Saden ligga an bak

Laguna

Trådstartare
Hej!
Hur ska sadeln egentligen ligga an bak?
Har hört att det inte gör någonting om sadeln släpper lite bak, för då kan hästen arbeta korrekt med ryggen, men har även hört att den ska ligga an "hela vägen" sas, så att den inte gungar eller rullar runt.
Vill jättegärna höra lite kunniga åsikter om detta, väldigt gärna bilder på sadlar som ni tycker ligger an bra bak.
Håller p att leta sadel till min nya häst som har kort, rak rygg.

Sv: Saden ligga an bak

Det bästa du kan göra är att ta ut en sadelprovare. Även om du får beskrivet nu så kan det lätt bli fel. Det är så mycket det hänger på. Hur ryggen ser ut, hur bogarna ser ut, hur den ser ut i arbete. Hur det passar dig och placerar dig på hästen.

Hela iden med sadel är att den ska göra det bekvämt för hästen att arbeta under ryttare. Om sadeln trillar i framvikt (släpper bak) skadar det hästens muskler runt manken, då dessa "stryps" och hästen kan inte jobba utan får ont.

Bomsadeln ska ligga an hela vägen och fördela ryttarens vikt så hästen på ett bra sätt får möjlighet att bära ryttaren med ryggmusklerna. För att se hur sadeln ligger krävs anatomiska kunskaper, kunskaper om hästen i rörelse och kunskap om hur olika sadlar är uppbyggda. Har man inte själv kunskaperna får man hyra in någon som kan. Inte försöker man väl veterinärbehandla hästen själv, man går väl till någon som kan - en veterinär?

Det finns en annan syn på detta, dvs den ska naturligtvis inte trycka fram, men att sadeln inte ska ligga emot ryggen hela vägen ända bak. Precis som ts skriver. Att det är en annan "skola" att sadeln ska ligga an exakt hela vägen, medan vissa säger att den ska släppa ryggen, bakom det läge där ryttaren sitter, på ett ungefär. Att ryggen behöver det för att kunna lyftas och röra sej.
Om du tittar på hur tex ameri**s utprovare ser det, så är det lite annorlunda mot det som man tiidgare sagt, som du också säger.

Jag har själv blivit förvirrad av detta, precis som ts, så jag förstår frågan.
Vore intressant om det fanns (verkliga) sadelexperter som kunde uttala sej från de olika sätten att se.

Hur som helst är det vanskligt att själv experimentera eftersom att sadeln lättar bak, KAN bero på att den är för vid/svängd och stryper fram precis som du säger, det gäller ju att se så att den inte släpper av "fel" orsaker, hur som helst.

Sadeln ska ligga jämns med ryggen hela vägen.

Är du minsta osäker kontakta en sadelutprovare/sadelmakare.

Fast detta beror på att Amerigos bom är gjord för att släppa något tidigt. Ofta på Italienska sadlar är det så, engelska sadlar ligger med längs hela vägen lite mer. Detta beror på bossornas utformning också kil- eller rund-bossa.

Fast detta beror på att Amerigos bom är gjord för att släppa något tidigt. Ofta på Italienska sadlar är det så, engelska sadlar ligger med längs hela vägen lite mer

Ja det vet jag, men frågan var ju att man har olika syn (och därför är bommarna olika utformade) och det var dessa olika syn jag frågade om.

Vad jag förstår så hävdar tex amerigos skapare/företrädare att det engelska sättet att anpassa sadlar är föråldrat/fel, eller så har jag missuppfattat det hela. Har själv frågat ang detta och fått ungefär det svaret, men vågar inte påstå något bestämt då jag inte minns enxakt hur det var.

Tänkte att kanske någon visste mer om det:confused: Det handlar ju om det i ts fråga nämligen.

Ingen av "sadelexperterna" som har koll på dessa skillnader i synsätt;) Anläggningsytan under ryttaren eller under hela sadeln?

Rundbossor får gärna släppa lite tidigare, det gör min utprovade Dominus. Kilbossor är formade att ligga an en bit till. Ska vara ett jämt tryck.

Rundbossor i sej släpper tidigare, men det är hela tänket och skillnaderna där, jag är ute efter. Men visst stämmer det att det oftast är kilbossor tex på engelska sadlar, men jag skulle vilja se en diskussion ang synsätten, för det skiljer rätt mycket, bla har det med att göra hur hästen ska få plats att arbeta med sin rygg, komma upp med ryggen.

delvis KL

Ja, givetvis ska jag ta hjälp av sadelutprovare, men grejen är att det var just en sådan som sa att sadeln "skulle" släppa bak.

Flashlight: Tack, du förstår precis min frågeställning, hoppas att någon med kunskap om detta kan svara

Jag försöker sträva efter så stor anläggningsyta som möjligt (som kan fördela vikten jämnt).
Dock på stillastående häst i jämförelse med häst som jobbar korrekt så vill jag ju att den är "bäst" i det avseendet när hästen jobbar.

Sen att en i övrigt mkt välliggande sadel släpper en aning baktill har inte någon större betydelse mer än att området där vikten fördelas blir lite mindre/kortare.

Men gillar inte sadlar som glappar och lyfts upp baktill tex vid lättridning - för då är det något som inte stämmer med passformen och trycket blir alltför stort på musklerna runt manken.

Fast det var inte frågan riktigt vad man anser själv utan vad "expertis" anser, dvs ta inte illa upp men det finns ett tänk ang detta med att sadeln bara ligger an under ryttaren och INTE med stor anläggningsyta. Utifrån att ge hästen större rörelsefrihet i ryggen. Det handlar ju inte om att glappa eller så utan om att sadeln enbart ligger an under ryttaren på den avgränsade ytan, men DÄR ska den självklart ligga bra och ligga an:idea:

Det finns en "konkurrerande" sida som har en "sadelskola" där jag tror det pratas om detta, kom jag just på.:idea: Om man vill förstå diskussonen, men jag har inte hört någon diskussion MELLAN dessa synsätt.

Jag förstår precis,:D Är själv intresserad av de olika sidornas argument:idea:

Det beror ju helt på vad man har för häst vilket som är bäst. Men dagens moderna ridhästar (pratar med hlb) behöver ofta den typen av bom. Ryggen är ofta lite sluttande men mycket rörelser. Så jag kan förstå deras argument mkt väl eftersom de oftast har den typen av häst som kunder (därmed inte sagt att det bara är hlb men större delen är det + tävlingsponnyer).

Lägger man den typen av sadel på tex vår fjordvalack så kommer bommen inte fungera korrekt eftersom den aldrig riktigt hamnar rätt trotts rätt vidd osv.

Vet inte om detta svarar på frågan?

Ja det är en teori som kan stämma ev men det jag villle ha var eg svar från tex dem som företräder olika sätt att se och förklara hur man ser, för engelska sadlar säljs ju även till "moderna" hästar om du förstår hur jag menar?:) Kanske t o m folk som jobbar med sadlar, som har det här klart för sej. Men jag tror det kan ligga en del i din teori, det var något med olika typer av hästar vill jag minnas,:laugh:

Egentligen skulle man ha en avtrycksmassa på ryggen vid inprovning.
Mkt kan hända när ryttaren sätter sig i den- även om den ligger bra stillastående.
Inte bara hästar växer ur sina sadlar.
Vad händer om rumpan tar upp hela sadeln:angel:

Tycker att den mest optimala provningen på en äldre unghäst är att den ändrar sitt rörelsemönster till det bättre- nu eller på en gång.

Har sett det när en Amerigo lades på. Från medioker till luftig trav.

Sen måste hästen få plats när den samlar sig- breddar sig.

Avtrycksmassa i arbete:cool: Hur löser du det:devil:

Ja, men det där var ju inte heller svar på diskussionsfrågan jag hade, eller så missade jag det.

Skillnader i rörelser tror jag inte behöver komma direkt, dels finns en pilot också i sammanhanget:angel: dels kan det vara en fråga om att vänja sig, häst och ryttare. Jag hörde av amerigoutprovare att det kan ta ett par månader att vänja sig, innan man ser resultaten:idea: (Så var det f ö då jag bytte:angel:)

Jag tycker hästen ska välja, missförstå inte, och har sett resultat direkt, och låtit hästarna välja!

Men tänker sen på dom här svårutprovade hästarna i stallet tex där har det varit så att en ny modell kunnat se ut att ge resultat snabbt, men sen var det inte bra i alla fall....
Senast nu gick ju en av dem bättre (med sadel för 30.000 + :crazy:) men ryttaren sa uppgivet att det känts så flera gånger, sen ligger den inte bra ändå, man faller tillbaka, det var mest att det kändes annorlunda för hästen?, En lättnad just då, jämfört med andra man provar?
Är ju det som gör det så svårt med vissa hästar:(

min utprovade sadel från amerigo släpper lite grann baktill.

Rööslin jag har släpper också tidigare oavsett vilken häst den ligger på och rööslin har många hästar älskat som jag provat den på.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 665
Senast: morgaine
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka