Sadelutprovning, buffel och båg?!

Sv: Sadelutprovning, buffel och båg?!

Med tanke på att hälften av alla "sadelprovarbilder" här på buke visar att folk sadlar alldeles för långt fram så tycker jag att sadelmakare/utprovare är en ganska bra grej. Överlag har människor INTE kunskap om sadling och utprovning.

Angående proffsryttare som har samma sadel till många hästar. För det första; "även kungen går på toa". Bara för man är känd och proffs är man inte överjordisk, även de gör fel. För det andra, ju bättre kvalité, ju mer "förlåtande" är sadeln.

Å andra sidan så finns det en sadelutprovare som är mycket verksam i Halland och som är totalt okunnig. H*n har all världens utbildning och meriter men av någon anledning blir det ändå fel. Den personen har jag inget förtroende för överhuvudtaget.

-kl-

Har oxå funderat mycket på det där med sadlar. För ungefär ett år sedan så var vi ca 4-5 stycken i stallet som var i behov av nya sadlar av olika anledningar. I mitt fall var jag ute efter en dressyrsadel, då jag under ett års tid "bara" hade haft en hoppsadel och ridit i. Till saken hör att vi precis börjat tävla lite smått i dressyr under säsongen och det kändes som att det var läge att börja kolla efter en helt okej dressyrsadel.
Eftersom att varken jag eller mitt omskolade fullblod på då 7 år var något särskilt avancerat ekipage så var tanken att jag skulle hitta en relativt billig sadel, vill minnas att önskemålet var runt 7000.

Vi var överrens om att vi ville få hjälp utav "ett riktigt proffs" på sadlar, så vi tog kontakt med en utav våra få riktigt utbildade sadelmakare. Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det ska finnas endast 7-8 stycken i Sverige som är auktoriserade sadelmakare/sadelutprovare. (Försöker gärna att kolla upp källan ifall någon är intresserad.)

Hur som haver, sagt och gjort och det kom en man som skulle hjälpa oss några veckor senare. Han verkade väldigt seriös och kunnig och hade som tidigare nämnt, många många års erfarenhet av hästar, sadlar och ryggar.

Det började med att han dömde ut de flesta utav våra gamla sadlar. Det var bara skräp, passade inte alls, och det var inte ens lönt att sälja. Man blev ju ganska chockad över att man ridit runt i en sån värdelös sadel utan att det ens hade märkts något på hästen. En himla tur att sadelutprovaren äntligen var på plats så att man kunde prova ut en sadel som passar tänkte man.

Han gick igenom alla hästar och kände och klämde och provade. Vi fick provrida sadlarna i alla gångarter och han kollade igen efteråt ifall de fortfarande låg lika bra som innan. Väldigt seriöst och noggrant.

När besöket var slut hade vi hittat nya, passande sadlar allihop. Lite lustigt dock hur det blev. I mitt fall var jag ute efter en dressyrsadel, helst begagnad, brun, ca 7000. Jag fick en dressyrsadel, inte begagnad, brun för 19000. :crazy:

En annan tjej har ett väldigt spralligt och alert hoppsto (som hon inte hoppar själv). Hon var ute efter en allroundsadel mot dressyr, med mycket stöd för balansens skull när hon utövar sina akrobatiska konster, inte mer än 10 000. Hon fick en ren hoppsadel, inga stöd, pris 16 000.

Ihop med det så började man fundera lite på sådär i efterhand hur det kunde komma sig att alla 5-6 hästar kunde ha morris & nolan-sadlar. För det var nämligen det som alla i slutet fick. "Den här passar som handen i handsken på din häst. Du kan inte hitta nått bättre." Jag säger absolut inte emot att M&N är dåliga sadlar, jag trivs jättebra med min. Men hur bra en sadel är så kan den väl knappast passa på alla sorters ryggar?:confused:
Ännu mer fundersam blev man när hälften fick skicka tillbaka sina pga feltryckt storlek, sprucken söm, passade inte när sadeln kom 4 veckor senare, bullig i stoppningen osv osv osv.

Nu blev det väldigt långt och rörigt. Men det här är min fundering.:angel:

Man får väl för skjutsingen välja en sadelutprovare man tror på? Inte åker man bara till första bästa tränare och sedan vägrar använda någon annan?

Hej!

Min förra häst åkte ett par gånger till sadelmakaren och fick sadel utprovad. Hon var lite svår, men vi hittade sadlar som hon älskade- hon sa direkt till!

När jag köpte nya pållan åkte jag till samma ställe, samme kille provade ut 4 eller var det 5 (!) sadlar som inga av dom passade(men han sa ju att dom låg perfekt förstås!). Samtliga var för långa och/eller för smala.. Dessutom sadlade han alldeles för långt fram (annars fick ju sadeln alls inte plats!). Detta har jag även råkat ut för med 2 andra sadelmakare/utprovare.

Jag tror tyvärr det gäller att ha en häst av viss typ för att sadelmakarna ska klara av dom.. Min nya är lite mer svår än den förra (extremkort rygg, välvd revbensbåge, mycket bred över ryggen, överbyggd, ingen manke att tala om och dessutom superkänslig!) och jag har ännu inte hittat någon sadelmakare som lyckats ge henne en sadel som funkar helt 100.. (och jag har varit hos 4 stycken med hästen och en 5e har tittat på bilder och utifrån det gett tips.).

/Lavinia, som kommer köpa en lättsadlad häst nästa gång..

Jag tror, tyvärr, att det handlar om att de ska tjäna pengar, de vill ju såklart sälja de sadlar som de tjänar mest på.
Sett flera hästar som fått samma märke på sadel trots olika kroppstyper, dessutom har alla sadlarna sett ut som om de varit gjorda för stora ardenrar då bommen varit så bred att den knappt fått plats bland alla andra sadlar, dessa skulle tydligen ligga som gjutna på dessa hästar, en av dem ett halvblodsto med mycket fullblod och väldigt smärt och smidig, behöver jag ens säga att sadeln efter några veckor låg och tröck på manken, störde hästens rörelseschema och gjorde att hästen tappade helt sin egen motor, vilket inte är så konstigt.

Så jag tror frotfarande, med ett sunt förnuft kan man hitta en sadel som passar bra. Jämnför de lite som när du är ute och ska köpa ett par bekväma skor... Samma sak, inte klämma inte trycka, inte skava...

När besöket var slut hade vi hittat nya, passande sadlar allihop. Lite lustigt dock hur det blev. I mitt fall var jag ute efter en dressyrsadel, helst begagnad, brun, ca 7000. Jag fick en dressyrsadel, inte begagnad, brun för 19000. :crazy:

...

Ihop med det så började man fundera lite på sådär i efterhand hur det kunde komma sig att alla 5-6 hästar kunde ha morris & nolan-sadlar. För det var nämligen det som alla i slutet fick. "Den här passar som handen i handsken på din häst. Du kan inte hitta nått bättre." Jag säger absolut inte emot att M&N är dåliga sadlar, jag trivs jättebra med min. Men hur bra en sadel är så kan den väl knappast passa på alla sorters ryggar?:confused:

Jag tror jag har råkat ut för samme utprovare. Det där med M&N låter ruskigt bekant. Jag fick höra att antingen M&N eller Stübben passade min häst. Mig veterligt är M&N ganska mycket rakare än Stübben så jag vet inte riktigt hur han fick ihop att de kunde passa båda två. M&N passade inte på min häst heller, det blev ett stort mellanrum mellan hästryggen och sadelns undersida, men det verkade inte utprovaren bry sig om.

Det är ju inget som säger att man måste köpa sadeln av utprovaren. Tänkte på det du skrev om fel prisstorlek och modell osv.

*kl*
Rent allmänt så tycker jag idén med sadelutprovare är bra. Som redan nämnts så finns det många hästägare/ryttare som inte vet hur en bra sadel ska ligga och att kunna få proffshjälp med sadelns passform är guld värt. Jag har själv inte lyckats hitta någon utprovare som är värd just det där guldet än, det finns ju tyvärr de som är mindre bra också.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, så det kanske redan är nämnt men det kan vara värt att upprepa i så fall.
En häst som gått länge med en sadel som orsakar stort tryck vid manken kommer kännas väldigt mycket bättre med en sadel som trycker mot ryggmusklerna i sadelns bakre ände. Därför kan man missta sig och tro att den nya sadeln man testar ligger jättebra - eftersom man känner en så stor skillnad i hästen.
Men i själva verket har man bara flyttat tryckpunkten från manken, vilket innebär att hästen kommer gå på rosa moln ett tag och sedan börja reagera på den nya tryckpunkten. Alltså kommer det att leda till nya problem.

Jag blir nästan mörkrädd av de som påstår att "det här sadelmärket passar alla hästar!", för så är det inte. Så länge det är en fast bom så tycker jag att det säger sig självt att den inte passar alla hästar :)

Senast ändrad:

*halvt kl*

Cili tar upp något viktigt där, tycker jag.

Något mer som gör mig mörkrädd är hur många man ser runtomkring i olika stall och ridhus med illa passande sadlar. Att någon sadlar lite långt fram eller att sadeln är lite för vid eller lite för smal, lite för rak eller lite för svängd, det är lätt hänt och inte helt konstigt att det händer. Alla kan ju inte vara experter på allt.

Men så illa som man ser sadlar ligga ibland, så att man skulle kunna få in två händer under bakvalvet när hästen står still?! Eller när man ser att sadeln går i manken innan någon ens sitter i sadeln.

Jag tror en viktig nyckel är att få människor uppmärksamma och att få dem använda sitt sunda förnuft. Tänker folk till så är inte sadelutprovning särskilt ologiskt.

Ville mest visa att sadelutprovning inte är så lätt, sadeln måste ju passa i alla olika rörelsemönster, inte bara när hästen står still :)

Problemet är att en sadel som ligger perfekt i skritt aldrig kan ligga optimalt i trav eller galopp och vice versa därför måste man kompromissa och lämpligen då ha en sadel som ligger som bäst i den form och gångart hästen oftast går i, men fortfarande ligger drägligt i övriga gångarter och former.
Detta kan bli ett jätteproblem om man har en häst som ändrar sig väldigt mkt beroende på vilken gångart den går i och även form och kan då lätt bli ett moment 22.

Ska man vara riktig petig ska man ha typ minst 4 sadlar en för stillastående, en för skritt, en för trav, en för galopp, sen ska man ju ha en hopp och en dressyrsadel med men det är varken parktiskt möjligt eller ekonomiskt försvarbart att byta sadel lika ofta som man byter gångart...

... och därför har jag efter mycket tid och pengar en Trekker Master hängande. Dressyrsadel med traditionellt utseende, passar många hästar och dess ryggformer, ändrar sig med hästen och formen och passar också mig ypperligt.

Billigt sätt att komma runt moment 22 :D

Det är nog inte helt omöjligt att det är samma. Den här personen ska vara en av sveriges bästa sadelutprovare, med många års erfarenhet. Han har förmodligen hjälpt/"hjälpt" bra många kunder med deras hästar.

Lite lustigt att du fick välja på just M&N och stübben, dels som du säger att dem inte är helt jättelika, men oxå för att även stübben inte är det billigaste märket du kan komma över. Jag fick välja mellan M&N och Albion. Skiljde ca 1000kr emellan. Och, jag var fortfarande ute efter en sadel för ca 7000.....

KenTaur totalratade han förresten, har för mig att han påstod att de var felsydda. Något som jag inte kan uttala mig om, för sån koll har inte jag. Synd dock, har fått rida i både elektran och medean och trivs bra i båda, en begagnad sådan skulle definitivt ha varit mer i närheten av summan 7000...

Men sen vill jag inte heller totalt nedrösta sadelutprovning/-utprovare. Hittar man någon som är seriös, verkligen kan sadlar och ryggar, samt som gör det för att det är kul och är måna om sina kunder, och inte ägnar sig åt det för att tjäna så mycket pengar som möjligt, så är det säkert guld värt.
Tror dock tyvärr att Nooneyouknow har rätt i att det handlar om att tjäna pengar i många fall. Vem vill inte sälja en sadelför 20 000? Köper man sedan in ifrån ex vis en andrahandssortering (som jag inte skulle bli förvånad över om den här personen gör med tanke på hur många som har haft problem med sadlarna) så tjänar man sig säkert en bra hacka på det.

Alla sadelutprovare säljer inte sadlar, så det kan vara en idé att leta upp en oberoende sadelutprovare eftersom man då inte behöver oroa sig för att man blir påprackad en sadel som egentligen inte ligger bra bara för att sadelutprovaren vill tjäna pengar.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
905
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31