Sadelstölder, ta hem sadlarna!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kastanje
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 6 447
Sv: Sadelstölder, ta hem sadlarna!

Har pratat med mitt FB men var väl ingen höjdare den jag pratade med. Började gaffla om tilläggs försäkring.:mad:
Tar ju tid innan man får polis rapporten bara, suck.

D e sånt jag menar, ta inget sånt. De ska betala, det e därför man betalar dem en försäkring i 20 år...

Varför skulle dom göra det ?

Du har väl en speciell hästförsäkring till hästen, eller hur ?

Och en för bostaden, bilen, olycksfall m.m. eller hur ?

Varför då inte en tilläggs försäkring för dyrare hästprylar som sadel, täcken m.m. ?

Fast min hem försäkring ska täcka lösöre som förvaras utanför bostaden!
Därför känns det onödigt med en tilläggs försäkring, sen kostade ju knappast sadeln över 40 tusen som är det högsta utbetalnings beloppet.:grin:

*kl*
fick just en tanke, har varit och köpt sadellås som ska monteras på i dag på hängarna till sadlarna, MEN om vi säger att de har riktigt brottom tjuvarna, har med sig avbitartång kanske siktar dom in sig på mina sadlar bara för att dom är låsta och tror att dom är värdefullast.

åhh hur ska jag göra? vad tror ni?

Det är många år sedan nu men ridskolan här i stan hade blivit rensade på alla sadlar, inklusive två handikappsadlar som inte går att få tag på längre. På ridskolan i grannkommunen hade de tagit en del sadlar. (Västvärmland)

Nu hade det kommit in ett tips på min efterlysning

https://www.brottsportalen.se/index.php?curPage=4&menu=1&crimeID=619

vart jättehoppfull att nån hittat sadeln, men d var mer ett "allmänt" tips där en anonym samlat ihop info o m tidigare ligor där folk åkt fast, två st de senaste året...
e det nån som blivit kontaktad av polisen efter stöld??
Nån som hört me dem om de kollar på sådant?

Nu hade det kommit in ett tips på min efterlysning

https://www.brottsportalen.se/index.php?curPage=4&menu=1&crimeID=619

vart jättehoppfull att nån hittat sadeln, men d var mer ett "allmänt" tips där en anonym samlat ihop info o m tidigare ligor där folk åkt fast, två st de senaste året...
e det nån som blivit kontaktad av polisen efter stöld??
Nån som hört me dem om de kollar på sådant?

Stod det något av nytta i tipset som kan hjälpa sökningen framåt?
Jag har inte blivit kontaktad av polisen efter anmälan, har inte ens fått den hemskickad ännu. Väntar och väntar så att jag kan få iväg det till försäkringsbolaget. Är det någon som vet om det räcker att skicka med ärendenummret ist för hela polisanmälan?
Har tyvärr ingen aning om de kollar på sådant.

Kan du berätta om din tilläggsförsäkring vore det snällt.Jag trodde att man aldrig fick ut något alls för stulna saker som inte varit inlåsta, kan man få det eller hur funkar det?

*

Jag har faktiskt tagit in min sadel som är rätt värdefull. De andra som vi växlar med och har ibland till den andra och som är bra men bättre beggnade hänger ute, ofta olåst:o, men vad tror ni?, inte tar de sånt som inte går att sälja för peng, eller?:confused:

Stod det något av nytta i tipset som kan hjälpa sökningen framåt?
Jag har inte blivit kontaktad av polisen efter anmälan, har inte ens fått den hemskickad ännu. Väntar och väntar så att jag kan få iväg det till försäkringsbolaget. Är det någon som vet om det räcker att skicka med ärendenummret ist för hela polisanmälan?
Har tyvärr ingen aning om de kollar på sådant.

nä, det räckte inte för mig i annat ärende...

tja, det stod om två fall/ligor som åkt dit tidigare för sadelstölder och att "jag skulle rekommendera att kolla dem"...om det var en speckulation eller antydan...vet ej..vet ej heller om polisens register är nåt polisen lägger krut på som de gjort vid mord typ "vem har begått denna typ av brott innan"

blev lite intressad av vad för lås ni har haft på era sadelkammare. Har de varit utanpåliggande hänglås elelr dörrar med nyckelhål?

blev lite intressad av vad för lås ni har haft på era sadelkammare. Har de varit utanpåliggande hänglås elelr dörrar med nyckelhål?

I vårt stall satt ett utanpåliggande hänglås på sadelkammardörren och skåpen, av varierande storlek. In till sadelkammaren satt ett större kombinationslås.

men alla var alltså utanpåliggande. funderar på om de bara använt sig av regäl bultsax eller likande

Jag ringde bara till Länsförsäkringar och undrade vad jag skulle ha för extra färsäkring för sadel m.m. i stallet.
Fick då en allriskförsäkring för "smärre" värdefulla saker som hållits inlåsta, och den är på 35 000:-.

Har stallskåpen låsta med vanligt utanpåliggande lås, fast på skåpsdörren har vi satt ena bygellåsdelen på insidan, och hänglås.

Har jag stått i större stall med mycket folk så har jag haft en låsbygel till sadelhängarna också.

Sadelkammardörrarna har haft olika lås, allt från bygellås till vanligt ytterdörrslåsning.

Skitbra! Visste inte ens att det fanns en sån sajt, ska ta och lägga in dressyren där när jag orkar sätta mig ner efter helgen.

Det har jag också tänkt på... Kommer aldrig mer visa några bilder på min utrustning i nån tråd, känns himla onödigt att chansa!

Skitbra! Visste inte ens att det fanns en sån sajt, ska ta och lägga in dressyren där när jag orkar sätta mig ner efter helgen.

google är grym att hitta bra grejer, såg t ex nyss att folk där fått tillbaka grejer när de sålts vidare, köparna är ju större chans de är ärliga än säljaren :confused:
hoppas ingen vill köpa min nu när de ser att jag vill ha tillbaka den - hur kul är det å ha den då...

*kl*
fick just en tanke, har varit och köpt sadellås som ska monteras på i dag på hängarna till sadlarna, MEN om vi säger att de har riktigt brottom tjuvarna, har med sig avbitartång kanske siktar dom in sig på mina sadlar bara för att dom är låsta och tror att dom är värdefullast.

Vi hade inbrott i mejeriets skåp på skolan. Då hade de sånna avbitarsaker med sig. Hade länsat allt i vissa skåp, medans de bara hade öppnat vissa.

har som tur är inte hört något om stölder här uppe på flera år. peppar peppar...

Är det någon som vet hur Agria är med ersättning för sadlar och sånt?

Vi har en ytterdörr där man vrider om nyckeln två varv. Sen ska man bara hitta nyckeln också :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka