Sadeln Sidney(austr.stocksadel)& syntetsadel för häst med kort rygg?

Snobben

Trådstartare
Hej hopp!Någon som har tips på bra(&gärna billig)syntetsadel för häst med ganska kort rygg(liten rumpa :D )
Och någon som har en Sidney sadel?(austr.stocksadel)Hur trivs ni med den?Har fått svar om den på Distanssidan,men fler som inte rider distans kanske har en sån?Kan den vara bra pga bred anl.yta på en häst som ömmat pga fel sadel...

Sv: Sadeln Sidney(austr.stocksadel)& syntetsadel för häst med kort rygg?

Sidney sadeln är UNDERBAR att sitta i.. tyvärr har dom bara en storlek på B*rjes och jag vet inte vart man kan hitta den annars... Och så finns det ju bara i 18 tum.. *host host, LIIIIITE stort!! * Men den är helt underbar annars... Har tyvärr ingen själv för när man har en liten och kompakt häst fungerar det inte med en stor bamsesadel... *konstigt*

Okej :) Funderar på att köpa en sån till min häst(han är ganska musklig & har "normal" rygg & manke.Den senaste sadeln tryckte & va normal bom,så kanske kan den passa honom?

Passar syntetsadlarna en häst med normal manke och kort rygg?
När man läser om dom så står det oftast att dom passar halvblod-vad man nu menar med det-alla är ju inte lika.

En häst som ömmat pga fel sadel skulle jag inte köpa sadel med kilbossor till!
Har du möjlighet att ta ut en sadelmakare som kan prova ut sadel så vore ju de det bästa!
Stocksaddlen har stor anläggningsyta ja, men också gigantiska kilbossor (iaf de jag sett) och ingenting jag skulle välja på en kortdyggad häst. Men som sagt rådgör med en sadelmakare så får du bästa resultat! ;)

Vad menas med kilbossor? :o
Det är min häst som jag funderar ha stocksadeln på,han är normal i manke & rygg.Senaste sadeln blev ant trång när han satte muskler och blev rundare(kan också varit fel fr början,inte haft den mer än sen mars)och med gelépadd fick han en knöl på ryggraden efter ridning :cry: bytte till teddypad-lite bättre.
Veterinären har känt på ryggen,men tyckte inte han reagerade så mycket nu.(vilat fr sadeln en mån-har ridit barbacka)

Min syrras häst är kortryggad(kort rumpa)och hon vill ha en syntetsadel.

Hjälp av sadelutprovare är bra,men dom är ju oftast inriktade på "vanliga" sadlar eller tex bara bomlösa.Funderade på att testa en bomlös,men har inte ekonomi att köpa en sån just nu... :crazy:

En bra sadelutprovare som har god kunskap om hästens anatomi bör kunna prova ut även western och andra sadlar.

På en sadel med kilbossor forsätter bossorna ut en bit bak, vilket ger längre anläggningsyta. På en sadel med rundbossor lämnar bossorna ryggen tidigare, de är rundade bak om du förstår.

Sadel med kilbossa:
4042.jpg

Sadel med rundbossa:
silverstar_big.jpg

Förstår du hur jag menar? Sedan har oftast sadlar med kilbossor en söm på bossorna bak..

Okej :D
Men varför ska man inte ha bred anläggningsyta? :confused:

Ingen hästsrygg är den andra lik. Vissa hästar är har ryggar som inte passar för sadel med kilbossor., Kan ju ta min häst som exempel. Han har normal rygg, inte svankig och inte rak. Innan han kom till mig reds han i sadlar med kilbossor, en av dom var tom bommen av på. Ägaren struntade i detta utan paddade bara upp sadeln. Han kom till mig och jag märkte rätt snart och tydligt att han hade ont. Tog en kiropraktor som inte gjorde saken så mkt bättre. Sedan en ET som behandlade honom 4 gånger under sommarn. Han hade låsningar, snedheter och ömade riktigt i rygg/länd/korsmuskulaturen. Allt detta pga felanpassad sadel. De kan tyckas ligga bra, det tyckte jag också att sadeln gjorde, den låg an hela vägen osv. Men kilbossorna gav ändå tryck mot länden så han fick ont. Nu är han ju helt bra, har en utprovad sadel (Prestige :love: ) och bygger muskler för fullt!

Så för mig är det självklart att låta en duktig sadelutprovare passa ut sadel för hästen så det blir rätt. Man vinner så himla mycket på det! :bow:

Ja sadlar är ett mysterium... :smirk:
Trodde att bred anläggningsyta gjorde att trycket fördelas bättre över hästen(?)
En sadelutprovare är ju jättebra,men om dom inte har sadeln man funderar på,så kanske dom inte heller kan veta om just den kan passa...Jag var på väg att ta hem en sadelutprovare,men att få ihop folk,fixa ridhus & va i osv blev krångligare än jag trodde... :crazy:
Sen blir man så låst när man har dålig ekonomi...

Men inte behöver du få ihop folk samt ha ridhus för att få en sadel utprovad!?
Hör med ridsportsbutiker inärheten om de har någon som åker ut.

Ja, självklart är det bra med bred anläggnigsyta! Det födelar ju trycket mer over hästens rygg, titta tex på en westernsadel!
Men med just kilbossor blir anläggningsytan längre, på vissa sadlar även bredare. Men de passar som sagt inte alla hästar. Bra är också sadlar med bred kanal mellan bossorna.

Det är lite synd att de flesta billigare sadlar har kilbossor. Tror att många hästars ryggproblem kommer av just den orsaken.

Tänk också på att det spar dig pengar att det blir rätt från början, en ET är inte billig och oftast behövs ju fler än en behandling... + att hästen säkert kommer att behöva ny sadel för att få bort problemet, men det förstås OM det är så att den 1:a sadeln inte passar!

Närmaste ridsportbutik:vet inget om sadlar,tror att alla hästar kan ha hoppsadlar-även till distans :mad:

Finns en hästsportbutik som verkar vettig,men jag känner att man vill ha nån som verkligen kan sadlar,och såna jobbar ju med bara det oftast-och tar bra betalt för att komma,och vill ju se hur det ser ut när man rider i sadeln med-vilket låter vettigt.

Okej, ja man vill ju gärna ta ut en som verkligen kan sitt jobb! :crazy: Hoppas det löser sig med sadel snart åt din häst iaf!

Tack :)
Ska undersöka om det går att få hjälp av en sadelutprovare utan för mycket "krångel".
Nu vet jag ju vad en kilbossor är med :D

Liknande trådar

Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Johannna1
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
329
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka