• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 425
Sv: sadeltips

Hon har tappat väldigt mycket ryggmuskler sen augusti så du borde nog tänka om i träningen... Och med tanke på det borde du träna upp ryggen innan du köper sadel.

snarare har hon fått mer ryggmuskler och är tränad rätt enligt min IR terapeut som har varit ute nu 3 ggr i september.

bilderna när hn har huvudet nere räknas ju som sagt inte för då höjs ju ryggen automatiskt. om det är dom du kollade på menar jag.

Nej jag tittade även på de när hon har huvudet uppe... Och som sagt det syns tydligt att hon tappat muskler.

det tycker inte jag och det har hon inte. men visst tyck så.

Huruvida hästen faktiskt tappat muskler eller bara blivit av med överflödigt hull låter jag vara osagt då jagt ycker det är svårt att avgöra på dina bilder.

Är alla sadlarna provade på sista tiden? För i vilket fall som helst så har ju hästen ändrat sig mycket.

På samtliga bilder har du sadlat mer eller mindre för långt fram. Alla sadlar ser också ut att vara för smala och då glider de fram. Equibetten är den jag tycker ser ut att ligga bäst.

Flera av de märken du provat tycker jag inte är helt tokiga, förutom att de då är för smala och att du sadlar för långt fram.

Huruvida hästen faktiskt tappat muskler eller bara blivit av med överflödigt hull låter jag vara osagt då jagt ycker det är svårt att avgöra på dina bilder.

Är alla sadlarna provade på sista tiden? För i vilket fall som helst så har ju hästen ändrat sig mycket.

På samtliga bilder har du sadlat mer eller mindre för långt fram. Alla sadlar ser också ut att vara för smala och då glider de fram. Equibetten är den jag tycker ser ut att ligga bäst.

Flera av de märken du provat tycker jag inte är helt tokiga, förutom att de då är för smala och att du sadlar för långt fram.

Ja, endel av de är för smala. men har som sagt inte ridit i dom alla.
de jag testat o rida i är Equibetten,teknan,windsor hoppsadeln,hubertus,cliffbarnsbysadeln.

Equibetten testade jag i augusti och då var den för vid och låg i bakåtvikt,glider fram gjorde den också.

Teknan är den som är utprovad i augusti,men ligger i bakåtvikt och glider fram.

Windsor sadeln testade jag för nån vecka sen och då hade jag en padd under men den glider fram. + att den ligger i bakåtvikt.

Hubertussadeln är för svängd + för smal den testade jag i september.

Cliff barnsbyn ligger också i bakåtvikt och glider fram.

hur långt bak ska sadeln ligga då på riktigt?
jag har fått lära mig att man tar efter ortspetsen
(ca 2-3fingrar bakom bogbladet) och inte efter kåpan ..? :crazy:

Ligger sadeln i bakvikt är den i regel för smal och då åker den också fram.

Prova bredare sadlar. Ta hjälp av en sadelutprovare, det sparar man både tid och pengar på!

Ligger sadeln i bakvikt är den i regel för smal och då åker den också fram.

Prova bredare sadlar. Ta hjälp av en sadelutprovare, det sparar man både tid och pengar på!

Har tagit ut sadel utprovare,& vi testade & provred alla som hon hade med sig men alla åkte fram, även fast dom inte var för trånga.

Jag tycker inte hon ser ut att ha tappat, snarare ser hela hon rundare ut kan jag tycka. Dock är bilderna väldigt olika. Men lita du på din IR-terapeut, jag menar dom ser väldigt mycket och speciellt om det blivit förändringar då dom kommer ut så sällan. Själv ser man ju hästen varje dag..

Har tyvärr inga sadeltips. :)

Det är himla svårt ibland, jag provade över 20 dressyrsadlar innan jag hittade en (nu två) som inte låg i bakvikt, och de spelade ingen roll hur vida eller smala dom var, jag kunde ha dom på 120 grader och ett finger från manken, men ändå låg dom i bakvikt. Och jag kunde ha dom i alla möjliga bomvidder men ändå gick det inte.

Men min häst har sittpunkten långt fram, och det var troligtvis därför det var så svårt att hitta rätt, dom skulle vara raka oxå då hon är väldigt rak. Hoppsadlar var lättare att hitta då dom flesta har sittpunkten långt fram.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Shixle
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 302
Senast: iNHALE
·
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i... 2
Svar
20
· Visningar
2 425
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka