sadelutprovare?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare inza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 039
I

inza

Har nyligen skaffat häst :) och har nu tänkt få den medföljande sadeln kollad.
Vet inte riktigt vem jag ska vända mig till ännu. I bekantskapskretsen är det lite delade meningar om vilka som är bra...
Så nu skulle jag vilja fråga en generell fråga:
vad har ni för erfarenheter om sadelutprovare med olika utbildningar/bakgrunder. Är det kanske bäst att anlita en autoriserad sadelmakare om man vill vara på den säkra sidan, eller kanske en equiterapeut?
Kan ni inte dela med er om hur ni har tyckt att det fungerat när ni tagit ut sadelutprovare?
Det är inga problem m häst/sadel nu, men man vill ju att det blir bra! Och så småningom vill jag ju köpa ny sadel oxå...

Sv: sadelutprovare?

jättesvårt att svara på då ala sadelmakare/provare är så olika!

de nenda jag har provat personligen, är en välkänd sadelmakare i sthlms-området. Bestämmde tid med en otroligt trevlig tjej, som svarade på alla fraågor som gick, underbart bemötande!
Ut till stallet kommer sedan en äldre herre, stressad av bara :devil:!
han säger sanbbt åt oss att ta av allt från sadlarna (skulle stoppas om, kollas av) och slänger upp dem på hästarna (den enda hade haft sadel 2 ggr på sig!), grymtar att de behös stoppas om, anteknar mitt manm, hästens namn och 17" på en block och säger att det kostar 800:-

jag bara stod där som ett fån och stirrade!
(iof så passade sadeln grymt bra när jag hämtade den men ändå!) sämsta bemötadet jag någonsin fått. och han skulle vara utbildad med mera...
Hör efter med dina vänner om de har någon som är kompetent men samtidigt kan förklara vad hon/han kollar på och vad som är rätt/fel...!

Jag läste bara lite snabbt nu men en bra sak om du tar ut en sadelprovare så tänk på om den kollar allt NOGA! Och att du får provrida i sadeln! Det räcker inte bara i stallgången!

Lycka till! :)

Har varit hos sadelutprovare, den enda som jag vet finns här i dalarna. Är iaf typ dit alla andra i stallet åker, så vet andra som använder och användt honom. Har även frågat våran equiterapeut om hur hon tkt sadlarna låg , dom ska ju kunna lite sånt och hon sa ungefär som sadelutprovaren. Sen är det väl väldigt individuellt hur mkt olika personer kan mm... Och kan tänka mej att de kankse kollar på lite olika saker... Men förösk hitta någon som du hört bra om och som du kanske vet att andra använder.

Ringer du tandläkaren om du har problem med lederna? Nej, anlita rätt folk till rätt sak. Skulle aldig låta min ET kolla på sadlarna eftersom hon inte är utbildad för det. Är de dock utbildade till båda sakerna är det inga problem.

Ring till båda utprovarna och fråga lite och sedan väljer du den som du tycker känns bäst.

Jodå, equiterapeuten jag hade i åtanke är även sadelutprovare! ;)
Tack f tipsen!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 129
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 207
Senast: super
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 372
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur