Sadeltråd, bilder.

Alexandra_W

Trådstartare
Sadeln är ju utan tvekan för smal. Men i övrigt känns det som att den ligger bra, och att i ett par bomvidder upp, i detta fall en 34:a, borde det kunna bli riktigt bra?

Sadeln är en Morris & Nolan ponny, bomvidd 32. Men det lilla ponnyskrället är bred som ett soffbord. Den finns ju dock upp till bomvidd 34, och det känns som det borde kunna bli bra?

Tillägg: Det är många bilder och en del upprepningar men orkade inte städa. På slutet kommer bilder då sadeln åkt fram, de är märkta i kommentaren, mest bara för att visa skillnaden i hur den satt då.

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=06a02b0a-65a0-4624-be68-8f7e3d41492d

Senast ändrad:
Sv: Sadeltråd, bilder.

Det enda jag funderat lite på, är att den inte ligger så i bakvikt som jag förväntat mig med tanke på hur för smal den är. Känns nästan som den skulle kunna komma i framvikt när den kommer 'ner' som den ska. Samtidigt känns det omöjligt att det skulle bli så, men den ligger ju mer 'vågrätt' nu än jag trodde. Hängde du med hur jag menade?

Japps, han är sen sötnos. Och trevlig med, satt ju upp på honom idag, andra gången med sadel, aldrig hängt eller nåt ens på honom (ja jag satt upp i den, efter moget övervägande, vill gärna att jag kan sitta på honom om vi ska prova ut en) och jag satt helt sonika upp och vi skrittade genom stallet. Upprepade fyra ggr, lika cool alla fyra. Grimma, grimskaft, sadel och så matte då.

Men nu måste jag hitta ngt som passar det lilla soffbordet innan vi gör mer, men nu vet jag ju iaf att jag kan provSITTA (och skritta fem meter iaf *s*) en sadel på honom. Men tänker prova samma modell men i 34 först av allt. Den sadeln vet jag ju att JAG gillar och sitter bra i osv. Med nån annan så kan det ju bli hur som helst, iom att jag inte kan provrida.

SÅ nu ska jag bara råna banken.. eller skjuta på inridningen tills i vår och spara pengar.. *sucka*

Tänkte också på det där med bakvikt när jag såg bilderna!

Det är ju det normala att det blir så samt att sadeln kanar bakåt när den inte kan lägga sig tillrätta. Provade en för smal Prestige på min häst, det var total katastrof!

Men det är inte säkert att det blir framvikt med en vidare, du får väl prova och se, formen på sadeln verkar ju annars stämma precis!

Den här kanar hellre framåt, iofs kan det bero på att jag inte kunde spänna sista hålen, för lång sadelgjord, det tog slut på hål och har ingen kortare

Men precis som du säger, 'i övrigt' känns den ju som den ligger himla bra. Kände under den och den låg an även på mitten.

Provade en annan, samma bomvidd (fast benämnd MW, annat märke, en Hubertus) och den låg helskevt, den låg ungefär som den här för några mån sen, men nu blev den typ för svängd (fast den är näst intill rak), släppte bak och låg helt koko. Tror det är för han behöver RAK bom nu, sist var han lite överbyggd. Men som sagt, känns som M&N-bommen passar i övrigt, men betydligt vidare bomvidd då (nu låg den ju verkligen ovanpå, helt och hållet. Helt platt rygg, ingen manke, och för smal bom..)

CB Kanter dressyrsadeln la jag bara på och tog sen av, det blev 'för mycket sadel på för lite häst' helt enkelt, spände aldrig ens gjorden, även den hade ju dock varit lika mkt för smal.

tror att det blir bra med en större, utom just att den är smal så ligger den ju bra på honom i övrigt (i mitt tycke, ej prof. utlåtande förstås ;) ).

en riktig liten sötnowz! :D älskar hans färg.. :love:

wihu grattis till provridningen av sadeln! :bow:

denna sadeljungel....

Färgen är väl det enda jag inte gillar med honom ;) Han var rätt fin när han var 'svart' (fnuttar för han är - trumvirvel - skm född FUX, och var röd som liten, men sen han kom som åring har han då sett kolsvart ut, med mer och mer vita strån)

Sadeln är ju fblherrns, så den är ju provriden många ggr om iofs ;) Men kul den lilla skötte sig så bra, iom andra ggn med sadel bara, och jag inte hängt en massa etc, utan min vana trogen 'bara satt upp'. I grimma, grimskaft och sadel.

Men han är en pärla, om än rätt tuff, inte den barnponny han borde iom storleken.

OT

Hur pass bred är en 34:a? Vill ha ny sadel.........

113 - 115 grader är vad jag hört 34 är, sant eller ej vet jag inte, men känns rimligt med tanke på att CB i fit 5 (vidast) är kring 113 grader, och en fit 3 - som passar perfekt på samma häst som har M&N 32:an är lika mkt för smal på ponnyskrället som M&N så..

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: ameo
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 437
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 027
Islandshäst Jag är nu på jakt efter en ny sadel. Jag har enbart testat en Hilbar Royal Delight, 17", 32 i bomvidd än så länge till min häst som...
Svar
1
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka