Sadelprovn vs "ryttarprovn"

tio-i-tre

Trådstartare
Det finns massor av trådar som handlar om huruvida en viss sadel passar en viss häst eller tips på vilken sadel som kan passa till olika ryggar osv. Allt utifrån den häst man avser lägga sadeln på.

Men... hur ofta kollar vi egentligen oss själva? Tänk dig att du efter en (eller flera) ofrivilliga avsittningar (eller andra tillbud) kan ha råkat ut för att du blivit sned i ryggen/höfter/bäcken osv. Som ryttare kanske man "bara" känner av det onda (ev, kanske inte alls har några problem) ibland.

I långa loppet kan det ju inte vara bra för hästen att ha en "sned" ryttare hur bra och väl utprovad sadeln än är eller hur... Och investerar man dyra pengar i en kvalitetssadel vill man väl inte som ryttare att den också ska bli "sned".

Synpunkter?

(tråden kanske borde ligga under "ryttarhälsa" men jag tycker den berör även utrustning)

Sv: Sadelprovn vs "ryttarprovn"

Det påverkar både utrustning och häst oerhört mycket, vet man om sina svagheter är det viktigt att man jobbar med dem.
Vill du ha optimal förmåga från hästen så bör du kunna rida den så bra som du kan, efter fysisk förmåga, också.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
930
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 799
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 353
Senast: Aifos
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka