Sv: Sadelutprovning, buffel och båg?!
-kl-
Har oxå funderat mycket på det där med sadlar. För ungefär ett år sedan så var vi ca 4-5 stycken i stallet som var i behov av nya sadlar av olika anledningar. I mitt fall var jag ute efter en dressyrsadel, då jag under ett års tid "bara" hade haft en hoppsadel och ridit i. Till saken hör att vi precis börjat tävla lite smått i dressyr under säsongen och det kändes som att det var läge att börja kolla efter en helt okej dressyrsadel.
Eftersom att varken jag eller mitt omskolade fullblod på då 7 år var något särskilt avancerat ekipage så var tanken att jag skulle hitta en relativt billig sadel, vill minnas att önskemålet var runt 7000.
Vi var överrens om att vi ville få hjälp utav "ett riktigt proffs" på sadlar, så vi tog kontakt med en utav våra få riktigt utbildade sadelmakare. Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det ska finnas endast 7-8 stycken i Sverige som är auktoriserade sadelmakare/sadelutprovare. (Försöker gärna att kolla upp källan ifall någon är intresserad.)
Hur som haver, sagt och gjort och det kom en man som skulle hjälpa oss några veckor senare. Han verkade väldigt seriös och kunnig och hade som tidigare nämnt, många många års erfarenhet av hästar, sadlar och ryggar.
Det började med att han dömde ut de flesta utav våra gamla sadlar. Det var bara skräp, passade inte alls, och det var inte ens lönt att sälja. Man blev ju ganska chockad över att man ridit runt i en sån värdelös sadel utan att det ens hade märkts något på hästen. En himla tur att sadelutprovaren äntligen var på plats så att man kunde prova ut en sadel som passar tänkte man.
Han gick igenom alla hästar och kände och klämde och provade. Vi fick provrida sadlarna i alla gångarter och han kollade igen efteråt ifall de fortfarande låg lika bra som innan. Väldigt seriöst och noggrant.
När besöket var slut hade vi hittat nya, passande sadlar allihop. Lite lustigt dock hur det blev. I mitt fall var jag ute efter en dressyrsadel, helst begagnad, brun, ca 7000. Jag fick en dressyrsadel, inte begagnad, brun för 19000.
En annan tjej har ett väldigt spralligt och alert hoppsto (som hon inte hoppar själv). Hon var ute efter en allroundsadel mot dressyr, med mycket stöd för balansens skull när hon utövar sina akrobatiska konster, inte mer än 10 000. Hon fick en ren hoppsadel, inga stöd, pris 16 000.
Ihop med det så började man fundera lite på sådär i efterhand hur det kunde komma sig att alla 5-6 hästar kunde ha morris & nolan-sadlar. För det var nämligen det som alla i slutet fick. "Den här passar som handen i handsken på din häst. Du kan inte hitta nått bättre." Jag säger absolut inte emot att M&N är dåliga sadlar, jag trivs jättebra med min. Men hur bra en sadel är så kan den väl knappast passa på alla sorters ryggar?

Ännu mer fundersam blev man när hälften fick skicka tillbaka sina pga feltryckt storlek, sprucken söm, passade inte när sadeln kom 4 veckor senare, bullig i stoppningen osv osv osv.
Nu blev det väldigt långt och rörigt. Men det här är min fundering.