Sadelproblem!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet-Pie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 950
S

Sweet-Pie

Jag har ett problem med min häst. Sadeln åker fram efter en stunds ridning...
Hon är lite överbyggd och ganska rund över ryggen.

Nu har jag en Stubben Allround med normal bom....
Vet någon vad som skulle kunna passa...
Jag skulle vilja ha en ren hopp och en dressyr

th_Rygg_3.jpg

th_Rygg_2.jpg

Sv: Sadelproblem!!!

Du har inte funderat på svanskappa? Har en kompis som hade samma problem, spela ingen roll om hon bytte sadel. Det fick bli svanskappa.

Men är det verkligen bra med svanskappa till vuxen ryttare. Blir inte det lite tungt?:confused:

Har jag aldrig hört att det ska vara. Fick den rekomendationen från sin sadelmakare.

Okej, hur tror du att det blir om man hoppar lite större hinder? När hästen hoppar upp sig med ryggen liksom.

Skaffa en svanskappa! Det är väldigt svårt att hitta en sadel till en häst som är så pass överbyggd och dessutom har en mage som drar fram sadelgjorden. Hästen tar inte skada av en svanskappa. Hästen kan lyfta på svansen så att hoppa höga hinder ska inte vara något problem. Men sen är det inte alla hästar som accepterar en svanskappa. Prova!

Har oxå haft samma problem blev tipsad om svanskappa funkade inte alls när hon hoppade och krökte ryggen (hoppade lite högre och jobbade ordentligt) gick svanskappan sönder fästet flög flera gånger...
Testade med att köpa en förgjord(en så kallad extra manke) men då gled både sadel och förgjord istället efter några års letande hittade jag tillslut en sadel som passade även när jag hoppade... hästen har väldigt bra sadelläge enl. exteriörbedömning och alla sadlar låg hyfsat tills man ridit en stund och framför allt tills man hoppat en bana då låg de flesta sadlar jag provade nästan på halsen.. ge inte upp det finns sadlar som passar dessa hästar om nu det inte funkar med de lättare hjälperna som svanskappa och förgjordar...

lycka till

Du kan prova med en svängd gjord, den svängda gör att sadeln ligger(förhoppningsvis) kvar i sadelläge.

Jag har svängd gjort till min häst o det funkar ok änn så länge.

Men det är ju oxå viktigt att sadeln passar hästen, att den åker fram kan ju vara ett täcken på at den inte passar ordentligt.

Lycka till

En stubben allround följer nog rygglinjen ganska bra, men frågan är väl om den itne blir för böjd vid arbete och därför åker fram, eller så är det mest sannolikt att bommen är för smal och därför åker fram.

Du ska INTE rida med svanskappa, glider sadeln fram gör den det av en anledning, och att som vuxen rida med svanskappa kommer inte hästen bli glad av.

Hon ser inte riktigt så övernyggd ut i verkligheten som hon gör på bilden. Hon har lite konstig rygg. Hon är högre bak men samtidigt så är ryggen ganska rak. Blir ännu rakare när hon är mer musklad.

Vi har varit på en del sadelutprovningar, men allt som ligger bra, åker ändå fram när man ridit en stund...

Jo, men även om ryggen inte är svankig utan är ganska rak så behlver hästen en böjd bom. Lägger du en rak bom på en sån häst kommer den ligga som en brygga över ryggen.

Vilka märken och modeller i vilka bomvidder har ni provat?

btw, ligger de bra kommer de inte åka fram.

Vad Du ska göra är att gå tillväga på följande sätt.
1 Titta på om du kan använda svängd "bakåtskuren" sadelgjord. Du måste här försäkra Dig om att trycket är helt jämnt under sadelgjorden. Det får inte vara ett övertryck i bakre delen av sadelgjorden.
2. Åker sadeln ändå fram provar Du med de två första sadelgjordsstropparna. Då håller Du tillbaka sadeln så mycket man kan med den utrustningen.
3. Åker sadeln ändå fram kan Du prova den nya grippvojlocken. Den ska, enligt uppgift, andas. Här bör du försäkra Dig om att sadelgjorden inte ligger mot slejfens framre kant. Vojlocken kan då dra fram sadeln. Sadelgjorden måste här ligga fri. Alla grippvojlockar har inte sådana slejfar. Denna vojlock kan i bland hjälpa upp sadeln så att den kommer i balans. Oftast på mycket överbyggda hästar så kommer sadlarna att "tippa framåt". Detta kan med hjälp av vojlocken avhjälpas lite och detta gör i sin tur att sadeln inte lika lätt åker fram an mot bogen.
4. Åker sadeln ändå fram an mot bogen måste Du använda svanskappa. Ryggstycket ska vara dikt an till sadeln.

Har provat Wintec i några olika modeller och vidder, åker fram mkt.
Ken Taur m vid bom, åkte fram lite mindre än Wintec...
Några Stubben som var begagnade.
Appaloosa, en flat m normal bom, aldeles för liten.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 422
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka