Sadelproblem...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Santanico
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 142
S

Santanico

Vad ska man göra när sadeln har blivit för stor?! :confused:

Fick sadeln utprovad i våras och det har suttit helt perfekt hela våren och sommaren. Hästen har svettats jämnt över hela ryggen. Men nu har jag märkt att det blir två runda områden precis bakom bogbenet där hon inte svettas lika mycket... Hon är tunnare just där så jag drar slutsatsen att sadeln inte riktigt ligger an mot ryggen på de ställena. Dessutom känns sadeln lite för stor. Jag måste ofta trampa rätt den...

Problem 1: Kan jag padda bort detta så att sadeln ligger an mot ryggen hela vägen? Tex med denna padden

Problem 2: Jag har även märkt att hästen är ojämnt musklad. Alltså att hon är tunnare på högre sida. Kan jag padda bort även detta och i så fall hur gör jag det?

Tacksam för all hjälp jag kan få :bow:

Sv: Sadelproblem...

De runda fläckarna kan du lägga extra pad för och se om det blir bättre.
Att hästen musklar sig ojämt ska man inte padda...ta reda på varför hästen inte arbetar och bygger rätt. Det finns en bakomliggande orsak som du måste kolla upp. :cool:

Varför hästen är musklad ojämnt vet jag inte. Kiropraktor motsvarnade ska komma ut i nästa vecka och känna igenom henne. Det finns ingen risk att hon kan ta skada av att man rider henne nu när sadeln inte ligger jämnt över ryggen?

Torra fläckar brukar vara ett säkert tecken på en för trång sadel.
Om det är så , så behöver du en större! Hästen har musklat sej!

*nästlar mig in i tråden lite*

Min häst hade likadana i sommras, torra fläckar alltså. men sadeln glider mkt från sida till sida, är den trång då?? :confused:

Jag tycker också att det låter som att sadelen är för liten. Hästen har musklat sig och det gör att sadelen blir för liten. Det kan även göra att en sida ser liten ut för att den inte har plats att muskla sig och därav att sadelen glider. Hoppas du förstod vad jag menade. Lucka till.

Men fläckarna är inte helt torra utan snarare torrare... :confused: Fläckarna uppkommer ungefär mitten på sadeln/ryggen. Kan sadeln verkligen vara för trång där?!

Hästen i fråga är en liten arabkorsning och sadeln är full quarter.... Jag vet inte om jag tror att sadeln är för liten, snarare att den är för stor eftersom den glider ganska mycket från sida till sida. Fast det kanske beror på att hon är ojämnt musklad...

Suck...

Torra fläckar brukar tyda på att något trycker, och är fläckarna bakom bogbladen så kan sadeln vara för smal, så att den trycker ,ELLER för stor så att den ramlar ner och trycker.

Är de torra fläckarna i mitten på sadeln så är sadeln för svängd och det kan vara att din häst har tappat muskler bakom bogbladen, så att sadeln nu ligger som en gungbräda, eller så har sadeln aldrig passat utan varit för svängd hela tiden och ramlat framåt och tryckt, därav så har hästen tappat musklerna.
Men torra fläckar i mitten av ryggen kan även tyda på att sadeln inte ligger an och då är sadeln för rak. "Svinto" fläckar tyder oftast på skav.

Och om sadeln glider från sida till sida så är oftast sadeln för trång eller så är vinkeln på bladen för liten så att sadeln ligger på kanten av bladen längst med ryggen.

Tack för svaret :bow:

Men nu har jag fått ännu mer huvudbry... Det blir inga "svintofläckar" där dom torra fläckarna finns eller någon annanstans på hästen ryggen. Så det betyder väl att den inte trycker eller skaver?

Hon har nog tappat lite i muskler sen i sommaren (varit skadad) men är igångsatt igen och musklar säkert upp sig igen. Ska jag ha is i magen och se om det blir bättre?

Jag vet inte vem jag ska vända mig till för hjälp. Den tränaren jag har nu har sagt att jag bara ska fortsätta och rida och först tänka på att byta sadeln om hästen börjar protestera... Mindre seriösa sadelförsäljare skulle kunna lura i mig vad som helst eftersom jag inte har så bra koll på westernsadlar! Något som jag tror hände när jag köpte denna sadeln...

Hon har nog tappat lite i muskler sen i sommaren (varit skadad) men är igångsatt igen och musklar säkert upp sig igen. Ska jag ha is i magen och se om det blir bättre?
Det är omöjligt att svara på då man inte vet grundorsaken till att sadeln inte sitter som den ska nu, eller ens hur den satt förut etc.
Sadel utprovning via nätet baserat på skrift och våra olika tolkningar av ord mm, är dömt att bli fel ändå... :crazy:. Försök att läsa och lära så mycket du kan för att därefter bedömma läget. Lägg ut bilder ex här på forumet, en på hästen utan sadel,en med sadeln på hästen, utan pad och en där du dragit jorden, då kan man ge mera råd, men som sagt det är du som tar känner hur sadeln ligger hur mycket råd man än ger.

Sant, det måste ju vara nästintill omöjligt ge råd baserat på mina försök till förklaringar :o

Det bästa hade ju varit om det hade funnits någon som har bra koll på westernsadlarna som kunde titta på hästen. Men de flesta försäljarna verkar inte vara så intresserade av det...

Jag ska återkomma med bilder!

Tack för hjälpen iaf :bow:

Magkänsla helt enkelt... Fast han/hon har kanske rätt. Jag ska kanske fortsätta och rida tills hästen går sönder eller börjar protestera.

I sådana fall skulle iaf jag byta den tränaren direkt. Kan man inte lita på tränaren i den frågan så är väl risken stor att hästen förstörs av det tränaren lär ut oxå :angel:

Jag jobbar på det :idea:

Men det är inte så lätt att hitta bra westerntränare som har möjlighet att komma ut till en... Och det blir ju inte lättare av att man inte får lova att diskutera det här ;)

Bara liten fundering:

Du har aldrig funderat på att skriva ett PM till andra användare och be om tips. DET är inte förbjudet, men att be om PM om samma sak på forumet är det :idea:

Santanico skrev:
Varför hästen är musklad ojämnt vet jag inte. Kiropraktor motsvarnade ska komma ut i nästa vecka och känna igenom henne. Det finns ingen risk att hon kan ta skada av att man rider henne nu när sadeln inte ligger jämnt över ryggen?

Jag skulle nog avvakta tills jag vet vad som är på G. Markjobba istället och få en hum om hur hästen arbetar utan ryttare ett tag...min åsikt;)

sasucatu skrev:
*nästlar mig in i tråden lite*

Min häst hade likadana i sommras, torra fläckar alltså. men sadeln glider mkt från sida till sida, är den trång då?? :confused:

Den kan ligga för högt för att den är för trång och blir då "ranglig".

Kan också vara för rak i bommen så att den viktar för mycket fram och bak och inte ligger an hela vägen.

Senast ändrad:

Har sett att man kan få sadeln utprovad på plats, kan du inte kolla upp det, och sen försöka byta in din sadel, för det låter inget trevligt att behöva gå och tänka på en sån sak :confused: , det är ju en sak som självklart påverkar hästen och inverkar på ridningen, så jag tycker din tränare verkar vara :smirk: lite nonchalant. Nu inte sagt att du behöver köpa en svindyr sadel, kolla runt lite innan du bestämmer dig. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Barret
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 909
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 206
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka