Sadelstroppar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eliisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 815
E

Eliisa

På allround- och hoppsadlar brukar det oftast sitta tre korta sadelgjordstroppar :idea: Jag har länge undrat i vilka två man ska sätta sadelgjorden :confused: Jag brukar sätta i de två främsta för det gjorde man på ridskolan där jag red. Blir det någon skillnad beroende på i vilka två man sätter gjorden? Nu vill jag höra era åsikter :laugh:

Sv: Sadelstroppar!

Om sadeln har en tendens att åka fram använder man dom två främsta stropparna. Ligger sadeln bra och still använder man 1 och 3. Kommer inte ihåg när man använder 2 och 3. Ska fundera lite.

Helst ska man väl ha en sadel som ligger stilla;) men vad jag fått lära mig så använder man som sagt 1 & 2 om den glider fram, 1 & 3 om den ligger still och 2 & 3 om sadeln glider bakåt.

Vet inte om det finns andra orsaker som gör att man väljer en speciell kombination, men det här är det jag lärt mig.

Min sadel är utprovad av sadelmakare som tyckte att den ligger perfekt! Har haft sadeln i tre år och den ligger stilla. Jag undrade bara om det var någon skillnad beroende på i vilka stroppar man satt gjorden. Tack för svaren, det var en ganska logisk förklaring :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 213
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 735
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka