Bukefalos 28 år!

sadelproblem

sannaaah

Trådstartare
min häst har varit skadad och ska snart börja ridas igång igen. MEN han har tappat allt vad ryggmuskler heter och sadlarna som ligger super på honom i vanliga fall lär ju inte ligga lika bra nu :crazy: . Frågan är då vad jag ska hitta på.. lägga nån padd under och försöka lösa det på så vis? Barbacka är inte ett alternativ då hästen kommer vara galen av lycka när det är dags att få bli riden igen. Han skickar nog av mig alldeles för lätt då :D möjligen att jag kan rida i sadel nån vecka sen barbacka? eller är det bättre med padd? nåt annat tips?
 
Sv: sadelproblem

barbackagjord :D:D då åker du int av lika lätt :p
 
Sv: sadelproblem

hm...ja det kanske vore nåt..men skulle ändå kännas bäst om jag fick sitta säkert i sadeln :angel: helst med bälte och krockkudde haha
 
Sv: sadelproblem

tömkör, longera och var ute och gå igång hästen för hand tills den satt ryggmuskler igen. då får du motion oxå! superbra! Hästen hinner lugna ner sig och bli "nromal" igen.har gjort så med min häst nu som varit i sjukvila 5 månader. gå i backar, alsfalt, grusvägar, trava och gå omkring i terräng. allt sånt sätter ryggmuskler och bearbetar igång hela hästen skonsamt. Du och hästen får en bra kontakt och har roligt tillsammans.
sen när sadlarna passar igen är hästen mjukt igångsatt och lagom lugn.

Finns billiga bomlösa att köpa annars, inget att ha i det långa loppet men kanske för en igångsättning och sedan sälja vidare eller lägga in i reservgarderoben.

undvik barbackapad, iaf dom med stigbyglar, bildas punkttryck då. fungerar bra en kortare tid men inte i längden.
 
Sv: sadelproblem

Köp en billig syntetsadel med en rejäl teddypad under, och sälj den sen när den gamla sadeln passar igen. Det finns ganska billiga man kan köpa, 1500 för en bra ny från hööks eller köp en begagnad för all del, för det bästa med syntetssadlar är att dom anpassar sej jättefort efter hästen, och även om det är en billig modell så är den inte dålig för hästen, den bara håller inte så länge som en av bättre märke.
 
Sv: sadelproblem

Jag skulle inte rida i en sadel som inte passar. risken när hästen fått vila/skadad/faller ur i vikt är ju att sadeln inte passar längre. Rid barbacka, tömmkör? promenera. Du kan ju låta hästen få busa av sig lite innan du rider :) Om sadeln blivit för vid men fortfarande är rätt bomvidd mm så kan du ju lägga en padd under.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Sorgsen
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 140
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 287
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
909
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp