschen

Så du menar att en B-tränare i dressyr som rider häsar på MSV nivå inte kan rida hästar i en korrekt form? Min dressyrtränare kunde nämligen inte heller rida denne i en korrekt form.

Hästen klättrades, tömkördes och tränade andra stärkande rörelser för att bygga ryggmuskler, och det fanns mycket mer när hästen var frisk. Dock ej en rakare rygg. Hästen har en mycket lång rygg, och extremt svårt för att arbeta med bakbenen in under sig, trots korrekt ridning från ryttarens sida.

Detta är en häst som ej är ett extremfall om man jämför med andra hästar i min omgivning. Jag som ryttare om någon är noga med att verkligen rida igenom mina hästar under varj pas - hoppning som dressyr, så tillräckligt duktig ryttare är jag garanterat.

Nu pratar vi inte mer om anldningarna till att häst nummer 2´s rygg ser ut som den gör, utan kan enkelt konstatera att hästen har en svängd rygg. Detta gick ej att ändra på!

Diana

Ja, det är precis det jag menar! Bara för att man rider MSV dressyr kan man inte rida alla hästar. Det finns inte många personer i världen som klarar att rida alla hästar i en FÖR DEM korrekt form där de jobbar med hela kroppen. Alla hästar går inte att rida i samma form, speciellt inte i början. De måste hitta sin egen balans i en bekväm förselaktig form.

Jag vet precis vad du har/ har haft för problem med den hästen, har en likadan hemma. Hästen i fråga är helt enkelt inte gjord för att bära upp en ryttare och med den stora hobbyavel vi har finns det ganska gott om dem.

Vad jag menar är att man måste hitta rätt tränare för att kunna få bra hjälp för just det problemet. Jag har äntligen, efter 1,5 års jobb, börjat komma underfull med min ena häst. Honom har jag provat att träna på allehanda sätt med råd från olika erkända tränare, men först nu har vi hittat rätt och han arbetar med HELA kroppen.

Jag tror säkert att du är en tillräckligt bra ryttare, det gäller bara att hitta tillräckligt bra hjälp. Personligen har jag lärt mig hur stor betydelse hästens exteriör har för dess förutsättningar att utvecklas. Att den var viktig visste jag, men inte HUR viktig. Det tar fyra gånger längre tid att lära honom utföra rörelserna korrekt mot några av de andra hästarna jag tränar. Man lär sig mycket av det, men det tar en hisklans tid.

Lycka til med din häst så ska jag inte skriva mer om det!
/ Milschen

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
619
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 455
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur