• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 915
U

Uddatyp

hur ska den ligga..liksom..hur bred ska den vara för att inte kanalen ska vara för trång? hur är för trång? hur ser man om den är tillräckligt vid? :confused:

Sv: sadeln??

om man säger så då att..hur bred ska kanalen va för att inte vara för trång?

Ta ut en sadelprovare så att du vet säkert, det är svårt att förklara sådant över Internet.

men kan man inte liksom se på nåt sätt om den är för trång?

Tre-fyra fingrar i bredd brukar man vilja. MEN det är ingen garanti för att sadeln inte är för trång, det beror ju på vidden vid ortspetsarna om sadeln är för trång. Och även om vidden på koppjärn/ortspetsar är OK och kanalen tillräckligt bred kan sadeln ligga illa.

En illa tillpassad sadel kan skada hästen allvarligt. Många hältor härstammar från ryggproblem.

Min häst äör bred och grov samt har bred ryggrad. På hans engelska sadel får jag rum med 4-5 fingrar i kanalen, har en Prestige till honom, utprovad av sadelmakare så det blev rätt. Mitt råd ät att ta ut en sådan så det blir rätt och du slipper bekymra dig! :)

Vill du lära dig lite om utprovning av sadlar: www.ridin.se är en kanonbra sida och de är hjälpsamma och du kan ringa dom och ställa frågor med och de hjälper till.

En ryggkanal ska vara minst 3 fingrar (6 cm) men det beror också lite på hästen.

Köp boken "Sadeln och hästen" :idea:
Annars föreslår jag också att du tar ut en sadelutprovare eller ringer och frågar lite grann.
Det finns ju vissa mått att följa men som någon skrev så är det ju ingen garanti för att det blir rätt på just din häst.

kanalen är väl inte alltid detsamma som bomvidden men det beror ju på hur ens häst ser ut... Min pålle kan inte ha kompisens sadel, den är ok i bomvidd men han har bredare skelett vid sadelns bakkant så där hennes häst får plats med sin ryggrad får inte min plats...

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Zpunk
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31