Sadelskåp på hjul

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 232
J

Jeeves

Är på G att byta "ner" oss vad det gäller transport, vi ska återgå till en utan sadelkammare och garderob då vi behöver ett lite lättare o smidigare släp.

Jag gillar inte de här utanpåliggande boxarna utan funderar på att köpa ett tillhörande sadelskåp på hjul istället - vad är era erfarenheter av dem? Hur förankrar ni dem inne i släpen?
Jag åker bara till träningar en gång i veckan, plus att vi åker till klinik emellanåt - inga tävlingshelger än så länge i a f.

Hur är beg marknaden på såna här skåp? - dvs de fabrikstillverkade, ej hemmabyggen.

Sv: Sadelskåp på hjul

Jag tycker skåpen stjäler för mkt plats i transporten. De går dessutom inte att föränkra på ngt riktigt säkert sätt som är tillräckligt om man skulle råka ut för en rejäl olycka (iaf inte i mitt släp). Känns som en väldigt onödig risk. Klart bättre med påhängd sadelkammare då tycker jag.

På begagnatmarknaden är de inte jättevanliga. De i plast ligger dessutom i väldigt högt pris trots begagnade. Plåtskåp finns det lite fler av. De är också i betydligt lägre pris.

Min kompis som har en trailer med sadelkammare på rullar alltid in sitt på hjul ändå. Är ju väldigt smidigt att ha sakerna vid hästen- inte i andra änden av släpet. Där kommer man ju oftast inte till när man åker själv.
iofs är det jurätt att de inte är säkert vid rejäla krockar med det där i men med dubbbla band som sätts fast i bommen fram så kommer det ingenstans.

Jag vill undvika plåtskåpen med tanke på tyngden i dem och ev ökad skaderisk vid krock.

Håller med om att skåpen är dyra, de är av plast och kostar över 4000 kr nya, jag skulle inte ge mer än 2000kr men antagligen får jag vänta länge då:(

Har de själva konstruerat fästanordningen eller är det något som följer med vid köp?

För mig hade det varit perfekt med ett skåp, jag kör aldrig med två hästar i släpen ändå och har hel mellanvägg så risken är inte så stor att hästen skulle kunna skadas av ett sadelskåp. Sen vill man ju självklart att det ändå sitter fast så att det inte far omkring och gör hästen rädd för att det slamrar.

Bygg ett plastskåp själv då? Borde inte vara så svårt. Min mamma hade då tänkt göra det till mig men det stannade vid tanken för jag kan inte transportera skåpet någonstans då min häst åker brett utan mellanvägg.
Min kompis som jag är hästskötare åt har ett plåtskåp. Det är tungt att dra omkring på men förutom det så är det helt outstanding med skåp tycker jag!

Egen konstruktion... Vanliga band du spänner med i vanliga fall- eller i värsta fall grimskaft! Man tager vad man haver... Som du själv säger har man ju en mellanvägg i mellan.
Det är ju absolut inte det säkraste sättet att transportera sakerna- men väl på tävlingsplatsen är det ju garanterat det iaf.
Men jag har aldrig varit med om att Nordboxskåpet har flyttat sig men mitt ena Tackbox åker gärna en bit själv om jag inte fäster det... Har ju hänt när jag är ute o tomkör...

Jag är väldigt sugen på ett sånt skåp. Tyvär är dom lite dyra men man får se. Jag har inte ens tänkt tanken på att dom skulle vara osäkra. Menar du att dom skulle flyga runt om man krockar? Man sätter ju fast dom i frambommen. Tror du inte det räcker? Hur menar du annars att dom skulle vara säkra. Jag har f.ö. hård mellanvägg.

Håller med om att skåpen är dyra, de är av plast och kostar över 4000 kr nya, jag skulle inte ge mer än 2000kr men antagligen får jag vänta länge då:(
NordBox/Boj/Böckmanns plastskåp brukar ligga runt 3000:- begagnat, hittar du ett för 2000:- har du tur!

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på att köpa ny transport och har då äntligen bestämt märke, Boj, men jag får inte dra den modellen jag helst skulle vilja ha...
Svar
8
· Visningar
1 379
Senast: escade
·
Utrustning Var kan man hitta billigast sadelskåp? Jag vill gärna ha mina grejer inlåsta samtidigt är det trångt i sadelkammaren men jag tänkte...
Svar
7
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka