Sadelutprovning, buffel och båg?!

Nooneyouknow

Trådstartare
Ja, denna djungel med sadlar som finns.

Men varför åker vi iväg, tar hem någon till stallet, som ska kolla ut sadel, dessa tar med eller har hemma en hel drös med sadlar och det ska provas och testas så det passar både häst och ryttare.

Men egentligen, hur många hästar har "extrem" extriör som följd att inga sadlar ligger bra, tex, otroligt svankryggig, karprygg, kort sadelläge m.m.
Men om man säger en "normalt byggd" häst, utan extriöra avikelser bör kunna ha en sadel som är rätt anpassad i bomvidd?!
Vi alla har ju ett sunt förnuft, det ska inte klämma eller trycka någonstans. Men måste vi betala flera tusentalskronor för något vi egentligen kan avgöra själva?
Jag har varit med om flera skräckexempel där ryttare åkt iväg till mer eller mindre stor anläggning som har sadelutprovning, jag själv har varit där och åkt därifrån med en inte helt okej magkänsla.

Sadeln jag har, har använts på en hel drös med olika sorters hästar, allt från en c-ponny till stora halvblod på över 180cm Alla med olika kroppsformer och typ. Men ändå har den legat bra, den har inte glidit, den har inte gett mer tryck någonstans och inga hästar har visat tecken på obehag.

Är det kanske så att om man betalar för en sadel så får man då kvalite som fungerar med flertalet hästar, kanske bättre att köpa dyrt för att den här bättre uppbyggnad än en billigare?

Lite funderingar kring detta med sadlar och utprovning av alla de slag, vad tycker du?

Sv: Sadelutprovning, buffel och båg?!

Om man inte har annan erfarenhet av hästar än 15 år på ridskola är det där med sadlar inte så enkelt.

Min häst är på intet sätt extrem, lite kort i ryggen kanske, och breddar liksom på sig ganska snabbt mot ryggslutet. Men jag lyckades ändå köpa en sadel som inte passade - trots att jag hade sadelutprovare ute. Det handlade inte om att hästen hade förändrats i kroppen, utan om att jag fick en sadel som satt fel, var för smal över manken och låg konstigt över ryggen.

Det gör mig irriterad. :mad:

Det är en intressant fråga. Måste dock nämna det uppenbara; vilken tävlingsryttare har en sadel för varje häst?

Det är en djungel och ett helvete. Jag letade sadel i 4 år till min häst, INGET passade. Hon ser inte så speciell ut, inte spikrak rygg men ändå rätt rak, stora bogblad, kort rygg...
Hon fick prickar på ryggraden av ALLA sadlar. Jag har allvarligt letat ihjäl mig och provat massa märken, från 2500kr begagnad till 25000kr amerigo. Luftstoppat, permanentstoppat, ullstoppat...
Helt värdelöst.

Har haft 4-5 utprovar i olika omgångar. De har aldrig sett liknande prickar (vilket så här i efterhand verkar märkligt då jag nu vet flera hästar med de problemen).
Veterinärer har sagt att jag ska strunta i prickarna osv osv osv...
Men hästen har alltid fått ont förr eller senare.

Nu har jag en som ligger bra och som hon märkligt nog inte får prickar av. Får se hur länge det varar :grin:

Så svaret på din fråga, JO det är superskillnad från häst till häst, däremot kan såklart en liten c-ponnysadel passa ett halvblod... Det är ju vinkeln och böjningen. En liten bred c-ponny men rak rygg kan ju passa ett brett halvblod med rak rygg, däremot kanske den inte passar ryttaren till halvblodet :p

Tänk själv, vilken strl har du på Jeans? Kan du betälla den storleken från "alla" jeansmärken i alla modeller? nä :)

Sen finns det mer eller mindre kinkiga hästar, har man ett fettlager på ryggen och lätt ryttare så "slår" felpassningen såklart inte lika hårt som ett benigt fullblod med tung ryttare :)

Det är en intressant fråga. Måste dock nämna det uppenbara; vilken tävlingsryttare har en sadel för varje häst?

Det är det jag också tänker på. Catherine Haddad skrev en låååång sak på sin blogg om hur hon rider alla sina hästar i exakt samma modell av Stübben - och hon har ju ganska många hästar.

Man får väl för skjutsingen välja en sadelutprovare man tror på? Inte åker man bara till första bästa tränare och sedan vägrar använda någon annan?

Jag litar helt fullt på den vi använder, mycket för att h*n faktiskt lyssnar på vad jag som ryttare och ägare säger, det är ju ändå jag som ser hästen varje dag och faktiskt rider i sadeln. Vi betalar inte "flera tusentals kronor" heller ;)

men det finns många som faktiskt är riktigt dåliga...
Flera tusen håller jag däremot med om att det kostar det INTE! :D

Jag håller med, flera tusen kostar de inte, om de inte är så att sadeln måste stoppas om, bytas ut eller göra andra justeringar på, dessa exempel finns ju också....

Okej, det finns säkert massa kassa, men man gör väl som man brukar, hör sig för lite först :D Eller helt enkelt känner sig blåst på pengen de tar och letar upp en annan direkt :o

Det krävs lite mer. Hästar är otroligt smärttåliga djur. När de visar att de har ont, har det gått långt. Då har de rejäla problem. Och det har också hästägaren.

För att korrekt utprova en sadel krävs mer än förmåga att se att den inte trycker. Det kräver kunskap i anatomi och kunskap om hästens rörelsemekanism. Det tar långt tid innan hästen reagerar på en måttlig felpassning, det gäller att veta innan att "det här är ett gränsfall, välj annan bomtyp".

Självklart tar man väl inte första bästa, referenser och gott renomé är väl A & O även här?

Fast ändå som många har sagt i tråden, dessa "elitryttare" som rider med samma sadel på många hästar, dessa hästar gå ändå på hög nivå och presterar.
Så helt klart måste ju de lite dyrare sadlarna vara bättre, då många "stora namn" rider med Jaguar, Butet eller liknande, och har de på många högpresterande hästar.

Självklart är ovanstående märken bättre än billigare! Läderkvalité, hantverk, stoppning - allt är ju bättre än billigare sadlar. Sedan kommer ju ridningen också till, jag är övertygad om det skadar hästen mindre med en välbalanserad, lyhörd ryttare om utrustningen är på gränsen.

Måste bara tillägga med en sak.

Jag har inte stort förtroende till sadelutprovare då jag sett hur katastrof vissa av sadlarna ligger på deras hästar när de provat ut den. Det händer i de flesta fall oh därför provar jag sadlar själv till min ponny. Jag har både köpt en Dominus hopp och en Jaguar Deep Seat till honom. Många kunniga i stallet har kollat på sadlarna och godkänt dem.

Jag känner min ponny bäst själv och märker om han trivs eller inte och jag tror att jag får en mer passande sadel om jag provar ut själv, efter det jag sett :crazy:

Som de andra säger, dyrare sadlar har bättre läderkvalitét, bättre design, mer balanserat uppbyggd, stoppning samt hantverk. En bättre sadel helt enkelt!
Att en dyrare sadel har större chans passar på fler hästar (med olika ryggtyper) tror jag definitivt inte på. Däremot att en välbalanserad ryttare i en sämre passande sadel gör mindre skada än en obalanserad med passande sadel tror jag absolut! (Såg i efterhand att andra också skrivit det) Ofta verkar det som att ryttaren har en favoritsadel som h*n rider bra i och anväder den på alla hästarna. Det är svårt att komma till ridning i en sadel som man inte trivs i.

Senast ändrad:

Tillägg: Jag har haft tillgång till över 200 sadlar, så jag har haft möjligheten att prova många sadlar.

Problemet är väl att väldigt många hästägare kan väldigt lite om hästar och allt runtomkring hästeriet.
Så många kan faktiskt inte avgöra om en sadel sitter bra eller ej.

Personligen har jag ingenting för sadelutprovare längre, de har gått en kurs på en dag eller två och i många fall påstår de att en sadel ligger bra fastän den ligger helt gräsligt.

En sadelutprovare ser jag ungefär som en person som jobbar på ica dvs en varu-utlämnare.

En auktoriserad sadelmakare däremot har jag betydligt mycket mer förtroende för.
De har en bättre utbildning för att passa in en sadel, en sadelmakare har även kunskaperna för att ändra och förbättra en sadel till optimal passform.
För att alla hästar är inte stöpta i samma form, alla ser mer eller mindre olika ut därför är det såklart otroligt få sadlar som sitter som en smäck på en häst utan någon typ av ändring.

För min egen del skulle jag inte klara mig utan min sadelmakare till min islänning, han är bred som en tunna, kort och överbyggd rygg som samtidigt är spikrak. Min rumpa kräver en 17" men helst ett 17,5" säte och det är en knepig kombination med tanke på att "alla" korta sadlar är svängda i bommen och det fungerar inte till min kille å min stora rumpa är inte så mycket att göra åt tyvärr...
Så för att hitta en sadel till honom som inte glider fram eller runt och klämmer någonstans och gör att han börjar gå i passgång är nästan omöjligt, framförallt om man inte ska bygga om halva sadeln...

Däremot kan jag relativt enkelt hitta en bra passande sadel till mitt halvblod, hon liksom fungerar i det mesta med sin relativt raka rygg som är ganska vid och lite manke..

*kl*

Jag har tur som har en auktoriserad sadelmakare och sadelutprovare i närheten, och när han fixade iordning min sadel blev det jätteskillnad på hästen! Nu hade jag lyckats välja ut en sadel som passade ganska bra, så h*n tog bara med sig den jag hade och stoppade om den så att den skulle ligga perfekt. Så duktig att jag vet att den ligger perfekt nu, är jag inte men jag har märkt en positiv förändring hos hästen. Sadeln glider fortfarande fram litegrann och hon skjuter lite rygg när man precis hoppat upp (Ingen behöver säga att sadeln måste bytas eller att hon ska veterinärkollas alt massör eller något annat dito, pga detta, det är redan gjort och ingen har hittat något tokigt) men från att kasta sig in i hörnet när sadeln kom, vara påväg att få panik när sadelgjorden spänns och skjuta rygg från att sadeln kommer på tills man gått halva rundan och hon är ordentligt uppvärmd så är det rejäla framsteg. Hon är väldigt känslig och kinkig så hon berättar direkt när något inte stämmer.

Jag har ett annat problem, min töd skiljer sig väldigt mellan när hon står still + kravlös skritt (relativt rak rygg, liten och bred manke, bred rygg) till när hon rör sig i allt från skritt med lite krav och snabbare (spikrak rygg där manken hamnar i linje med ryggen, bred rygg). En sadel som passar i skritt passar alltså inte så bra i trav?..

Exempelbilder:
Stillastående (Nej, hela hagen är inte så lerig, det var när det regnat konstant i jag vet inte hur länge precis vid grinden, no worries :) Hon står lite konstigt på bilden, men den visar hennes rygg hyfsat)
36874_401465477676_599972676_4492990_4627362_n.jpg

En till stillastående som visar ryggen rätt bra, att benen ser förkrympta ut är ju en annan sak :) Dräktig, men ej sänkt i ryggen av dräktigheten, kanske ska tilläggas.
6531_107106117676_599972676_2385687_4665054_n.jpg

I rörelse:
Hon showar visserligen på denna bilden, men hon höjer ryggen på samma sätt under ryttare.
17157_256414022676_599972676_3452543_6797537_n.jpg

Ville mest visa att sadelutprovning inte är så lätt, sadeln måste ju passa i alla olika rörelsemönster, inte bara när hästen står still :)

Precis, det kan bli moment 22. Hästen får obehag för att sadeln passar först när den kommer i arbete. Eftersom sadeln inte ligger optimalt i framridningen kommer hästen aldrig till arbete, och sadeln ligger därför inte optimalt. Byter sadel - sadeln ligger bra vid framridningen men hästen kommer inte till optimalt arbete eftersom sadel inte ligger 100 % när den börjar arbeta på allvar.

Där krävs det duktiga tillpassare!

Tillägg: Jag har haft tillgång till över 200 sadlar, så jag har haft möjligheten att prova många sadlar.

Det är just det som är problemet när man ska prova ut själv, skulle vara kalas med ett sadelbibliotek dit man kan ta hästen och prova SJÄLV...
Jag har åkt fram och tillbaka till ett ställe i sthlm där man får låna hem begagnade sadlar, men det kostar ju oxå, dessa resor osv... och TID... man får bara ta 2-3 sadlar/gång... i några dagar...

jättebra exempel, stillastående lutar ryggen uppåt baktill och i "arbete" högre fram... din sadel hade ju glappat eller tippat... assvårt... vilket återigen bekräftar att någon som har gått en kurs 1-2 dagar INTE är expert...

speciellt inte för alla typer av hästar...

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
905
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31