Sadelvidder

bigganl

Trådstartare
Har en Globus i vidd 36. Vad motsvarar det för storlek på tex Stubben? Är det samma som deras 32? Eller om man jämför med de märken som bara finns i normal, vid och x-vid, motsvarar den vid eller x-vid?

Sv: Sadelvidder

Stubben 32 är inte särskilt vid... snarare "normal". Globus 36 kan nog sägas vara xx-vid. Kolla på www.stalleldshestra.nu där finns tabeller som jämför bomvidder.

/Agnetha

Tycker inte att bomviddstabellerna på stall eldhestra är tillförlitliga när det gäller vissa märken, tex är en Stübben 32 mycket vidare än 89 grader! Jag har en stübben 31 och den är över 90 grader i alla fall!

Och Zaldi är vad jag vet vidare i sina storlekar än stübben...

Alla mäter annorlunda, och det kan ju skilja sig litegrann då, men visst jag håller med dig att man inte ska lita fullkomligt på bomviddstabellen...

D_K du som har koll på Globus, hur många grader ungefär är deras bomvidder?

34 skulle vara runt 100 grader har jag för mig och 38 skulle vara runt 115 tror jag. Vet inte exakt, har inte mätt min, men en ÅF (kan det ha varit H*dmans?) sa att Globus var runt 90 i 32 bom, och att den vidaste, 38 var uppmätt runt 115 grader. Om hon hade mätt själv eller fått det svaret från Globus vet jag inte.

Jag vet också att en som jag pratade med på Globus sa att 38 var grymt bred och att den är en av de bredaste sadlarna som finns på marknaden i Sverige utan att behöva specialbeställas eller måttbeställas.

Det blev dubbelt..... :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Är du säker på att bommen är hel i din Stubben???

Eftersom jag är "mamma" till bomviddstabellerna på Stall Eldshestra så känner jag att jag måste försvara mig ;)

Vi (de allra flesta mäts av en viss sadelmakare i Mullsjö) mäter direkt mot bommen, mot ortspetsarna, så mycket sannare än så tror jag inte att man kan få det. Att sedan vinkeln kan ändras pga stoppningen är en annan sak, stoppning går i det flesta fall att justera :)

Det som är det största problemet är att när man mäter t ex fem sadlar av samma märke och modell så får man oftast minst 3 olika vinklar :( är de då tillverkade olika år så får man antagligen en ändå större variation. Visst alla märken är inte så varierande, en regel med undantag är att de dyrare oftare håller den bomvidd de är märkta med.... jag har börjat sammanställa alla de sadeldata vi samlat och kommer snart att ha något färdigt att lägga ut på hemsidan som visar lite på hur stora variationer det kan vara.

/Agnetha

Jag vet vilken sadelmakare du menar...

Jag vill tillägga att samma sadelmakare trodde inte att Stubben i 32 låg bra på min häst (som tydligen har runt 110 i bomvinkel..... Har ng ännu mer när han är fullt igång...) medan de faktiskt passar vid ortspetsarna (sen att de inte ligger helt 100 över resten av ryggen är en annan sak...)
Av andra sadelmakare/sadelkunnigt folk i Sverige har jag fått höra att Stubben 32 är runt 100 grader.
Sen kan inte jag mäta och dubbelkolla då jag inte (ännu) har en Stubben,.

Sweet skrev:
Och Zaldi är vad jag vet vidare i sina storlekar än stübben...
Såvitt jag vet är Zaldi smalare än motsvarande tumantal i Stübben, men det kanske skiljer mellan olika modeller. Det vet jag inte.

Ja, jag är 100% säker på att bommen i min stübbensadel är hel.

Sedan är bomvinklar och grader ett rent mysterium många gånger, man kan ALDRIG veta om en sadel passar hästen förrän man har provat den. :smirk:

Nä det kan man kanske inte ;) ;) men om hästen är 105 grader kan man då så gott som helt säker säga att t ex en stubben bomvidd 32 inte kommer att passa!!! :angel:
Sedan får man inte glömma att bomvidden är en av 16 eller 17 faktorer som ska passa häst och ryttare :eek:

För närvarande har jag en sadel som passar min häst så perfekt man någonsin kan begära, men vad hjälper det när jag får ridsår av den :confused: trots rätt längd, perfekt balans och jag vet inte allt..... Min förra sadel passade mig perfekt men inte hästen... så snart är jag ute i djungeln igen jag med! :(

/Agnetha

Min häst är tydligen 108-110 grader och en Stubben XW är rätt bomvidd för honom (t.o.m lite stor) och den bör isf ligga på 95 grader om dina beräkningar på Stubben 32 som 89 grader stämmer.

Hej och tack. Jo du var nog vaken, för du skrev samma sak tidigare. Anledningen till att jag undrar är att en equiterapeut som kollat hästen strax innan jag köpte den ansåg att hon skulle ha en sadel med 32 i vidd. Nu har jag ju en Globus 36 som passar bra. Han var ute och cyklade lite då alltså. (Dessutom var hästen betydligt tjockare då så konstigt att han rekommenderade en mindre storlek.)Aningen stor, men hon kommer att bredda sig så jag har en teddypad under än så länge.
Sen kan det vara bra att veta att det också motsvarar x-vid om jag skulle få tag på sadel som jag vet ligger bra för övrigt.
Förresten, du rekommenderade mig att köpa en County för ett tag sedan. Vad har de för storleksmått på sina sadlar? Skulle jag få tag på en begagnad så kan det vara bra att veta vilken storlek hon ska ha. Det ska väl bli en dressyrsadel också om något halvår tror jag.

Jag skrev ju att Stubben 36 är som Stubben 33,5.... blev lite fel ;)

Har hon ändrat sig nåt i kroppen då?

Jag tror inte County är vida nog... Det finns väl fit 5 som motsdvarar Globus 36, men vad jag vet finns det inte många sadlar som motsvarar Globus 38. (vilket jag förmodar att det blir då?) Isf blir det nog en Globus i 38 eller att du måttbeställer ett annat märke...
Kolla in min tråd om Arabian, där har du en sadel som KANSKE (jag tror de kan fixa till det åt dig) kan passa din pålle. ca 14 500 men då är den mttbeställd och gjord efter dina krav, med buffelläder kostar den 17 000.
Dessutom, om hästen växer ur den är det bara att skicka tillbaka den till England så fixar de bommen åt dig (utan att den ändrar passform)

Nej, hon har inte breddat sig något än, men träningen i våras var väldigt försiktig. Hon har fått något mera muskler men har å andra sidan gått ner i vikt, tappat fett, så hon behållit sin storlek. Jag tror inte jag behöver en vidare sadel på länge i alla fall för den 36:an är som sagt aningen stor så vi har padd emellan än så länge. Sadeln var ju ny också så stoppningen har inte satt sig ordentligt än. Nu har hon gått på bete och vilat i sex veckor och ska gå två veckor till innan vi skrittar igång igen. Hon har ett svullet ben efter en spark så hon har fått vila hela sommaren för säkerhets skull. Svullnaden är inte borta helt och jag misstänker att benet kommer att vara lite tjockt för all framtid.
Ska hålla ögonen öppna efter en County i fit 5.

Men jag tycker nog du ska avvakta nåt år innan ni har kommit igång helt. För det kanske är så att hon kommer bli riktigt bred, och då är detingen ide med en dressyrsadel...

Mätte du omvinkeln på din häst?
För jag har en County fit 4 i stallet och den är smal. Men jag vet itne om den kan vara felmärkt eller om fit 5 är mycket bredare. För den fit 4 (sadeln är begagnad) är ju inte ens så bred som min 34... (Kollade sadlarna igår)
De jag kan tänka mig isf som är vida är Frank Baines. De i MW är som en 34. Har liknande passform som Globus med. Och sen finns det ju http://www.balanceinternational.com/ också och de har likadana bomvidder som Frank Baines.

Jo, jag ska allt avvakta ett tag. Det blir inte aktuellt med en dressyrsadel förrän tidigast till våren, men det kan vara bra att ha ögonen öppne om jag får syn på någon begagnad till väldigt bra pris. Om hon skulle bredda sig mera får jag väl sälja i så fall. Men tanken är att det blir en sadel till våren. Jag kommer säkert att be om tips igen när det blir aktuellt.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: sweep
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Zpunk
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka