Sadeltvång

Leoni

Trådstartare
Sitter i soffan och analyseravad som just hände. Skulle ut med min 13 åriga märr som jag haft sen hon var åring och den enda som ridit henne med några få undantag. Samma sadel som alltid. Spänner gjorden lugnt och lagom som alltid, den går några sekunder sen början hon sjunka ihop med frambenen ut framför sig. ”Helvete, hon svimmar” tänker jag, kopplar loss henne så är lös och spänner upp sadelgjorden. Hon kommer till sans igen och står lugnt och normal. Provar om en stund Igen och samma sak händer.
Så- vad vet vi om sadeltvång? Nerver i kläm- är det ett faktum eller är det någons gissning som blivit fakta? Hur kan det bara uppstå på en medelålders häst? Har hon fått nya nerver på nya ställen?
hon har blivit rätt betesfet och tänker att det måste ha med saken att göra . Tankar?
 
Sitter i soffan och analyseravad som just hände. Skulle ut med min 13 åriga märr som jag haft sen hon var åring och den enda som ridit henne med några få undantag. Samma sadel som alltid. Spänner gjorden lugnt och lagom som alltid, den går några sekunder sen början hon sjunka ihop med frambenen ut framför sig. ”Helvete, hon svimmar” tänker jag, kopplar loss henne så är lös och spänner upp sadelgjorden. Hon kommer till sans igen och står lugnt och normal. Provar om en stund Igen och samma sak händer.
Så- vad vet vi om sadeltvång? Nerver i kläm- är det ett faktum eller är det någons gissning som blivit fakta? Hur kan det bara uppstå på en medelålders häst? Har hon fått nya nerver på nya ställen?
hon har blivit rätt betesfet och tänker att det måste ha med saken att göra . Tankar?
Det hände min ponny en gång för ett par år sedan också men inget senare. Fick aldrig klarhet i varför och känns svårt att utreda eftersom symptomen inte verkar gå att provocera fram igen.
 
Jag kanske inte kan ge så mycket input, men samma sak hände med min valack för nåt år sen. Vanlig dressyrsadel med vanlig, smal dressyrgjord som han alltid gått med. Efter ett par vändor med detta provade jag en ELT-gjord efter tips från andra med samma problematik och sen dess har problemet aldrig uppstått igen.
Han var 10 tror jag när det här problemet uppstod och jag har haft honom sen han var 2.5. Vår gissning var, om man ska tro på teorin med nerv i kläm, var att den gamla gjorden började klämma precis fel eftersom han var i en period då han byggde upp sig efter en skada. Så om du har någon i din närhet med en tryckutjämnande gjord du kan låna kan det kanske vara värt att prova om problemet fortsätter?
 
Jag kanske inte kan ge så mycket input, men samma sak hände med min valack för nåt år sen. Vanlig dressyrsadel med vanlig, smal dressyrgjord som han alltid gått med. Efter ett par vändor med detta provade jag en ELT-gjord efter tips från andra med samma problematik och sen dess har problemet aldrig uppstått igen.
Han var 10 tror jag när det här problemet uppstod och jag har haft honom sen han var 2.5. Vår gissning var, om man ska tro på teorin med nerv i kläm, var att den gamla gjorden började klämma precis fel eftersom han var i en period då han byggde upp sig efter en skada. Så om du har någon i din närhet med en tryckutjämnande gjord du kan låna kan det kanske vara värt att prova om problemet fortsätter?
Tryckutjämnande gjord vad är det?
 
Vår ponny fick sadeltvång när hon var 5 år. Det var inga problem alls vid inridning eller de första åren hon reds. Sen fick hon föl som 5 åring och efter att man skulle sätta igång henne efter fölet så tvångade hon rejält. Vi har inte blivit av med problemet, men lärt oss hantera det. Det är en liten b -ponny så det gör ju att det är superviktigt att alltid köra samma rutin och inget barn sadlar, det gör en vuxen. Hade henne på klinik i våras för att försöka få lite tips och råd. Vi fick rådet att byta sadel för det kunde vara den som trycker. Vi har provat lite olika sadlar men det hjälper inte.

Nu har vi en ganska vid sadel och en fårskinnspad där under. Nu har hon inte tvångat på ett bra tag men det är nog på grund av att man kör samma rutin och är försiktig. Problemet är nog kvar.
 
Ok, kanske skulle vara värt att testa en sådan gjord på henne.
Har provat gjordar med fårskinnsludd, har inte gjort någon större skillnad.
 
Tryckutjämnande gjord vad är det?

Precis som @Cattis_E skrev så är ELT-gjordarna en variant. Det är oftast lite bredare gjordar med en platta som fördelar trycket över en större yta. Jag har för mig att både santa cruz och prestige gör egna modeller med, finns säkert ännu fler. De är dock rätt dyra överlag så om man kan prova innan köp är det ju en fördel.
 
Vår ponny fick sadeltvång när hon var 5 år. Det var inga problem alls vid inridning eller de första åren hon reds. Sen fick hon föl som 5 åring och efter att man skulle sätta igång henne efter fölet så tvångade hon rejält. Vi har inte blivit av med problemet, men lärt oss hantera det. Det är en liten b -ponny så det gör ju att det är superviktigt att alltid köra samma rutin och inget barn sadlar, det gör en vuxen. Hade henne på klinik i våras för att försöka få lite tips och råd. Vi fick rådet att byta sadel för det kunde vara den som trycker. Vi har provat lite olika sadlar men det hjälper inte.

Nu har vi en ganska vid sadel och en fårskinnspad där under. Nu har hon inte tvångat på ett bra tag men det är nog på grund av att man kör samma rutin och är försiktig. Problemet är nog kvar.

Sambon har haft en massa hästar som efter föl börjar tvånga. Han förklarade ngt om förändring som kan ske i kroppen vid dräktighet och fölning. Men jag har glömt exakt. Något rörde sig och ngt blev låst i korstrakten har jag för mig.
Det brukar oftast gå att lösa med kiropraktik när det är sånt han pratar om.

Har ni en BRA kiro i närheten är det ett tips.
 
Sitter i soffan och analyseravad som just hände. Skulle ut med min 13 åriga märr som jag haft sen hon var åring och den enda som ridit henne med några få undantag. Samma sadel som alltid. Spänner gjorden lugnt och lagom som alltid, den går några sekunder sen början hon sjunka ihop med frambenen ut framför sig. ”Helvete, hon svimmar” tänker jag, kopplar loss henne så är lös och spänner upp sadelgjorden. Hon kommer till sans igen och står lugnt och normal. Provar om en stund Igen och samma sak händer.
Så- vad vet vi om sadeltvång? Nerver i kläm- är det ett faktum eller är det någons gissning som blivit fakta? Hur kan det bara uppstå på en medelålders häst? Har hon fått nya nerver på nya ställen?
hon har blivit rätt betesfet och tänker att det måste ha med saken att göra . Tankar?

Hur är ryggen på hästen? Väldigt, väldigt ofta uppstår sadeltvångstendenser av ryggbesvär.
 
Har också haft en häst som bara föll ihop i stallgången när jag spände sadelgjorden. Hästen var lika förskräckt som jag men visade inga tendenser till det igen varken förr eller senare. Det behöver inte vara sadeltvång, man verkar kunna "klämma" något i spänningsmomentet. Hoppas det var tillfälligt för er med!
 
Precis som @Cattis_E skrev så är ELT-gjordarna en variant. Det är oftast lite bredare gjordar med en platta som fördelar trycket över en större yta. Jag har för mig att både santa cruz och prestige gör egna modeller med, finns säkert ännu fler. De är dock rätt dyra överlag så om man kan prova innan köp är det ju en fördel.
ok ja jag har ju en sådan till min andra häst, till dressyrsadeln, men den längden blir ju fel. Får se om jag kan något passande.
 
Sambon har haft en massa hästar som efter föl börjar tvånga. Han förklarade ngt om förändring som kan ske i kroppen vid dräktighet och fölning. Men jag har glömt exakt. Något rörde sig och ngt blev låst i korstrakten har jag för mig.
Det brukar oftast gå att lösa med kiropraktik när det är sånt han pratar om.

Har ni en BRA kiro i närheten är det ett tips.
Oh NO! 🙈 Jag har precis betäckt min sadeltvångshäst! Kommer det komma tillbaka eller bli värre nu? Min plan var ju lite tvärtom... 😂
 
Oh NO! 🙈 Jag har precis betäckt min sadeltvångshäst! Kommer det komma tillbaka eller bli värre nu? Min plan var ju lite tvärtom... 😂
Det kanske går tillbaka i rätt läge nu då ? 😇
Skämt åsido, vår ponny har fått föl efter det första fölet som "orsakade?" sadeltvånget, men det andra fölet hade inte något effekt- åt något håll.
 
Det kanske går tillbaka i rätt läge nu då ? 😇
Skämt åsido, vår ponny har fått föl efter det första fölet som "orsakade?" sadeltvånget, men det andra fölet hade inte något effekt- åt något håll.
Anledningen till att jag började fundera på att betäcka var att hon i fjol tvångade när hon var brunstig. Planen var att se om det blev bättre när hon var dräktig. I år har hon, peppar, peppar inte tvångat men tankarna på betäckning satt kvar!
 
Nu har jag försökt hitta lite info om det här med sadeltvång på nätet (igen, försöker i omgångar) Fick tips om djupvågsmassage, någon som hört om detta kan hjälpa? Eller är det kiropraktor man ska anlita? både och ?
Sambon har haft en massa hästar som efter föl börjar tvånga. Han förklarade ngt om förändring som kan ske i kroppen vid dräktighet och fölning. Men jag har glömt exakt. Något rörde sig och ngt blev låst i korstrakten har jag för mig.
Det brukar oftast gå att lösa med kiropraktik när det är sånt han pratar om.

Har ni en BRA kiro i närheten är det ett tips.
Vi har en bra kiropraktor som även är veterinär. Hon är rekommenderad av många. Jag har väl inte så stor erfarenhet själv av den här personen men vet att hon rekommenderas.

Jag tänkte på det du skrev om ryggen på hästen, vår ponny har ganska omusklad rygg. Hon rids av små barn och går inte ofta i form utan det är lite huvudet upp för det mesta. Jag kör henne ibland (inte ofta) och då går hon alltid i form så hon har inte svårt för sig på något sätt. Men små barn har svårt med det här att rida mellan skänkel och hand. Ponnyn är ändå i sitt livs form nu och när storasyster rider (alldeles för lång så det blir ganska sällan) så är hon pigg, framåt, taggad till tusen och hoppar som bara den. Med lillasyster tar hon det lite lugnare men hon är lydig, lagom pigg med tydlig broms. Låter som rena topp-ponnyn om det inte vore för det här med tvånget.
Men kan omusklad rygg ha med saken att göra? jag tycker hon har varit mer musklad i perioder men kan inte minnas att det var mindre problem då med tvånget?
 
Tryckutjämnande gjord vad är det?

Vår ponny med sadeltvång fungerar utmärkt med en ELT sadelgjord och en wintec cair sadelgjord med luftpaneler, väl värt att testa på en sadeltvångshäst tycker jag.


Annars tror jag som andra här att en skicklig kiropraktor kan göra skillnad. Vår ponny fick sadeltvång efter att ha voltat och skadat sig rejält i hagen.
 
Hur är ryggen på hästen? Väldigt, väldigt ofta uppstår sadeltvångstendenser av ryggbesvär.
Min tanke också - men hon är tacksam på så sätt att hon säger ifrån direkt om en sadel inte funkar, nu har hon en som är väldigt nöjd med, fint musklad om än väl fet, ingen ömhet eller annat , men har sadel lite i bakhuvudet och kommer testa att byta om detta händer igen
 
Måste bara berätta ! Provade Elt-gjord idag, tog den andra ponnyns dressyrgjord (45 cm) och gjorde förlängningar genom att klippa itu några gamla stigläder jag hade. Så barnet red med den gjorden idag. Jag sadlade och bad ponnyn backa direkt -något jag annars aldrig gör eftersom hon då tvångar. Vi var ute så det var gott om plats. Hon såg lite orolig ut, men tog några försiktiga steg bakåt och .... inget hände! backade lite till och inget hände! Berömde massor såklart och hästen var själv först förvånad och sedan blev hon helt lugn igen. Red som vanligt sen. Gick så himla bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
Hästvård Min ponny var nära att lägga sig ner i stallgången idag när jag sadlade! :eek: Blev såklart helt förskräckt och spände genast upp...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: norpan
·
Övr. Barn Känner mig tillräckligt anonym här på buke för att kunna ventilera händelsen med er. Ni som vet vem jag är, eller tror er veta på denna...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 968
Senast: Mirre
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 237
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp