Sadeln glider fram, vad göra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Stallflicka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 922
S

Stallflicka

Har köpt en ny sadel och den passar bra vad vi sett hitills och nu har jag en lite fråga.. den har tendens till att glida frammåt en del. kan bero på att han har lite mage ;) . har ni ngt tips om hur man ska få den att hålla sig i ungefär samma läge som när man sadlade?
repgjord?! tack på förhand

Sv: Sadeln glider fram, vad göra?

antingen är hästen sadeläge där och då kan du inget göra.

eller så är sadeln för trång ovh glider fram.
en tjock mage kan ju dock påverka sadeläget och då har man ju svaret vad som ska göras...

okej.. trormest på de sista alternativet.. ;) har du nån erfarenhet om repsadelgjort funkar? tack.

Senast ändrad av en moderator:

nej tyvärr, har aldrig testat det, men ngn annan här kanske vet.

nej, har tyvärr ingen bild.. red i sadeln första gången idag ;)

Aha, okej! Men har du fått den utprovad av sadelmakare? Annars skulle jag ta ut en sån för att se att sadeln passar, det låter ju som att den inte gör det i nuläget...

sadel söker sig till djupaste punkten.. dvs att jag utgår i från att den har rätt storlek iaf.. sillueten på hästen är det svåra

Stallflicka skrev:
Har köpt en ny sadel och den passar bra vad vi sett hitills och nu har jag en lite fråga.. den har tendens till att glida frammåt en del.

Om sadeln glider framåt så passar den inte bra.....

om du har sadelgjord med resår så prova med en vanlig...

jag hade det problemet när jag nyss hade köpt min sadel...den gled fram när jag börja galoppera.. men det va sadelgjorden som va felet sadeln satt perfekt...

På min häst har jag löst det med en anatomiskt formad gjord och det fungerar på henne i alla fall.

Mvh

Camilla

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Silje
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
718
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 684
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 473
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår