sadelproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare magda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 700
M

magda

har en dressyr sadel som inte ligger an baktill vidd 31 HDR, dessutom har hon fått tryckmärken bak. Tror att den är för trång, har en hopp lemetex vidd 32 som ligger kanon vet att det kan skilja mella märken o modeller.
Men läste här nån annan stans att glapar den bak så är den troligen för vid? kan det stämma eller kan det inte vara så att den är för trång låter inte det bättre?
hon har ganska så rak rygg så modellen kan ju vara fel oxå med hdr är väll lite rakare i bommen, eller?
ska ta ut en sadelprovare så småningom men tänkte kolla runt lite först själv.
Vad tror ni? ska jag testa en 32:a?
Nån med tips om sadel? har hög manke.

Sv: sadelproblem

Har du bild på din hästs rygglinje? HdR är för mittimellan svängd och rak mot lite rakare. Passar Lemetex så skulle jag testa Stubben eller Kloster Schöntal. Sedan kan jag ju tillägga att det är säkert 10-15 graders skillnad mellan HdR bom 31 och Stubben 32, så bommen är nog lite trång ja....

Min häst har knappt 100 grader, stubben ligger på 102-105 kanske, och Hdr 31 ligger på 90.
Stubben passar hög manke, men det beror på hur din häst ser ut i övrigt. (Om hästen är ganska 'spetsig' eller rund över ryggen, lång eller kort manke, lång eller kort rygg etc.) Ta ut en sadelutprovare, för du kan inte ha en för liten sadel.

Kan ju också tillägga att sadeln glappar inte pga att den är för trång eller för smal utan för att den är för svä'ngd i bommen!
Har du tagit ut en sadelutprovare till HdRsadeln och Lemetexen? Man ska inte hålla på och experimentera med sadlar för att de ser ut att ligga okej, utan bättre att lägga 500 spänn och man vet att hästen mår bra.

lemetex sadeln är utprovad av en sadelutprovare.
hon har kort rygg o hög manke och rund över ryggen.
har nog nån bild som skulle kunna duga, men jag vet ej hur jag lägger in den här? Kan jag maila den kanske?
Ska ta ut en sadelprovare men de här omkring kommer direkt från butiker o jag vill kolla runt lite först på priser o hur mycket respective har att välja på, innan jag låser mig.

jag kan ta lite bättre bilder ikväll både med o utan sadel o försöka lägga ut dem här.
;) ;) ;) ;)

Ja, evil_skalman@hotmail.com kan du maila till.
Är hennes rygg rak eller är den mittimellan eller har hon svankrygg?

HdR överhuvudtaget har jag bara hört skit om, medan jag vet att Lemetex är bra.
Jag har ju skrivit i en annan tråd (ridskolehästarnas sadlar) vilka märken som passar vilka hästar, kan ju se om jag kan lägga in den listan här med så kan du ju se.... (har själv behövt prova ca 55 sadlar av 30 olika märken, så jag har sett det mesta........)

Hon har kort rygg säger du, är det kilbossor på dressyrsadeln? I såfall har du nog svaret där! Många hästar har för korta ryggar för att kunna ha sadel med kilbossor. Min häst fick tryck mot länden av Griffin Dressyr som har kilbossor. Han kan bara ha sadel med rundbossor.

förstår inte riktigt hur de olika bossorna ser ut, du har ingen bild på skillnaden?

simonematildasammie137.jpg
/IMG][/
simonematildasammie121.jpg
IMG] hoppas det funkar! första gången som jag lägger in bild

ursäkta de stora bilderna...
vad tror ni om detta?
är det rund eller kilbossor?

HdRn ligger ju helt åt helvete måste jag säga.. Ligger inte an där bak överhuvudtaget och då glappar den nog ganska rejält.
Sadeln hade kilbossor, men med tanke på att du hade en Lemetex som antagligen är samma storlek så kan du ha sadlar som har alltförlånga kilbossor (Globus & Albion t.ex.)
Din häst såg också ut att inte vara så välmusklad runt rygg och manke, så det beror nog på sadeln.

kilbossr= Längre bossor som fördelar trycket på en större yte
rundbossor= så som du har på din lemetex

Om jag var du skulle jag kolla runt lite på olika märken, deras hemsidor och så (kolla här och på hastnet.se) och kolla runt lite och läs om de olika märkena. Så kan du se vilka märken som ligger i din prisklass, läs i olika trådar om de olika märkena vad andra tycker om dom och föreslår några till din sadelutprovare.

Men då förutsätter man att sadeln inte är för lång. Min häst har kort rygg men har dessutom helt rak rygg och kan bara ha kilbossor (om sadeln ska ligga bra) Det beror helt på vilket märke det är. Zaldi (dressyrsadlarna) har ju skitlånga kilbossor t.ex. men det har inte Albion eller Globus, det beror helt på märket.

På den sadeln är det kilbossor, dock inte stora. Sen tycker jag det ser ut som att sadeln har väldigt smal kansl mellan bossorna, hur många fingrar får du in där?
Jag har denna sadeln, fast den nyare modellen:

silver_star_vsd.gif

Man ser skillnad på sadel med rundbossor och kilbossor på den sömmen som finns på sadeln på din bild. Rent gernerellt, sen kan det finnas undantag.

Kan tänka mig att din häst skulle kunna ha prestige.

Du kan förminska bilderna på www.myimager.com Gå in på file>open och sedan edit>resize Där kan du välja hur stor bilden ska vara, du skriver in nya pixelstorleken.

Ja absolut, det finns ju olika modeller av sadlar med kilbossor! Det bästa är ju att låta en sadelmakare titta på hästen och prova ut en sadel, så det verkligen blir rätt och sadeln passar hästens rygg.

Här kan du jämföra:
Min häst ser ut såhär i ryggen:
stall1.jpg

Och det är en Prestige Silver Star VSD jag har på honom. Den är utprovad av sadelmakare och passar hans rygg perfekt. Sen jag bytte sadel har han blivit som en annan häst att rida och har musklat sig riktigt fint. Bilden är tagen i september och sadeln fick jag hem i början av oktober. Det jag gillar med Prestige är att de har bred kanal mellan bossorna (perfekt för min bredryggade buse!), sköna att rida i och man hamnar rätt i sadeln och har lagom stöd.

Så ser ju min tant ut i ryggen. :eek: Och jag har inbillat mig att hon INTE kan ha prestige :confused: :o ....fast jag har lagt på en GS som har legat bra. :angel: Vi får se...domen kommer idag när sadelutprovern kommer. :banana:

//Alice

Hur har då fått fram att Stubben 32 ligger på 102-105 grader???

Har fått för mig att Stubben sadlarna är väldigt smala i bommen! har en Stubben 31 och den är för liten för min 90 graders häst, (sadlen ligger väll på knappt 90 grader, men har tryckt på min häst så hon inte har utvecklat så mkt muskler).

Men om det skulle stäma det du har skrivit, då är mina sadel problem lösta, då vet jag vilken sadel jag vill ha! :d
Annars så sitter jag här just nu och är väldigt förvirrad över alla märken m.m på sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 283
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 714
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 863
Senast: Debsie
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?