Sadeln glider på padden

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 327
E

Egonson

Jag har som sagt en Barefoot sadel + TN Equalizer padd.
Trots att padden är försedd med sådana bra spännen, och trots att jag spänner så hårt det går, "slakar" bakre spännet och följden blir då att sadeln glider fram på padden.
Padden ligger altså kvar i rätt läge, bara sadeln som rör sig.
Hur kan detta komma sig?
Jag är nästan helt säker på att jag spänner på rätt sätt, har följt anvisningarna väldigt noga..

Hade en Grandeur padd med ull undersida förut men då gled sadeln åt sidan istället vilket den inte längre gör nu..

Ni som testat, fungerar det att lägga ett halkskydd för mattor emellan sadel och padd, för att få lite friktion liksom?

konstigt att det glider, drog åt paddden på provsadeln att vad som gick, och det satt..
tror att jag drog genom bakvalvet, sen genom båda ringarna, och sedan tillbaka genom en ring.

Har läst att dom har använt halkskydd under sadeln här tidigare..

Ja, jag tycker det är jättemysko faktiskt.
På den padden jag har finns det bara en kort stropp vid bakvalvet, och den ska fästas genom bakersta ringen och sedan fästas genom ringarna på själva padden.

jag tycker att det borde sitta om du drar åt för kung & fosterland både fram och bak
:confused:

Ja det tycker jag också.
Fram sitter den stenhårt, men bak lossar den hela tiden.
Ska testa imorrn med ett halkskydd.
Annars tänker jag testa att dra åt superhårt + knyta åt med ett extra snöre.

Har du verkligen stoppat i remmarna i öglorna rätt om de lossnar bak??

Såhär ska den sitta:
tnpadd014-b250.jpg

Min pad sitter som en smäck!

oj, jag menade att jag drar genom framvalvet.. på bakvalvet var det ju en ring.. :o

Sv: Re: Sadeln glider på padden

Hittade min gamla tråd :D och jag kan säga att jag fortfarande har kvar samma problem.. Dock har jag kommit på anledningen.
Min Barefoot har mycket längre "bakdel" än Torsion sadlarna, så kanten viks när man drar åt.
Vet inte vad jag ska göra åt det. Padden fungerar jättebra i övrigt ju!

Har nästan funderat på att klippa bort en bit på sadeln, men slog bort den tanken direkt :o

Och ja, jag spänner exakt så som bilden visar.

Sv: Sadeln glider på padden

Nämen TITTA en med precis samma problem som jag!!!
Har en Knights bareback som är en exakt kopia av barfooten..och jag köpte en tn equalizer pad som jag todde var den bästa lösningen för den och det går inte alls!
Min padd ligger still på hästen men vulstrena på sadeln glider över padden kant även om jag spänner för kung o fosterland!
Tror att det har med ullen på sadeln att göra och att barefotten är för lång baki...viker min sadelkant.
Har köpt halkskydd för mattor och det funkar Utmärkt!!!
Ska försöka att sy dit mitt under någon dag.

Tänkte sälja padden och köpa en grandeur pad istället!
Erfarenheter någon?

Alin varför gled grandeur padden snett?

Jag använder ett halkskydd för mattor, sadeln har slutat glida men spännena lostnar i alla fall pga den vikta sadelkanten!
Har aldrig tänkt tanken att sälja padden, eftersom den var så himla dyr och jag fick ett nytt fodral i julklapp, det kan jag inte gärna sälja :o
Tänkte försöka komma på en lösning på problemet (funderade ju på att klippa bort en bit på sadeln, men då var jag ganska arg :D), typ flytta bak remmarna på padden eller något.

Grandeur gled pga ull undersidan, den blev hal mot pälsen.
Men så har min häst otroligt breeed rygg, kan ha med det att göra också.

Därför jag vill sälja equalizer padden är för att jag känner att jag kommer så högt ovanpå hästen oxå...vill var nära.
Tänkte att om man har en grandeur pad så kan man väl ha någon pad under t.ex. Poly pad eller renskinn och sedan grandeuren eftersom den verkar lite tunnare en en equalizer?

Vet att om man har flera så kan de glida lite men får väl använda mera antihalk mattskydd!!!

Grandeur-paden er like dum :mad: Her må man sy på feste-anordninger selv... :crazy: Hos meg er det paden som sklir bakover, mens salen ligger stille.

Det går ju att köpa tunnare Equalizers till padden, finns i olika tjocklekar!
Bara tänk på så att det blir ordentligt med utrymme för ryggraden. Om hästen inte har tillräckligt med ryggmuskler, behövs ju tjockare Equalizer.

Men blir det inte tryck över ryggraden om man har en padd utan kanal, under den ordinarie padden MED kanal så as.?

Det finns ju en del som har ett shabrak eller vojlock under för att inte behöva tvätta så mycket....
En del har fårskinn och renskinn under sina paddar för hästens rygg skull...tror jag...
Har ibland haft dubbla polypads under sadeln utan pad och det har blivit en liten kanal under sadeln men inte längst bak...vet inte hur men det blir det.
Ska nog köra på renskinn o extra pad så får vi se...man kan nästan SE hur musklerna växer... ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej på er! Har rpovat en uppsjö av sadlar på min arab och nu har jag hittat en sadel han verkar jättenöjd med men JAG har problem...
Svar
14
· Visningar
4 140
Senast: Weylin
·
Utrustning Nu har jag fått hem min nya sadel och lägger jag på den så verkar den verkligen ligga kanonbra på pållen. Perfekt i balans och följer...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Zolimita
·
Utrustning Nu har jag testat på bomlöst efter att ha läst så mycket om dem och varit nyfiken! :) Har testat en Barefootsadel. En bild på min...
Svar
14
· Visningar
1 402
Senast: norpan
·
D
Utrustning ...sen köper jag en! :D Men som sagt, de sista frågetecknen vill jag ha uträtade. Jag ska köpa en BareFoot Cheyenne till min...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka