Sv: Sadelprovning
jag har tagit hjälp av 2 olika sadelmakare (det har varit vid 2 olika tillfällen) när jag provat ut sadlar till mina båda hästar. Se till så du tar hjälp av en sadelmakare, eftersom de har mkt bättre utbildning än en sadelutprovare (det kan ex. va personer som jobbar i nån hästaffär eller liknande). Såna personer säljer ofta ett visst märke, och risken finns att du står där sen med just det märket (sen får man ju innerligt hoppas att just det märket passade hästen bra......)
Den första sadelmakaren (det va ca 3-4 år sen) åkte jag o hästen till. Vi va där 2 ggr och han tog ingenting för att prova ut sadlarna. Sen stoppade han om den jag bestämde mig för lite, o för det betalade jag nog ca 500.
Den andra sadelmakaren kom ut till stallet och provade. Hon tog 200 kr. Då va hon hos mig iallafall en timme, vi provade 14 sadlar och jag provred i 2. Dessutom hade hon åkt ca 8 mil (förvisso skulle hon till nåt ställe till men ändå). Inte farligt dyrt....!
En annan fördel med sadelmakare är att de kan själva ändra/stoppa om sadeln om den inte passar perfekt. Alltid det bästa om de själva sett hur sadeln ligger på hästen och vad de ska ändra på, än att du åker dit med sadeln och berättar vad som ska ändras.
Sök på Eniro o se om du hittar ngt, eller fråga i stallar runtomkring. Kolla annonser!