Sadelstölder, ta hem sadlarna!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kastanje
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 6 454
K

Kastanje

Hittade ingen liknande aktuell tråd men om jag missat kanske moderatorn kan slå samman dem. Hoppas även att tråden hamnar rätt då det är min första trådstart.

Nu till det viktiga, i Kalmar län åker det runt personer och stjäl sadlar (förmodligen en liga), ni som bor i Kalmar län vet säkert redan om det men tar upp det här eftersom det är möjligt att de börjar ta sig neråt. Flera stall har blivit utsatta. Vad jag hört började sadelstölderna i Västervik och nu är dem nere i Kalmar. Vi blev utsatta natten till tisdag, det var en tom sadelhängare som mötte mig på tisdagen. Det har varit lås dels på sadelkammardörren och även på skåpen, så detta verkar inte hindra dem. Dock har vi väldigt många skåp och tack och lov fick de inte alla med sig. Vad man har hört så verkar dem ha koll på vilka sadlar som är av värde till viss del men de har heller inte hos oss tagit annan utrustning av värde. Alltså verkar det endast vara sadlar de är ute efter. Mina egna spekalationer är att sadlarna kommer att skeppas utomlands så dem ser vi nog inte igen. Så tråkig och man blir så arg, inte bara det ekonomiska utan även att lyckas hitta hitta en som passar *suck*.

Tänkte även med denna tråd förutom varna er också få lite information. Är det någon här som blivit bestulen på sin sadel och har koll på hur mkt nedräkning kan man räkna med i värdet? Min sadel var (tror, inga papper här) mellan 4 och 5 år . Hur snabbt gick det för er tills ersättning utbetalades med tanke på det ska gå igenom polisens- och försäklingsbolagets processer?

Sv: Sadelstölder, ta hem sadlarna!

I Örebro län har det tydligen också varit sadelstölder för någon månad sen,
och här i Gävle blev vi varnade i april.

I Örebro hade de, om jag förstod rätt, länsat en selkammare på både sadlar och travselar trots att dörren var låst.
Här i Gävle vet jag inte om det var något som blev stulet eller om varningen bara gick ut ändå.

Så himla trist att man inet kan få ha saker och ting i fred.

Var lika dant för ett tag sen i SThlm med. Tar alltid hem mina sadlar :angel:

Hemskt! För någon dag sen glömde en tjej sin Amerigo dressyrsadel ute hängandes på boxens sadelhängare och dörren var öppen. Tur att ingen hade planerat stöld den natten... :eek:

FY F*N!

Antar att jag vet vilket stall du står i då en väninna till mig sms:ade igår och berättade att det varit inbrott i stallet och hon blivit av med sin sadel, känner även stallägaren väl.
Och två dagar tidigare hörde an annan bekant av sig och berättade att det varit inbrott i deras stall. Där plockade de bara sadlar, låg till och med en "I-pod" i fönstret som fick ligga kvar. Hhmm?

Plockade de nått annat än sadlar hos er?

Jag har låst in mina, har dem inte i stallet.

Den tömda sadelkammaren i Örebro län är min. Både rid- och travutrustningen är borta, känns jävligt bittert!:cry: Dörren var låst, man har full syn på dörren från boningshuset 30 meter där ifrån, har varningsskyltar för hund (som låg och sov så sött i soffan...:devil:) och dessutom hände det under schlagernatten då man är uppe halva natten. Nästan all utrustning som försvann var köpt det senaste året då jag köpte än ny häst, men knappt använd då hästen varit ofräsch. Nej bitter är vad jag är.

Dock positivt att mitt mass-sms verkar ha tagit sig ända till Gävle! Tänkte också skapa en sån här tråd när det hände, men jag hamnade i nån slags handlingsförlamning i som knappt släppt än. Är det samma liga som här kan jag ju varna extra för att de är extremt fräcka, att det tex är låst verkar inte bekomma dem det minsta.

Tänkte även med denna tråd förutom varna er också få lite information. Är det någon här som blivit bestulen på sin sadel och har koll på hur mkt nedräkning kan man räkna med i värdet? Min sadel var (tror, inga papper här) mellan 4 och 5 år . Hur snabbt gick det för er tills ersättning utbetalades med tanke på det ska gå igenom polisens- och försäklingsbolagets processer?

Det här är jag också nyfiken på. Hur mycket räknas sadlarna ner i värde eller går dom efter något marknadsvärde. Kan ju tänka mig att man inte får ut nypriset på en begagnad sadel.

Hur märker man en sadel så att den blir mindre stöldbegärlig. Har för mig att en del märkte sadeln mellan bossorna men hur?

trycka in ditt namn i lädret kanske. men det måste ju synas, dvs det blir fult....

Man vill ju inte göra märken i sadeln som syns så det känns lite som moment 22...:confused: och hur blir det sen när om man vill sälja den?

Tänk om folk ändå hade mer moral och lät bli andras grejer. Alla borde leva efter måttot: Mitt är mitt och ditt är ditt och jag ger f-n i dina grejor.

Jag är gammal Örebroare så jag hänger på den del sajter med anknytning där och det är där som ditt sms har hamnat.

Jag tycker att det är för jävligt.
Själv har jag inga dyra sadlar, men det vore katastrof om jag blev av med dem:(

FY F*N!

Antar att jag vet vilket stall du står i då en väninna till mig sms:ade igår och berättade att det varit inbrott i stallet och hon blivit av med sin sadel, känner även stallägaren väl.
Och två dagar tidigare hörde an annan bekant av sig och berättade att det varit inbrott i deras stall. Där plockade de bara sadlar, låg till och med en "I-pod" i fönstret som fick ligga kvar. Hhmm?

Plockade de nått annat än sadlar hos er?

Jag har låst in mina, har dem inte i stallet.

Usch ja det är flera stall där omkring som tyvärr blivit drabbade. Ah, där ser man, någon som kände till stallet :).
Det plockade bara sadlar hos oss. På de flesta sadlarna som de tog plockade tom av schabrak och paddar. Men med min tog de alla tillbehör även sadelgjorden som låg lös ovanpå. Men inget annat som vi sett ännu som låg löst i skåpen.
Bra att du har dem inlåsta. Hoppas att om den där liga slår till igen möts enbart av tomma sadelkammare, haha på dem.

Det är obeskrivligt tråkigt att läsa att så många fler har blivit drabbade. Verkar nästan som den där ligan började längre upp och arbetar sig neråt. Måtte polisen snart få stopp på dem.
Någon som vet hur ersättningen ser ut? Tar försäkringsbolaget efter nypriset och tar en viss procent av det eller kollar det marknadsvärdet? Tänkte att det kanske inte är alls säkert att jag lyckas hitta en lika fin igen. Dessutom finns det ingen likadan på annons att få tag på just nu och brukar inte heller göra det :(.

Det var en sadeltjälarliga här i trakterna från Jönköping och söder ut utmed väg 30 för många år sedan....

Och dom var också så himla fräcka.
Hos bekanta var dom inne och tog sadlarna mitt på blanka förmiddagen. Dom måste ha väntat ut att X skulle åka och handla för dom hade varit där innan X kom tillbaka.
Men X's unga dotter var hemma och blev så rädd att hon gömde sej...

Stalldörren låg bara tvärs över gårdsplanen och var öppen när X kom hem, och då trodde X att dottern gått ut dit ändå trots att det var mockat och matat.

Mindre än 1 timme tidigare på morgonen hade en stallägare i Vaggeryd blivit av med sadlar...

Tjuvarna slog sen till knappt 1 timme senare norr om Vrigstad och även där försvann sadlar...

Så på knappa 2-2.5 timme länsade dom minst 3 olika ställen på saldar....

Inga har återfunnits...

Blev själv av med sadel för ca 12 år sedan.
Stod i ett litet stall och tjuvarna slog till mitt på dagen efter att stallägaren tagit ut hunden på promenad....

Usch vet hur det känns att stiga i i stallet och det är helt tomt på saker.
När vi hade eget stall så hade vi en sadelstöld. Det konstigaste är att det låg väldigt avskillt, i princip ingen mer än vi och närmaste grannen körde på den vägen och kunde veta att vi hade hästar, och man kunde omöjligt se dem från den stora vägen. Så det måste varit någon som vi har träffar. Någon som kanske varit spekulat på någon av hästarna.

Iaf gick jag ut som vanligt 06.00 för att fodra hästarna. (vi hade sadlarna i stallet vid den tidpunkten för det var det ända stället med lås och fönster som var jobbiga att bryta sig in igenom, galler för ju)

Det första jag ser är att dörren står på glänt helt sönder sliten :( Våra 4 sadlar var borta plus täcken, även dem täckena hästarna haft på sig :mad: Så flera av dem hade stått och fysigt riktigt under natten.. det blev att ringa polisen snabbt som satan, sen åka till eko och iaf handla dem nödvädigaste täckena så hästarna inte skulle ta skada.
Som tur är har vi varit med om en sadel stöld innan har har därför kvittona kvar på sadlarna plus bilder som inte var älder än 2 veckor gammla som vissar skicket dem var i. 2000 i självrisk och dörren fick vi betala själv. Sadlarna fick vi ca 70% av ny priset för. Täckena ersatte dem ej.

Senast ändrad av en moderator:

Ursh efter att ta läst nu detta så har jag gått och köpt sadellås till mina sadlar, hjälper kanske en liten del i alla fall.

Trist för er alla som blivit av med sadlar och etc :(

Man vill ju inte göra märken i sadeln som syns så det känns lite som moment 22...:confused: och hur blir det sen när om man vill sälja den?
Jag har en sadel som jag köpt ihop med min häst. Både häst och sadel tillhörde tidigare ett kursstall, så sadeln är märkt. Det är ett nummer inbränt under sadeln mellan bossorna. Sadelnumret stod med i köpekontraktet. Jag tyckte inte alls det var konstigt, och inget som hindrade mig från att köpa sadeln. Hade jag köpt av någon okänd kanske jag hade provat att ringa polisen för att kolla att det inte finns någon stulen sadel av samma färg och märke med samma märkning.
Man märker ju sin cykel, varför inte sin sadel?

Sadlarna fick vi ca 70% av ny priset för. Täckena ersatte dem ej.
Där verkar det skilja eller så är det nya regler. Jag blev bestulen på mina grejer för 7 år sedan men för Länsförsäkringar räckte det med att jag betalade självrisken. Därefter skickade jag in kvitton på de nya sakerna jag köpte och sedan ersatte de allt. T o m mina täcken och schabrak fick jag pengar för.

Stod i ett litet stall med 6 inackorderingar och jag minns inte riktigt om alla hade Länsförsäkringar, tror inte det, men jag vill minnas att alla fick ersättning för vad det kostar att köpa nytt. Hästutrustning kan var lite lurigt att hitta något begagnat i exakt samma skick som det man blev av med så våra försäkringsbols policy var iaf då att vi fick nyvärdet minus självrisken.

>TS: Surt! Vet precis hur förbannad man blir på folk som inte kan skilja på mitt och ditt.

Har också Länsförsäkringar och hade absolut inga problem mer än att jag fick göra ett besök och att dom ringde till den affär jag köpte den nya utrustningen hos och fixade någon form av konto där så jag kunde handla vad jag behövde och när tills pengarna var slut.
Fast sadeln hade jag sådan tur att jag fick en äldre Passier PS Baum av en gammal vännina, den behövde bara stoppas om och lagas lite, så till den fick jag pengar.

Har haft Länsförsäkringar sen 1984 och har tyvärr behövt utnyttja den 2 ggr pga stöld, 2 ggr pga brand och 1 gång när en annan bilist frontalkrockade med våran bil.
Men det var lika smidigt alla gångerna.

Vi blev med bestulna på alla sadlar vi hade i stallet, skedde natten till tisdagen.:mad::cry::cry:
De verkade inte kolla hur värdefulla de var, eftersom de tog min lilla maxam syntet sadel som knappast är värd några pengar.
De tog även ett träns som låg på en av sadlarna.:crazy:
Är så bitter över att blivit av med min fina star trekk gaiter sadel,,, Den är märkt med ett serie nummer, men hjälper ju knappast om sadeln lämnat landet.:cry:
Fattar inte hur de lyckas plundra så många stall utan att nån sett nåt:mad:

*kl*

Hm..man borde kanske ta hem sadeln ändå? Bor i skåne så de kommer säkert hit snart.

Hunden i stallet skulle nog inte skälla om de kom..man kanske ska sätta dit sin egna hund (stor svart schäferliknande hund som skäller högt och grovt) :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka