Sadelutprovning

emma-vsm

Trådstartare
Jag blir galen på detta med sadlar. Har haft en sadel senaste året som nu orsakat ryggproblem, trots regelbundna koller av s.k sadelutprovare.
Nu tänkte jag ta saken i egna händer och låna ihop ett antal sadlar och jag tänker lita på min känsla, samt ta hjälp av folk jag litar på.

Men hur är det egentligen, kan man säga något om vilka märken som är bäst anpassade beroende på hästens extriör?
Min häst har ett ganska knepigt sadeläge, med lång manke, lite gropig nedanför och lång rygg. Beskrev detta för en sadelutprovare som jag tänkt låna hem sadlar av och hon sa direkt 2 märken som hon trodde passade min hästs extriör.

Nån som vill ge mig lite kloka råd?
Jag känner mig vilsen och lurad av förra säljaren. Och ganska puckad också för den delen...

/Emma

Sv: Sadelutprovning

[/QUOTE]
Nån som vill ge mig lite kloka råd?
Jag känner mig vilsen och lurad av förra säljaren. Och ganska puckad också för den delen...

/Emma[/QUOTE]

Har inga råd men....
Tycker inte du ska känna dig puckad, däremot lurad! Verkar vara väldigt vanligt med så kallade sadelutprovare som inte har en aning om vad dom pysslar med. Finns säkert duktiga också men jag vet tyvärr inte om någon
Duktiga tränare/ryttare brukar vara duktiga på att avgöra om sadeln ligger bra.

Lycka till med sadel letandet

Tack.

Jo, jag frågade vetrinären som behandlat honom nu, som jag litar på, om han kunde rekommendera någon utprovare, men han tycket faktiskt att jag skulle känna mig fram själv (och med hjälp av tränare).

Jag känner mig dum, just för att jag ridit i en sadel som gett honom ryggproblem, men å andra sidan har jag haft den kollad flera gånger, senast en månad innan jag åkte till vet, och fått höra att den ligger bra.

Jag skulle vilja utbilda mig till sadelutprovare, vetrinär, foderexpert, hovslagare, equiterapeft och allt annat så man kan allt själv :smirk:

Vilken djungel detta är!

Du tänker rätt nu tycker jag med tanke på dina erfarenheter av sadelutprovning.

Lägg ut en bild på din häst där man ser ryggen tydligt. Helst på ganska nära håll och gärna även bild där man ser ryggen uppifrån. Lämna gärna info om vilken typ av sadel du söker - hopp, dressyr, sätets och klossarnas utformning, bomvidd, sitsstorlek, prisklass m m. Då blir det lättare att komma med förslag.

Du berättade ju om problemen hos Carola och att du nu vill ha en sadel som passar hästen och att du får lära dig att rida i den. Visst, så kan man resonera, men det bästa är ju att du hittar en sadel som passar er båda. Om sadeln inte ger dig förutsättningar att sitta rätt kommer du inte att inverka rätt på hästen och då kommer ni att fortsätta att ha problem. Kanske inte lika allvarliga, men inte helt besvärsfria heller.

En variant på att låna hem sadlar är att åka till en stor butik med stort sortiment, t ex Sharpman i Mjölby, och prova igenom deras sortiment. Du behöver ju inte köpa någon ändå direkt. Det är meckigt och tidskrävande att åka runt och låna sadlar.

Självklart vill jag ha en sadel som jag också trivs i. Men finns det ett fåtal modeller som min häst kan ha, så får jag nog anpassa mig ;)
Hoppas dock på att hitta en vi båda tycker om.

Jag ska åka till sharpman och låna hem sadlar därifrån. Även ta kort och visa dom, men inte åka dit med hästen, inte till en början iallafall.

Känner jag mig osäker och vilse efter att ha provat och fått hjälp av tränare mfl, kanske jag överväger att åka till ett större ställe med hästen för att ta hjälp av sadelutprovare.

Tack för svar

/Emma

Det är komiskt att du skriver just detta. Min nuvarande sadel (som jag köpte för ett år sedan) är en Amerigo som jag köpt där. Min dressyrsadel är en dominus.

Trots detta har sadeln orsakat ryggproblem på mindre än ett år...:crazy:

Det kan vara så, att när hästen står stilla och man provar sadeln så passar den jättebra.
När man sedan börjar arbeta hästen och den går korrekt, då höjer hästen ryggen och blir rakare. Sadeln blir för böjd och trycker på ryggen.

Självklart är det så. Min häst har böjd (aning svank) rygg i stallgången och något rakare vid arbete.
Detta kollar ju även sadelutprovarna.

Senast ändrad:

Puckad behöver du inte känna dig, det kan vara ett rent h***** det där med sadelutprovning, jag vet precis hur det är. Enda tipset jag har är att man ska vara kritisk och prova ordentligt så man inte känner den minsta tvekan sedan när man väl står där och ska punga ut pengar för en sadel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 826
Senast: Ceta
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 401
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 341
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka