Bukefalos 28 år!

sadelråd?

Sv: sadelråd?

Lillstrumpa skrev:

Länkar en bild på ST Espanjola
StarTrekkEs_popup.gif
]

Någon som har någon erfarenhet av den? Funderar själv på att köpa bomlöst och denna var riktigt snygg, men hur är den att rida i?
 
Sv: sadelråd?

Ja, alltså, känner du att du behöver den sadel du har köpt? På vilket sätt hjälper den dig? Vad tillför den jämfört med att sitta barbacka?
 
Sv: sadelråd?

pallas_athena skrev:
gaahh utan hjälptyglar det går väl inte att rida in en häst utan det :rofl: ;)

jag vill nog helt se till att man har tre olika hjälptygalr på en o samma gång så inget går fel :angel: :D

*ironiskt inlägg OBS!!*

Ja tänk, jag hade bara en enkel stallgrimma! :o

Jag har blivit så utskälld så många gånger ang mitt sätt att hantera hästar så nuförtiden orkar jag inte bry mig alls. (Fast nu så har jag turen att stå i ett stall där principen live and let live tillämpas och därmed får jag göra som jag vill =))
 
Sv: sadelråd?

Till Kassiopeja^jag menar en bomlös, såklart! läs vidare i mitt inlägg så förstår du ;)
 
Sv: sadelråd?

psychogrrl skrev:
Ja, alltså, känner du att du behöver den sadel du har köpt? På vilket sätt hjälper den dig? Vad tillför den jämfört med att sitta barbacka?

Jag är mycket nöjd med sitsen jämfört med en vanlig sadel av engelsk modell. Den här är som en skolsadel och vad jag eftersökte.
Sitsen blir mer "stående" (om du förstår vad jag menar) jag kan variera mellan avlastning-normal och belastningssits. (Ifs gjorde jag och en kompis prov på varandra med sadeln och punkttrycket från avlastningssitsen var inte så skönt. Normalsits verkar då mycket skönare på en människrygg :p )

Barbacka hamnar jag mer på rumpan(stolsitsliknande) för att jag inte kan "bresa" så mycket på min häst. Rider jag ut en längre stund får jag ont i höfterna.
Balansen är det väl inget fel på då jag ridit barbacka i ett halvår tills jag äntilgen bestämt mig för vilken sadel jag vill ha och framför allt vad som passar hästen.
Ibland får kusen spelet mer eller mindre och nu senast för två dar sen vete katten om jag skulle suttit kvar i ett helikpoterlyft i galopp följt av en 180 graderssnurr utan sadeln :confused:

/T
 
Senast ändrad:
Sv: sadelråd?

Hej! Jag har en Freeform hemma på prov just nu. Jag tycker:
Fördelar: Väldigt skön sadel att rida i. Känns säker! Den följer hästens rörelser utan att fara runt.
Nackdelar: Den ligger på min hästs manke. Sadeln har en bom som sitter fast med kardborre. Kardborren är tyvärr inte så stark att den klarar av att hålla sadeln uppe mot järnet utan den trillar ner och lägger sig på manken. Känns som en klipp- och- klistra sadel. Allt fästes med kardborre, sits, järn, stigbyglar. Sadeln kändes lite klumpig. Mycket uppbygd speciellt i framvalvet, svårt att rida lätt utan att slå i!
 

Liknande trådar

Utrustning Rak eller svängd rygg? *bilder* Hej! Letar ny dressyrsadel då ponnyn musklat till sig rejält på det året vi ägt han:) Han var...
Svar
6
· Visningar
2 423
Senast: Qosack
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: Lazy Lady
·
Utrustning Jag försöker få dispensansvarig på SvRF att förklara VARFÖR Freeform inte räknas som sadel av engelsk typ och VARFÖR sadeln ska se ut...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 618
Senast: dolphinsmile
·
A
Utrustning Hej alla bomlösa människor :-), Har haft massa sadelproblem med min arabtjej, hittar inte en enda sadel som passar. Har haft...
Svar
3
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Högtalare
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp