Sadelstorlekar

Thera

Trådstartare
Antagligen blir jag dumförklarad efter denna fråga, men låt gå... :angel:

Vad är det som avgör i fråga om storlek på sadeln, är det storlek på hästen eller storleken på ryttarens bakdel?

Till exempel en 18', är den tänkt för extra stora hästar eller är den tänkt för stora ryttare?

Hoppas ni fattar, jag funderar nämligen på en ny dressyrsadel. Pållan har 17' i sin nuvarande, men jag tycker den känns trång för mig. Skulle hellre vilja ha en 17,5 eller 18, men det kanske inte passar hästen då?

Sv: Sadelstorlekar

Bomvidden talar om vilken storlek hästen behöver..
Sitsstorleken,"=tum, är ryttarens rumpas storlek.

I princip ska man kunna kombinera alla varianter för att det ska passa häst och ryttare...men ibland lägger hästens anatomi hinder i vägen..vanligast är att hästen har så kort rygg att den inte kan ha t.ex. 18" eller ännu större i sitsstorlek.

Men det är bara att be att få låna en sadel i lämplig " och prova om hästen kan ha så stor sadel...

Lycka till.

Sv: Sadelstorlekar

Sedan är det även så att olika märken är olika stora i sitsen vilket innebär att en 17" i ett märke kan både vara större och mindre än 17 i ett annat märke (allt för att göra det så svårt som möjligt att hitta rätt sadel......)

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 050
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 796
Senast: Ajda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 514
Senast: lizzie
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka