Sadeltvång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare gosan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 874
G

gosan

Jag har ett problem med min vallack som jag tror har sadeltvång. Är det normalt att man hästen beter sig "panikartat" när man kan få sadeltvång.
Jag har varit med om detta innan på andra hästar men jat tycker att min få så kraftiga anfall. Idag när jag skulle rida så stog han lungt och fint i stallgången.
Jag la på sadeln lungt och försiktigt, spände ett hål ( med andra ord jättelöst) och gick till sadelkammaren för att hämta tränset. Jag hann inte komma så långt innan han började få panik och " gunga" fram och tillbaka. Efter en kort stund med gungandet får han ett spel och skuttar runt överallt, saliter sig och trillar ihop på sidan och lägger ner huvudet längs med golvet. Han ligger blick stilla i ca 30 sekunder då han knappt andas sedan reser han sig efter en liten stund och då är det som om ingenting har hänt. Låter detta som sadeltvång för er? Jättetacksam om någon kan komma med lite förslag/ funderingar

Sv: Sadeltvång?

Ja, låter som sadeltvång, en gammal häst jag hade var jag tvungen att först lägga på sadeln och spänna gjorden så den bara hängde med ca 7-8 cm luft emellan, därefter spändes ett hål i taget medan han leddes runt tills dess att sadeln låg hyfsat på plats. Sedan fick jag hjälp upp i sadeln och värmde honom, drog gjorden igen och red. Denna procedur var tvungen för honom, annars fick han panik. Lycka till!

Tack för svaret!
Blev det bättre eller fick ni göra så varje gång ni red?

Ha ha, jag råkade säga till min granne att min sadeltvångshäst blivit mycket bättre. Då undrade hon om han blivit det eller om jag vant mig. Tänkte efter och insåg att jag vant mig:p

Liknande trådar

Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid... 2
Svar
34
· Visningar
5 200
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn Sådär, nu har vi landat här hemma med våran lilla Groda och jag har äntligen kommit mig för att slita blicken från skruttan och plita... 2
Svar
33
· Visningar
3 115
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka