Sadeltips till denna häst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 372
C

Cronis

Jag har en häst som rids med westernsadel, men som jag vill variera sadel till. Jag trivs i westernsadeln, men vill gärna ha en allround/hopp.

Har inga bra bilder på hästen alls, mer än dessa, och den ända uppställda bilden jag har är som synes lite gammal. Hästen är på bilden hög bak, men är inte riktigt så hög bak längre, (är 4 år på bilden). Han är dock quarter så något högre bak är han ju.

18983217.jpg

18983218.jpg

18983219.jpg

Han har rätt kort sadelläge, men jag som ryttare kräver en större sits...
Inget superdyrt, köper gärna begagnat, jag vill bara veta ryggprofilen, vad som kan tänkas passa, sen är det att prova å testa.
Det behöver inte vara något ultra de luxe iom att det bara ska vara en extra sadel, westernsadeln är NO:1.

Sv: Sadeltips till denna häst

Du tror att min Globus kan passa?

Jag vågade inte skriva at jag hade en Globus, jag har inte testat den, men jag ska göra det nästa gång.
Dock är jag rädd att den kan bli lite lång. Tillräckligt bred är den dock.

Om Globusen är för lång så har du stora problem. Den borde funka dock, om den inte är för smal.

Tillräckligt vid är den, det garanterar jag, det är längden jag ororar mig för då hästen har kort sadel läge och jag drar större sits. Jag upplever Globusen har större anläggningsyta än westernsadeln.

Vad har du för modell? Clicen? De är ju väldigt korta. Skulle gärna vilja veta vad du har för westernsadel?

Jag har en Loke, det är Tubens gamla. Men jag har inte lagt på den ännu.

Vet inte va det är för westernsadel, märke alltså, men det är ingen skit, (lät som om det skulle vara det). Har nån bild nånstans. Men den bilden jag har med sadel på, så har han inte sin sadel på, utan en annan (Simco)... Annars har jag bara sadel när jag sitter på... (dom bilderna är inte bra).

Jag tror inte att en Loke blir för lång till hästen. Prova! Westernsadlar har ofta en längre anläggningsyta än vad en engelsk sadel har även när man bortser från skirtsen. I alla fall om man jämför t ex en 16" westernsadel med en 17-18" engelsk.

Jag provar :)

Rider ju med en 16" western nu, och min Loke är 18".
Jag kan försöka att testa på onsdag och ta bilder, om jag minns. :D

Tycker också att den borde vara tillräckligt kort. Westernsadlar har som sagt lång anläggningsyta.

Hittade bilder på Simcon, (inte hästens sadel, red med den en gång då hans egen inte fanns tillgänglig och är för liten för mig). Sadeln ligger inte helt hundra, den är lite för bred, och hästen är muskelfattig.

Bilderna är från förra vintern.

19004378.jpg

19004379.jpg

Vet inte varför jag visar dom här bildrna men...

Jag har haft ungefär precis en sådan sadel till min förra häst. Den låg som på "din" häst på min nuvarande kuse och han kan ha 17,5" i Loke. 18" i Loke har jag inte provat, men det funkar nog också. Alltså tror jag återigen att sadelns längd inte bör vara något problem, men du ska naturligtvis kolla var hästens bakersta revben är i förhållande till sadeln.

Självklart ska jag kolla vart revbenen ligger i förhållande tillsadeln. Jag kontrollerar varje gång jag sadlar med westernsadeln, iom att han har så pass kort, och sen är han lite kinkig med sadeln (men det är bra att han talar om att den hamnar lite tokigt) därför är jag extra noga med att hitta något som passar.

Kul och bra att du berättar av egna erfarenheter. Ska bli roligt att se om min sadel passar.

När jag ändå frågar...

Sadeln jag har blir för vid, funderar på ett fårskinn. Vilket är bäst?
Jag har ett fårskinn jag har haft som barbacka pad, (har bara spännt en gjord över), men det känns tunnt.
Ska jag köpa en riktig utfyllnadspad/stötdämpningspad? Tips?

Jag har aldrig behövt använda padd i ovanstående syfte så tips önskas.

Längden ska nog absolut inte vara ngt problem, de kortaste westernsadlarna brukar ligga på 60 cm:(. Min kortryggade häst kan inte ha knappt ngn westernsadel men Globus fungerar bra längdmässigt:)

jag har under mina sadlar som just nu är för vida en wintec pad som bygger framme vid manken o den funkar väldigt bra till mina sadlar iaf
har dock köpt sadlar som är för vida då han håller på o bygger o vill inte behöva byta hela tiden...

Köp en riktig fårskinnspadd med kanal, typ Mattes, det är bäst.
De brukar ha bäst passform också, billigare paddar brukar ha så lite plats för sadlen så att den ligger på den tjocka kanten.

Mattes storlek L får du nog ha om du har en 18 tum sadel.

Jo en riktig pad får jag ju köpa, har sneglat på Mattes.
En L får det bli :)

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: warg
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 624
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 206
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka