Sadelstorlek - rumpstorlek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tigerlilja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 927
T

Tigerlilja

Har hittat en dressyr sadel som jag funderar på att köpa.
I vanliga fall har jag 16½", denna är det 17½" på.
iof är den rätt djup i sätet så det kanske inte blir alltför stort.
Vad tror ni?
Vad är mest negativt med en lite för stor sadel? Hur stor skillnad brukar det vara?

Jag provade flera storlekar när jag skulle köpa sadel. Iofs var det flatbacksadlar, men i 17":arna gled jag bara omkring tyckte jag.

I en dressyrsadel vill man (iaf jag) sitta som klistrad och då kan jag tänka mig att det är ännu viktigare med rätt storlek.

Varför köpper du inte en 16,5" eller åtminstone 17" när det är det du brukar ha??? :confused:

Det är en beg. sadel. Har ridit i en sådan tidigare och tycker den var väldigt skön. Vet tyvärr inte vad det var för mått på den.

Men näe.. jag väntar tills jag hittar någon på närmare håll som jag kan prova först.

Det gör du nog rätt i... Sadlar är ju dyra grejer, så det är onödigt att köpa fel storlek. Iofs så kan man säkert ha en storlek större på en dressyrsadel eftersom den är djupare, men 17,5" är ju stort!

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 290
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?