Sadelskada!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 225
M

moonlightgarden

Min nya sadel :cry:

Medryttaren var på tävling i helgen å det vart ett missöde på sadeln (inte så roligt eftereom att jag köpte sadeln i januari) vid sadlingen. Såp den hade tydligen brackat i backen.
Bilder:
http://photobucket.com/albums/e73/moonlightgarden/Sandys sadel/

Ursäkta om bilderna är lite dåliga, ljuset var inte i bästa läge när jag tog bilderna. Men det sy6ns ganska bra iaf.

Några som har någon kll på hur mycket det kostar att reparera? Måste ju byta hela sitslädret eftersom att det gått håll ända in till sitsstoppninge, så det måste även göras snart.

Ni får gärna PM:a om ni känner till några riktigt bra sadelmakare i Gävle området som kan byta lädret åt mig.

Sv: Sadelskada!

ja det syndes ju tydligt på bilderna.

kostar ca 1700 kr eller kanske biligare att byta sitskinnet,kostar 1700 kr här i östergötland av http://www.sadelmakarn.nu/. Ligger ju inte i närheten av dig men det finns ju prislista så du kanske har ett hum om vad det kanske kostar dig hos någon annan. Vad jag förståt är denna person lite dyrare.

Det där hände mig med min gamla sadel. Lossade sadelgjorden och vände mig om för att hämta något. Hästen ruskade på sig och sadeln åkte i stallgolvet...
Trist.
Min sadel var gammal och skadan blev inte lika stor som på din sadel. Jag blötte lädret, fettade in och knådade med baksidan på en sked. Syntes inte mycket efter det, bara några små gropar om man tittade noga.

Gjorde med så med min nya sadel när jag sadlade av min häst så knäppte jag upp sadelgjorden och så ruskade han sig..Va en prestige sadel men syns knappt på den:D Men inte kul ändå:(

Jag hade nog kontaktat dom jag köpt sadeln av och skickat ner den till Stübben för reperation. Kanske kostar några hundringar extra men jag tror inte det blir lika bra och ser lika bra ut eftersom sadelmakana här nog inte har samma läder mm.
/Cats

Svar till alla:

Sadeln är inköpt på h**ks å det går inte på garantin så dom kommer inte att bry sig, eftersom att skadan är på utsidan å inte på insidan av sadeln. Det är en stubben som nog alla sett nu utifrån bilderna en rex allround i modellen.

Det är ju otroligt synd eftersom att det syns väldigt bra å fixas det inte så kommer ju fukt tränga in å förstöra sitsen om det inte fixas inom en snar framtid.

Jo funderade på det oxå eftersom att dom kan sina egna sadlar bäst oxå, fast för lädrets skulle det var en bra tanke det. Så det blir nog dit den blir skickad.

moonlightgarden skrev:
Svar till alla:

Sadeln är inköpt på h**ks å det går inte på garantin så dom kommer inte att bry sig, eftersom att skadan är på utsidan å inte på insidan av sadeln. Det är en stubben som nog alla sett nu utifrån bilderna en rex allround i modellen.

Det är ju otroligt synd eftersom att det syns väldigt bra å fixas det inte så kommer ju fukt tränga in å förstöra sitsen om det inte fixas inom en snar framtid.

Jo funderade på det oxå eftersom att dom kan sina egna sadlar bäst oxå, fast för lädrets skulle det var en bra tanke det. Så det blir nog dit den blir skickad.

Har du inte en hemförsäkring som kan täcka en del? Jag har något slags "otursdel" i min som täcker olyckor även ute på andra platser. (Tex tappad mobil ch en bärbar data som åkte i golvet) Värt att kolla.

Ljuset är bra på bilderna, bara du som inte har fokusen på själva sadeln, bara huset bakom.

Okej, hehe :)

Jo jag hade lite skum vinkel, knäppte bilderna när sadeln låg på ponnyn :D

Självrisken lär väl vara såpass hög att det ej är lönt....

Innan du skickar iväg den så kan du ju försöka fetta in ordentligt och släta till den, kan hända det funkar. Min Passier drattade i backen och fick några småjack, men dom blev nästan borta efter ett par smörjningar...

Hehe, leta efter nått som heter "Close Up" eller ser ut som en blomma på kameran så ska den nog fokusera på det som är närmast dig. Close Up brukar man använda när man fotar saker inom 30 cm avstånd! ;) .

kassa bilder.. :angel: men ja man ser lite hur det är.. jag kan ta lite bilder imorgon när jag åker förbi där..

Jo jag ska ringa dom efter det att medryttaren har kollat upp om dom har en så kallad drulle försäkring som täcker reparationen. Det är ju inte jag som har skffat skadan, jag var ju inte ens med när den hände. Så då är det deras försäkring som ska kollas upp om det täcker i första hand.

Ah okej, inte läst min instruktionsbok ordentligt hör jag :angel:

Kan probva men jag skulle inte tro det eftersom att lädret är helt borta på en del så man ser materialet som sitsen är uppbyggd av. Eller hade din gårr så långt in när din olycka hände?

det var juh grus som syndes (om inte sadeln är gjord av sten dvs) pillade ur grusbitarna men hade inget mindre att peta med så lite blev kvar..

Nya bilder på sadelskadan!
http://beastiebabe.fotopic.net/ (albumet sadelskada)

BeastieBabe skrev:
det var juh grus som syndes (om inte sadeln är gjord av sten dvs) pillade ur grusbitarna men hade inget mindre att peta med så lite blev kvar..

Nya bilder på sadelskadan!
http://beastiebabe.fotopic.net/ (albumet sadelskada)

Okej, fast lädret är ju för skadat så det måste ju bytas.

jo.. det måste det ändå.. har du fått veta om hemförsäkringen täcker?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka