Sadelproffs häråt!!!

Bellapops

Trådstartare
Har någon här sett, ridit i eller kanske rent av andra erfarenheter av Courbettes Swiss spring tree med E-motion concept??

Vore mycket intressant att höra vad ni har att säga. Enligt tillverkaren borde sadeln, eller åtminstone bommen passa vilken häst som helst. Sen får man naturligtvis ta hänsyn till om den passar i övrigt, rakryggad/svank osv.

Låt höra!!

Läs mer här http://www.courbette.com/Infos/saddletrees.html

Sv: Sadelproffs häråt!!!

Läste som hastigast igenom ....låter ju fantastiskt...Enligt dom ska den passa " alla" hästar...(har svårt att tro detta ) Men nu ska jag inte vara negativ...:angel:
Låt höra är det någon som vet något....fick nästan lust att på stört kontakta dom och kolla...blev så nyfiken...UNDRA vad priset är.Såg ju riktigt snygg ut dessutom:smirk:

Ja men visst verkar det fantastiskt.
För bra för att vara sant eftersom det gäller sadlar.

Jag blev också sugen nämligen. Perfekt om man som jag har en häst som kommer muskla på sig med tiden eftersom han är ung och under utbildning/uppmuskling..

Javisst...skulle vara super...Måste nästa ta kontakt med dom ;)

OMG!!
Precis det jag satt och funderade på, om inte dessa "superintelligenta" sadlar fanns med ullstoppning. Det måste ju göra att sadeln kan passa ännu fler, efter lite sadelmakarjustering.

Det här måste vara för bra för att vara sant.
Som Sverker säger, verkar det för bra för att vara sant så är det så...

Det är inte så fantastiskt som de säger... Hade en hel del kontakt med Lemetex när jag själv skulle köpa en, men den kan inte bli bredare än deras bredaste bomvidd, alltså 33,5. (Som Stubbens 33,5) och man köper en bomvidd, t.ex. normal så kan den "töjas" till vid bom. Köper man en vid bom kan den töjas till xvid.

Så det är inte så himla fantastiskt som det låter...
Det har dessutom funnits ett tag, i några år iaf.

Jjeg: Inga sadlar du skulle gilla, precis som Stubben, fast Stubbens dressyrsadlar är mer bekväma.

Så du har haft en sådan sadel?? Men du kan ju inte ha provat alla courbettes sadlarna...;) Fattar inte varför det står ....bara en bomvidd...osv...

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag har inte haft en sån sadel men jag ahr pratat med kundtjänst i Tyskland eller var det nu är. (+41 som landsnummer). Courbette är detsamma som Lemetex, Lemetex har jag provat en hel del av, och man behöver inte prova alla modeller av ett märke för att veta hur de känns. Lemetex ÄR hårdare än Albion, FB, County osv. ALLA deras modeller är hårdare än tidigare nämda sadlar. Så är det bara. Det är deras koncept. Precis som Stubbens sadlar är hårdare än andra, det är deras nisch. Somliga älskar det, somliga hatar det.

Ni ahr bara kollat på courbette.com, det är moderbolaget till Lemetex (förr var det tvärtom, men nu äger Courbette hela företaget), läser ni på www.lemetex.com står det inget om att en bomvidd passar alla... Amerikanska Courbette skriver helt andra saker på sin hemsida, varför vet jag inte. Om du är seriöst intresserad av Lemetex sadlar, ring till Lemetex, Courbette är värdelösa att ha att göra med. De vet inget om sadlarna de köper in (de äger inga fabriker i USA, finns abra i Europa) utan då ska man vända sig till Lemetex.

Dessutom påstår Courbette att en Stylist kostar $2400... Från fabriken i Tyskland fick jag köpa en Stylist för 900 Euro.

Du har fel.
Tittar man på samma modell på Lemetex så står det:
Our new Lemflex concept, an integrated tree and panel system, supports this natural beauty. Our new spring tree with an advanced 2-component design features a low pommel, a supportive deep seat and a semi cut-back head. The tree combined with the AWD Memoryflex panels adapts to any horse's back and eliminates pressure points. It offers freedom of movement, relaxes the horse's back and results in long, more rhythmic strides.

Däremot har du kanske rätt i andra saker. :)

Det är LATEXPANELERNA som formar sig efter hästen. Den formar sig efter hästens form på ryggen (påstår dom, men den gör det inte mer än någon annan sadel med latexpaneler), men inte hästens bredd!

Bommen:
Our new spring tree with an advanced 2-component design features a low pommel, a supportive deep seat and a semi cut-back head.

Bommen och panelerna:
The tree combined with the AWD Memoryflex panels adapts to any horse's back and eliminates pressure points.

"Tree and panel system" står det ju faktiskt.
Sen om det stämmer är en helt annan sak.

Som jag sagt tidigare i tråden, det är förmodligen för bra för att vara sant.

Jaja, säger du det så... :)
Man undrar ju varför det står så då??!!

Senast ändrad:

Jag hade en lång maildiskussion med Lemetex om det där ;) Det lät ju perfekt för mig och min häst tänkte jag...

Försäljningsknep är det helt enkelt... De kan ju säga både det ena och det andra. Varför tror du Wintec har blivit så kända? Inte är det för att det är någon enastående kvalitet. Det är för att Wintec har lurat i folk att det bara är att slänga i ett bredare koppjärn när hästen breddar sig... Vips så hade alla en Wintec.

Usch, jag tycker Wintec är obekväma. Eller rättare sagt, jag tycker dressyrsadlarna är obekväma. Hoppsadeln är väl ok.

Jag tycker dom är okej, hade dom passat min häst hade jag köpt en, pga priset. Men självklart finns det inga billiga sadlar som passar min häst..

Ska kolla med dom ...vad dom säger ...det ska bli intressant....Om man frågar rakt ut...Är det bara en bomvidd på tex. Bernina Dressyr...SÅ kan dom ju inte ljuga...

Liknande trådar

Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 462
Senast: oki
·
Fälttävlan Detta är ingen annons, så namnge inga tränare eller liknande i tråden är ni snälla! Jag har "ganska nyligen" flyttat till en ny ort...
Svar
19
· Visningar
2 258
Senast: grey
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 216
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Somna in hemma