sadeltips både hopp/dressyr

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Blixtra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 306
B

Blixtra

Vill ha tips på bra sadlar som kan passa min häst.

Tre år, welsh cob ca 155cm. Rund ganska maffig häst, kort till normal i rygg. Jag skulle väll behöva en 17½" men det går bara om det är en hyfsat kompakt sadel i sig själv (ex Zaldi skulle aldrig gå, då den är för lång). Inte för tung sadel.

Dressyr sadeln ska vara väl uppbygd med ordentliga "benstöd" samt mjuk och djup i sitsen.

Hoppsadel, tror jag att jag vill ha en flatback.

Givetvis får jag ta ut en duktig sadelurprovare, så att den verkligen passar hästen. Men det kan vara bra att ha några sköna märken "i ryggen" när jag säger vad jag vill ha. Zaldin är ju en sadel jag brukar gilla, men det kommer inte att gå till denna hästen. FrankBaines sadlar brukar också vara sköna men sägs ligga dåligt på runda hästar (åker fram).

Jag vill inte ha syntet.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: sadeltips både hopp/dressyr

Jag tycker FB funkar bra på runda hästar.... Att den åker fram kan bero på många saker, behöver inte vara att sadeln inte passar just runda hästar.

Hur lång rygg ahr hästen?
Har du någon bild där man ser rygglinjen?

Är hästen bred?

En så länge är han inte så bred men rund (inte tjock). Något kort i ryggen. Har inga bilder , ska se om jag kan ordna. Om du ska tipsa om en skön sadel, är det då FB?

Du/ni behöver inte tipsa om sadlar ni tror passar för det ser ju sadelutprovaren sedan. Alltså ni behöver inte vara 100% säkra på att just den sadeln ni tipsar om kommer att passa, för det vet man ju aldrig om man inte ser hästen ifråga.

:)

Jag tycker FB ahr väldigt sköna sadlar ja...

Men om du lägger in bilder kan vi ge dig en vink om vad som kan tänkas passa, för det är ingen ide att du går och kärar ner dig i en Albion om hästen inte kan ha en sån alls (och man kan se det ganska bra utifrån en bild) för det känns pissigare att man blir besviken över att hästen inte kan ha en viss sadel än att man inte vet att man älskar Albion t.ex. ;)

Sadlar jag tycker är bekväma:
Stubben Avalon (hårdare), FB, Albion, County, Globus, Clincher, Passier (hårdare), Zaldi Royal & Star, Morris & Nolan, Arabian/ Lovatt & Ricketts, Wintec för att nämna några... Hjärnan fungerar inte riktigt nu på kvällen, så jag har säkert glömt massor med sadlar som är helt underbara, men hjärnan orkar inte plocka fram dom just nu.... ;)

Jag kör på med mina Edinburgh ;). Min sadel är otroligt skön oh väldigt lätt. Och Zaldi, men den skulle ju inte passa hästen sa du...

Nej, jag tror inte att zaldi skulle passa honom. Har haft zaldi tiidgare till en annan häst, och har för mig att det är en ganska stor sadel.

:)

Prova en Morris & Nolan, dom brukar ligga bra på runda hästar + att dom har mycket klossar och är ursköna.....

Sköna sadlar; Kieffer, Prestige:love:, Pessoa, Zaldi för att nämna några...

Sen hur de är i kvalitén och om de skulle passa uttalar jag mig inte om.

Ullis

Älskar min nya Edinburgh(dressyr)och Kieffer inn (hopp).
Gillar även Morris och Nolan ,Wellington,County,Passier mfl.
Köp gärna en begagnad sadel av god kvalite,hellre än en billig ny sadel.
Du får mycket mer för pengarna + att hästen kommer att ändra sig ett otal gånger.
Varnar speciellt för Globus ,där jag sett skräckexempel på nya sadlar!

MoQ skrev:
Älskar min nya Edinburgh(dressyr)och Kieffer inn (hopp).
Gillar även Morris och Nolan ,Wellington,County,Passier mfl.
Köp gärna en begagnad sadel av god kvalite,hellre än en billig ny sadel.
Du får mycket mer för pengarna + att hästen kommer att ändra sig ett otal gånger.
Varnar speciellt för Globus ,där jag sett skräckexempel på nya sadlar!
Absolut, skulle aldrig köpa en dålig sadel, lägger heller pengar på en bra sadel en pengar på all vet.vård som blir kontentan av en dålig sadel!

Kan inte du berätta vad som du inte gillar med Globus? ev. PM:a? Smååfunderar på en sådan så vill höra alas kommentyarer om den :)

Kissing Spine skrev:
Kan inte du berätta vad som du inte gillar med Globus? ev. PM:a? Smååfunderar på en sådan så vill höra alas kommentyarer om den :)
Jag tycker om globusen (förutom att den är för bred i midjan för mina sittben) annars tycker jag att det är en supersadel. Ligger som ett andra skinn på min häst.... helt still , så för det priset är det otroligt.....Men jag kommer att sälja min när jag hittat den ultimata dressyr sadeln för BÅDE mig , mina sittben :rofl: och hästen.

Hon har skrivit det i en annan tråd som var uppe för inte så längesen. Sök på Globus så kommer den nog upp...

Ja,jag har tyvärr dålig erfarenhet av Globus.
En kompis till mig har haft två nya sadlar och bägge var sneda i stoppningen!
Vågar inte uttala mig om bommen också var sned,men jag tyckte det räckte med stoppningen för att en sådan sadel ALDRIG skulle hamna på mina hästars ryggar!
Annars såg väl skinnet hyfsat ut till de pengarna,men jag tycker det är bra mkt prisvärdare att köpa begagnad märkessadel istället,fa till unghästar!

Jag gillar mina Prestige sadlar! Och till skillnad från en del andra märken som tagits fram här finns det mååånga olika modeller att välja på! Alla är mjuka sköna sadlar som passar bra på många hästar, dock inte dom med väldigt rak rygg. Dessyrsadlarna har stora knästöd men är inte extrem-djupa. Top Dressage har dom största knästöden (jag har en sån).

Hoppsadlarna finns det så himla många modeller att välja på så där kan man få vad man vill. Jag har en Sidney nu, det är en lite djupare flatback med ganska stora supermjuka knästöd, kalvläder i säte och knästöd. Hade en Golden Star innan, men den gav lite för dåligt stöd tycker jag. Paris och Paris D är också jättesköna, min kompis har en Paris D på sin ena häst och den känns som en soffa att rida i.

Om jag skulle byta märke så skulle det endast vara för en Jaguar. :love:

Hejsan

Jag har också en welsh cob med ganska kort och rund rygg. Jag fick en Crown, (Regal dressage tror jag modellen heter) utprovad och den är jag jättenöjd med. Fick den till ett bra pris också då jag köpte den begagnad, behövde bara byta stoppning.
Lycka till!
//Peep

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Blandrastik
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka