Sadelpad, varför?

Lajke

Trådstartare
Jag har sökt runt men inte känt att jag fått ett tillräckligt bra svar... Varför använder man sadelpad? Är det enbart för att sadeln ligger dåligt? Använder ni, och isåfall varför?

Tänker på alla sorter; gel, fårskinn, osv.

Hjälp en som vill förstå? :confused:

(Och för säkerhets skull, jag är alltså bara nyfiken, den här tråden är inte till för att dissa de som använder sadelpad. Ser bara så många som har något sorts fluff eller gel under sadeln och vill förstå hur det hjälper. :) )

Sv: Sadelpad, varför?

Jag använder sadelpad för att min häst har en känslig rygg och tycker att det är skönt med ett extra mjukt lager under sadeln.

En fårskinnspad, för att hästen är en känslig prick och jag vill att sadeln ska ha lite mer stöd baktill, (Correctionpad med 1cm kuddar bak)

Jag använder fårskinn för att fylla ut för vid sadel samt för att den dämpar värsta stötarna för min rygg.

På lillkillen min måste jag ha en antiglidpad + tixerantgjord trots att sadeln ligger som en smäck.
Men hästen är bred som en tunna, ingen manke och överbyggd = spelar ingen roll hur rätt sadeln ligger för fysikens lagar väger tyngre och sadeln rör sig.
Men med dessa enkla hjälpmedel så ligger sadlarna stilla :)

Annars gillar jag fårskinnspadar av bra kvalité om det behövs.
Jag har en mattespad jag använder på min andra häst om hon fallit ur lite för att höja sadeln så den inte hamnar förnära manken.
Enkelt och billigt sätt att korrigera utan att behöva stoppa om/byta sadel när det handlar om en övergångsperiod och sadelformen inte är fel utan bara att den blivit lite väl vid.

just nu så fungerar min fårskinns padd som utfyllare då sadeln inte ligger helt ok, men i vanligt så har jag det mest som stöt dämpare, extra mjukt på hästens rygg och för att det är snyggt :p men mest är det stötdämpare.

Hur vet du det, om man säger så? Blir han mindre öm i ryggen, eller har han haft tryckskav som försvunnit...? :)

Okej! Har du padd mellan sadel och schabrak då? Borde inte schabraket glida ändå?

Det är väl inte så mycket frågan om att han blir öm, som att det är mer inbjudande att komma upp med ryggen om det är mjukt.

Men blir inte bommen smalare om man har en fårskinnspad på en sadel som normalt har en lagom vid bom? Förstår ju om man, som du nu då, behöver fylla ut en sadel som inte passar 100%. :)

Okej! Har du padd mellan sadel och schabrak då? Borde inte schabraket glida ändå?

Jag har den oftast mellan schabrak och sadel och det är oftast tillräckligt för att det ska ligga stilla.
Ska vi klättra upp och ned i monsterbackar lägger jag paden närmast hästen och det ligger då ännu lite mer stilla.

har man fårskinns padd under sadeln så ska sadeln självklart vara utprovad med padden under för att ligga optimalt, dvs sadeln måste vara lite för vid för hästen utan padden. gäller både gel paddar och fårskinns paddar. har man en sadel som är i smalaste laget för hästen så är det inte alltid man ens kan ha ett tjockare schabrak, ju tjockare man har under sadel ju vidare måste sadeln vara helt enkelt.

Fårskinnspad, råkade missa att sadeln blivit för smal så med nya sadeln har jag det så hon kan få muskla sig i fred. Dock ingen katastrof, den för smala sadeln åkte ut rel snabbt så det är inte überstora gropar.

Var ju inte till mig, men jag ogillar att rida med pad. Man kommer ju så långt från hästen :(

Så du har alltså köpt en som är liite för vid i bommen nu då men som troligen kommer passa när hon musklat upp sig, och använder fårskinnspad under tiden? :) Eller fattade jag dig helt knasigt?

Jag tror att många använder fårskinnspaddar för att det är mode just nu (dock så tycker jag att det var ännu mera hypat för 1-2 år sedan). De jämnar ut trycket för hästen och absorberar stötar för ryttaren, dessutom är de snygga ;). Men har man en passande sadel och man lägger en fårskinnspadd under så kan bomvidden bli för smal. Dessutom så gillar inte jag personligen känslan man får av fårskinnspadd, man kommer så högt upp från hästryggen, jag vill ha lite mer close contact ;)!

Dock så älskar jag gelpaddar och har haft det på alla mina tre senaste hästar. Jag ser ingen som helst anledning till att inte ha den. Den jämnar ut trycket, är stötabsorberande och förhindrar schabraket från att glida bak men påverkar inte sadelns passform :). 150 kr på Ullared :d !
Jag hade velat prova en actonpadd, men jag har hört att i och med att gelen "flyter runt" i den så blir det ingen gel där trycket finns :/. Priset känns dessutom lite väl...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Emuliiaa
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
690
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
983
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka