sadelns sits/sätestorlek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 884
S

__Stilett__

har ett litet problem.
har en sadel som verkligen är supergo att rida i. (märkesadel)
den ligger jättebra på hästen (som för övrigt haft sadelproblem)
hästen har nu äntligen musklat sig rätt (även ord från tränare..) och rundat till sig jättefint. Men till problemet, jag upplever sitsen ngt för liten. Mätte den till 17,3 och jag har i vanliga fall 17-17½ men denna sadel har väldigt djup sits (dressyrsadel) och är ngt uppbyggd framtill så det kan va därför den upplevs lite liten i sitsen. Kan genast säga att den är inte lätt att få tag på i större storlek då det är ett äldre sadelexemplar. Använder sadeln 1 g/vecka, max 2. Övriga dagar har jag en en annan sadel. (som ligger bra men inte lika bra som den andra)

vad gör man? behåller eller säljer? *bläkh*
hästen har redan fått mängder med sadlar. O äntligen en som ligger bra och så är den för liten för mig. jag lider inte direkt av det, men jag vet att den är det. (mest för ögats skull)

kan ngn lägga in lite bilder på hur en passande sadel för RYTTAREN ska se ut. Kul o kika lite.

Sv: sadelns sits/sätestorlek

Vad jag har hört så behövs ofta en stl större i sitsen på dressyrsadlar än på hoppsadlar.
Vad är det för sadel, märke?

Om det inte stör dig att den är för liten så behåll den.
Passar den hästen och du ändå inte direkt märker av det så har det väll inte så stor betydelse att den är lite liten egentligen? I synnerhet om den är svår att få tag i.

det känns ganska tydligt att den är liten när jag hade den på hästen som den tillhörde från början. Men när jag för skojs skull testade den på min andra häst (såklart, passade) så upplever jag inte sitsen så liten. (har mindre gångarter än den andra hästen) däremot så kan det ju dock synas att den är lite för liten tyvärr för allmänheten. men annars är det inget jag störs av det ridmässigt sätt. Och hästen som tydligt visar när denne avskyr en sadel, protesterar inget alls. (o som sagt, han visar mkt gärna missnöjd vid fel sadel)
Men man tycker det borde bli tryckpunkter om man sitter för mkt på bakvalvet på sadeln!?

Jo, fast jag tror inte det är någon fara om det ändå bara är så att du använder sadeln 1-2 ggr i veckan. Tänk på ridskolehästarna som har varsin sadel och bär olika ryttare hela tiden dvs. där är sadlarna anpassade efter hästarna men sedan sitter det olika ryttare i, det är nog ofta som sitsen inte är optimal.. Visst man kanske inte ska sträva efter detta såklart :smirk: Men om du inte störs av att sadeln är något för liten i sitsen och ändå upplever att sadeln funkar så tror inte jag det är någon fara.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 129
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21