sadelpassning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 328
Sv: sadelpassning

det är omöjligt att de om den passar när det bara är från en vinkel!

kolla. Jag hade nog inte alla bilder inne än.
har 3 sadlar i 3 eller 4 vinklar

hur många grader mindre blir bommen om man lägger in en gel pad på 2 cm? Den blir ju 2 cm mindre på varje sida. 4 grader?

Inte?:confused:
Hon fick tidigare en utprovad sadel med bomvid 33 i samma modell.

Hur tycker du wintecen annars sitter? ett vidare järn kanske skulle vara perfekt? Jag hade nämligen tänkt mej att sälja appalosan just för att jagh endast promenadrider med henne.

Spänn sadelgjorden - det kan göra hur stor skillnad som helst. Svårt överhuvudtaget att utefter bilder säga om en sadel passar eller inte, men det är stört omöjligt om sadeln bara är pålagd och inte fastspänd.

Rent spontant tyckte jag dock först att det såg ut lovande ut med Wintecen, men som sagt så kan det skilja jättemkt när man väl spänner gjorden. BELIEVE ME! Såg också att du skrev att den inte ligger still = pälsen blir tilltufsad. Och det är ju INTE bra. Men som sagt kan det bero på mkt. Den kan vara för smal, för vid, för böjd osv. Spänn gjorden, ta nya bilder så kan vi hjälpa bättre.

nej absolut inte!

wintecen är för smal men kanske skulle funka med vidare järn. tycker dock prestigen låg bäst, den följer ryggen mkt bättre än dom andra.. hästen är ju rätt svankig.

Alla sadlr funkar på bredden. Sen hur bommen är konstruerad får du kolla själv.
Den behöver en välsvängd sadel eftersom den är överbyggd.

Centaur!Så ska man fota:devil:

huh? jag har då inte fotat och frågat om sadlar? *fattar inget*
tror du blanda ihop mig med nån annan nu. du kommenterade väl ayshas dåliga bilder, du kanske menar henne? :p

Men du menar att din häst är megabred-fyrkantig:D o inte kan ha ngn sadel.
det skulle då synas på din sits om den var så:devil:

Breda hästar är breda över manken eller saknar sådan o strax därunder vilket jag inte kunde se på din.

hehe men dom kan vara breda ändå ser du, även om dom har manke. syns ju tydligt när man lägger på sadeln det. :p

det är just det här med bommen jag inte klarar av att se själv och vill ha hjälp med.

JAg ska spänna gorden på båda sadlarna samt med en vidare bom i på wintecen.

nä du, det stämmer inte! eller ja, SADELN kommer ha samma vinkel! men HÄSTEN blir bredare om man lägger på en pad. det vet nog dom flesa som provat att lägga en pad under sadeln eftersom det syns väldigt tydligt.

jo exakt! jag kanske formulerade frågan lite fel.
Hur många grader gör således varje cm bredare hästen blir?
Om paden är 2 cm blir ju hästen 4 cm bredare( 2 cm varje sida)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 282
Senast: iNHALE
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
568
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär... 2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka