Sadelproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Spatt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 904
S

Spatt

Någon som har förslag på sadel som kan passa en arab som är kort i ryggen o kraftig bog dvs behöver en sadel med vid bomvidd o kort sadelmodell. Vill ha vanlig engelsk sadel.

Sv: Sadelproblem

Hur ser resten av ryggen ut?
Korta märken: Globus, Arabian Saddle Company, Lovatts & Ricketts, Albion, Jorge Canavas, Moris & Nolan är de märken som är riktigt korta, men sen beror det på hur stort säte du behöver. Behöver du bara 16,5 så brukar det inte vara så himla svårt att hitta en sadel som är kort nog, och då finns det ju märken som Stubben, Jaguar, Griffin, Knights, Lemetex, Jacson, Passier, Windsor som är normallånga som kan passa en kort rygg beroende på hur lång ryggen är och vilken storlek du behöver.

Jag har en Passier Grand Gilbert till min ena isis.
Hon har inte så lång rygg men min 17,5" sadel ger gott mått över...

Jaguar eller Cobra, de går att vidga, släpper ryggen tidigt och går utmärkt att ha med normal sits trotts att hästen har kort rygg. Dessutom har återförsäljaren och utprovaren av dem själv arabhäst. :) Många arabhästar har dessutom något sänkt rygg, på sådanna är dessa sadlar också utmärkta.

Lovatt & Ricketts (Arabian Saddles) Ett märke särskilt framtaget för araber (och andra korta breda ryggar). Specialbeställs utan extra kostnad!!!
Jag har en Arabian Solstice, specialbeställd, passar perfekt, underbar att rida i, mkt bra kvalitet på läder och arbete. Jag TROR de kostar ca 14000.

/Agnetha

Spatt skrev:
Någon som har förslag på sadel som kan passa en arab som är kort i ryggen o kraftig bog dvs behöver en sadel med vid bomvidd o kort sadelmodell. Vill ha vanlig engelsk sadel.

Svåra att få tag i men otroligt BRA! Kloster Schöntal.
Har själv en gammal Kloster Schöntal "Baron von Trenck" finns ingen bättre!

mvh
Carina på cesamarabians.com

Er en del av Globus-sadlene som bare finnes i 17'5", hvilket -ikke- er kort.

En sadels anläggningsyta bestäms inte enbart utav sitsstorleken. När man säger att en sadel är kort betyder det inte att sätet är litet (hur skulle vi som är långa och inte en storlek 36 göra? Finns många halvblod och större raser som fast de är 170 mkh bara kan ha en 17,5 exempelvis.) Om en sadel är kort eller lång i anläggningsytan bestäms det av hur lång anläggningsytan är i förhållande till andra märken i samma storlek. Och Globus är korta i anläggningsytan (min 18" Clic dressyr är 47-49cm lång (kommer inte ihåg exakt), en Wintec som jag provred 17" var över 50cm (kommer inte ihåg exakt tal). Och ett par centimeter kanske inte verkar vara så mycket, men min häst kan inte ha en sadel som är mer än 1 cm längre än sadeln han har nu.

Och den du tänker på när det gäller att de bara finns i en storlek är antingen magma-sadlar (som nu har tagits bort) eller islandssadeln (där de flesta märken bara tillverkar en sitsstorlek) men sitsstorleken behöver inte vara relevant.

traloppan skrev:
Jaguar eller Cobra, de går att vidga, släpper ryggen tidigt och går utmärkt att ha med normal sits trotts att hästen har kort rygg. Dessutom har återförsäljaren och utprovaren av dem själv arabhäst. :) Många arabhästar har dessutom något sänkt rygg, på sådanna är dessa sadlar också utmärkta.

Och Harry Dabbs True Brit som är en billigare kopia av Jaguar/Cobra. Med reservation för bomvidden, som är vid men jag gärna ksulle se i ytterligare en vidare storlek.

Zaldi Atlanta låg som en dröm på min arab UTOM det 'lilla' faktum att den är lååång =/

/Alexandra - som INTE håller med om att det är en lätt match att hitta tillräckligt kort sadel bara för man kan ha 16 - 16.5", det är rent nys.. tyvärr

Kanske Knights... har ett par stall kollegor med araber som dessa sadlar passar på. hästarna är ganska låga i manken, medel bog, korta ryggar... ring Sharpman och beskriv din hästs rygg - de brukar kunna ge märkes indikationer på telefon. dock brukar det vara svårt att hitta sadar till araber ganska frekvent, så jag tycker du ska ta hjälp av en sadel utprovare, men det har du nog tänkt också?

Mvh/

Eftersom du vill ha en vanlig engelsk så kan du få problem. :(

Har en Griffin med vid bom som till nöds går att använda, om jag t.ex. vill hoppa. Annars kör jag med bomlöst på mina bredskuldrade araber. Har dock insett att de höjder jag vågar ge mig på går att hoppa i bomlös sadel, det handlar mer om balans om det går bra och bättre balans har jag i bomlös.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 228
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka