Sadelprovare

C

chira

misstänker att sadeln inte ligger så bra p.g.a att mystiskt skav alldles vid bakvalvet :crazy:

Ska jag ha en ny sadel så ska den provas ut. Men jag har några funderingar, har aldrig köpt sadel förut.

1. Har alla sadelutprovade begagnade sadlar? (har inte råd med en helt ny sadel just nu och vill ha en rejält bra sadel!)
2. Tar sadelprovaren emot den gamla sadeln? Och får man ett jätte dåligt pris för den då jämfört med om man säljer den själv? (Det är en jätte fin sadel, använd i ca ett år totalt men kanon skick på den)
3. Hur kan man kolla själv om det är sadeln som skaver så att det inte är ex. täcket eller nått annat? (Har fårskinnspadd under och sadeln är utprovad förut men hon är betydligt mindre musklad nu)
4. Kan man stoppa om sadeln så att den ligger bättre?
5. Hade ni ridit barbacka på en häst med lite muskler över ryggen?

Kommer säkert på fler frågor sen men vi börjar såhär. Tacksam för alla svar :)
 
Sv: Sadelprovare

Det bästa svaret på frågorna 1 & 2 får du nog om du själv kontaktar en/flera sadelprovare :idea:
 
Sv: Sadelprovare

hade också problem med mystiska skav vid bakvalvet på ena hästeni vintras.
Tog ut en som kollade hur sadel låg och hon kunde inte hitta nå fel då sadeln låg som den skulle. Det ända hon kunde tänka sig var att fårskinspadden vi hade under sadel gjorde så det vart skav på nå vis. hon tyckte jag skulle ta bort den eller byta till en tunnare. Jag tog bort den och efter ca 3 veckor så vart alllt normalt igen. :)

Sätter jag dit padden igen så kommer det tillbaka efter några ridturer.
 
Sv: Sadelprovare

1. Har alla sadelutprovade begagnade sadlar? (har inte råd med en helt ny sadel just nu och vill ha en rejält bra sadel!)
Nej
2. Tar sadelprovaren emot den gamla sadeln? Och får man ett jätte dåligt pris för den då jämfört med om man säljer den själv? (Det är en jätte fin sadel, använd i ca ett år totalt men kanon skick på den)
Om det är en sadelutprovare som har begagnade sadlar i lager är det fullt möjligt att den kan ta emot din gamla i inbyte. Vissa köper in sadlar och säljer vidare, andra tar emot sadeln för försäljning och tar då oftast runt 10% av det sadeln säljs för
3. Hur kan man kolla själv om det är sadeln som skaver så att det inte är ex. täcket eller nått annat? (Har fårskinnspadd under och sadeln är utprovad förut men hon är betydligt mindre musklad nu)
Om möjligt, låt hästen gå utan sadel ett tag. Försvinner skaven så är dom orsakade av sadeln. Har täcket skavt där innan eller är det någon söm vid skavet? Är schabraket och padden rena och tillräckligt långa?
4. Kan man stoppa om sadeln så att den ligger bättre?
Till viss del
5. Hade ni ridit barbacka på en häst med lite muskler över ryggen?
Med något mjukt emellan så hästen slipper få sittbenen rakt in i ryggen utan stötdämpning och i gångarter där jag vet att min balans är bra. Hade hellre tränat mer från marken för att bygga upp musklerna, med t.ex. tömkörning, än att rida barbacka sex dagar i veckan.
 
Sv: Sadelprovare

Har också haft skav av pad/schabrak bakom sadeln trots att sadeln passade bra. Det hade att göra med att hästarna kan bli extra känsliga i hårremmen i samband med pälsfällning/sättning under höst och framför allt vår. Så det är inte helt säkert att det är utrustningen i sig som skaver för att den är felanpassad...
 

Liknande trådar

Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 206
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 286
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 008
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej Detta med sadlar är ju en djungel. Behöver lite tips, ska ev ta ut en sadelutprovare framöver för jag har köpt en antiglid pad och...
Svar
1
· Visningar
541
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp