Sadelstroppar.....

_Yggdrasil_

Trådstartare
Hum.. Sitter och funderar på det där med sadelstroppar... Håller på att leta ny drassyr sadel och har två hemma på prov... Den ena med korta stroppar den andra med långa... Vad är det för skillnad på korta och långa? förutom längden då:p

Sv: Sadelstroppar.....

Du kan ha olika gjordar?

Jag kan använda både kort dressyrgjord och en vanlig gjord på min sadel med långa stroppar om jag vill.

Annan skillnad vet jag ej..

Okej så det är alltså ingen skillnad på själva funktionen? Trycket är fördelat likadant?

Finns säkert någon annan skillnad också.
Jag vet bara inte, men det skulle vara kul att veta.

På en dressyrsadel vill man inte att spännena på sadelgjorden ska kännas under kåpan, utan du vill ha så mycket kontakt med hästen som möjligt. Därför har man oftast långa stroppar på dressyrsadlar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
462
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
321
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
977
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Att lämna i smyg

Hund, Katt, Andra Djur