sadelpanik

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare aurian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 461
Sv: sadelpanik

hoppsan då..nej då blir det ju svårt förstås.

vilken sadel ska man ha då? vad ska man titta efter?

jag fattar egentligen inte riktigt varför en spansk sadel skulle vara bättre än en vanlig? Varför åker inte de fram? har ju också en sadelgjord.

alltså jag är ju lite intresserad, känner att jag nog anpassar mig efter hästen, men hon älskar att hoppa och är riktigt bra på det. Dessutom har det varit så himla bra för henne extrema snedhet att markarbeta så jag vill inte sluta med det, tränar för tränare 2 ggr i veckan men då är det alltså inte hoppning utan markarbete, gymnastikhoppning, trava bommar och hoppa studs...

så därför kanske en lite stabilare och inte så dressyrskuren bomlös sadel borde kunna klara det? min är helt hopplös den är superdressyrig och väldigt mjuk

Tolkade det som att du var tvungen att börja med barock bara för att sadeln inte passade men misstänkte nästan att så inte var fallet :D

Vet tyvärr ingen bomlös som man kan hoppa i..
C D säljer ju en sadel med läderbom men jag vet inte om det är stabilt nog att hoppa i.
Dessutom är sadeln av portugisisk modell så den kan nog vara svår att hoppa högt i :D
epona250.JPG

Man kanske kan specialbeställa en i hoppmodell men det borde man å andra sidan kunna göra av vilken sadelmakare som helst..

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men lycka till!:)

Senast ändrad av en moderator:

aurian skrev:
han trodde inte det eftersom problemet är att sadelgjordsläget och sadelläget inte stämmer så sadelgjorden kommer alltid dra fram sadeln tills den hamnar på bogarna. Det är alltså sadelgjorden som är problemet i sammanhanget
Vet precis vad du menar.
Griffins gjordfästen gillar jag.
PICT0061.jpg

Sadeln åker fortfarande framåt men inte lika mycket. Dessutom hjälper det med en svängd gjord
// Linda

aurian skrev:
Hade en känd sadelprovare ute i helgen på clinic loch han inspekterade min häst. Har ett arabsto i ponnystorlek som är super på att hoppa, och älskar det.

Har en bomlös dressyrsadel, en flexion SBS som han tyckte var helt ok på henne fast den var lite lång. Däremot var han av den mycket deprimerande åsikten att inga vanliga sadlar kan passa på henne. De kommer alltid att åka fram och därmed hindra bogfriheten.

Han rekommendation till mig var att ringa Chr**tina Wran** och köpa en sadel av henne och sedan börja med barockridning istället.

Saken är den att jag är för gammal för att tävla ponny så jag måste inte alls tävla hoppning, däremot älskar hästen det och mår otroligt bra av det markarbete, med mycket stuts och travhoppning som vi tränar en till två ggr i veckan för en fantastisk tränare. Hon har problem med sin muskulatur och har äntligen börjat bli bättre av detta markarbete, vill absolut inte sluta med det!!!

Vad ska jag göra? Finns det någon bomlös som man kan träna det jag vill träna, kan mycket väl tänka mig att köpa en barocksadel att rida dressyr i men vill inte enbart träna detta. Rider väldigt mycket ute i skogen också och galopptränar ofta utomhus.

Snälla! Bra råd tages emot med glädje!!

Mäh! Det där lät lite konstigt tycker jag... Barockridning när man vill hoppa? :confused:

Jaja, men hur som helst är det så att om du bara hopptränar litegrann och inte på några vansinniga höjder så går det alldeles utmärkt att använda en sadel som inte passar perfekt, det lär hon inte ta skada av! Alla andra dagar rider du ju bomlöst! Ibland tar ju även vi på oss finskorna och lider en kväll på krogen :p Visst, det är väl inte så skönt som gympadojjorna, men det går. Särskilt om hon älskar att hoppa!
Om du sedan inte är så stor och tung, och ni bara skuttar pyttehinder så tror jag nog att du kan använda Flexion till det också, försök bara att inte stå så mycket i lädren utan att du lär dig att knipa fast dig med knäna. Jag lovar, det går :)

Lycka till! Och vill du ha lite bomlös-råd så kan du bara PM:a, jag har mycket erfarenhet att dessa + att jag är sadelinprovare.

Kanske borde nämnt att det är från tre olika tillverkare dessa sadlar. Och alla är de bomlösa.

den i mitten såg ju nice ut, men sjukt dyr!! någon som har den?

Jag har provridit dressyrvarianten. Den ser precis ut som en vanlig bomsadel när man vänder och vrider på den. Jag vill påstå att den i stort sätt känns som en bomsadel också. Så du får ganska mycket "bomsadel" för de pengarna om man jämför med vissa andra bomlösa.
Den har även vanliga stigläderkrampor som de flesta bomlösa ju inte har.
Det enda negativa för mig var att den lilla flärpen som skyddar låret från stigbygelfästet (ja, jag vet inte vad man kallar den för) var ganska tjockt stoppad. Nedankanten där den slutade kändes. Men det var bara min uppfattning.
// Linda

Min häst är lite lika din, kort rygg, bogblad som går långt bak, lite överbyggd. Han har haltat av varenda sadel jag lagt på honom utom de nya KenTaur-sadlarna (de gamla med skarp kilbossa hade nog inte funkat). Har nu en ny KenTaur Athén II som han gillar skarpt, ortspetsarna går liksom bakåt på den & tillåter ordentlig bogfrihet. Den glider heller inte fram på min häst.
Bara ett tips :)

Jag har råkat ut för precis samma sak som du, sadel provarn som kom ut till dig råkar vara en man av den lite rundare sorten? Jag köpte dock en sån sadel och är inte nöjd nu efter ca 1 år. Sadeln är jätte fin men jag rider inte klassisk dressyr. Är man van att sitta i en "vanlig" dressyr sadel så känns det ovant och konstigt. Har inte vant mig att sitta i den ännu, och ska leta ny sadel nu.

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Kan man sälja sin vän? Jag vet inte om jag orkar eller vill men samtidigt har jag tröttnat och känner att jag behöver något nytt...
Svar
8
· Visningar
4 902
Senast: Hoobes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka