Sadla en blöt häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 464
Sv: Sadla en blöt häst?

Sadlar ogärna en blöt häst då den ofta även är kall i samband med det blöta...Gnuggar så torrt det går och lägger sen en filt/våffeltäcke (typ) på i en 20 minuter...den tiden kan jag vänta och så sadlar jag en varm rygg = mindre obehag;)

väldigt sällan....

så om din häst går utan täcke och det skulle börja regna ändå.. hur gör du då då?? får den vila då??
*nyfiken*

Jag låter hästen torka. Om det inte är jättepanik, då får man helt enkelt göra det bästa av situationen.
Sen kan jag ju tycka att om man vet med sej att det är träning dagen därpå som man måste i tid till el. liknande så kan man ju faktiskt slänga på hästen ett täcke i hagen..:smirk:

ser det ut att kunne regna så har han täcke. Oavsett om jag ska rida iofs. Han fryser om han blir våt.

Mina hästar rullar sig minst en gång varje dag, i värsta leran dom hittar btw.....

Centaur skrev:
Man har täcke på ridhästar så dom ej blir blöta........

Hallå Centaur -vaknat på fel sida ? :D
Även om din och min häst har täcken på sig under tiden på året som det "oftast" råder nederbörds problem så finns det väl ändå många RID hästar som ändå är ridhästar, även om de inte har det? :confused: ;)

Men om man vet man ska rida, och vet det ska regna, och det är ett stort problem att hästen är våt - så varför sätter man inte täcke på hästen?
Måste man krångla till det så himla mkt? :p

Kollar du väderprognosen innan du åker ut till stallet?
Eller har du din häst täcke typ året om?

Om det inte är kallt utan vanlig höst-vår-sommar så går min häst utan täcke och han får bara på sig täcke om det spöregnar när jag är i stallet eller om det ser ut att bli regn när jag åker ut. Jag kommer ju knappast ha på han täcke om det inte ser ut att bli spöregn...

japp, jag kollar vädret! Och så kollar jag på molnen. Det är inte så svårt. Sen kanske man får åka och ta av eller på täcke om vädret växlar.

Okej... Vissa har iofs inte tid eller möjlighet att åka till stallet flera ggr om dagen bara för att byta täcke... Känns ganska onödigt.... Hästen smälter faktiskt inte av regn.

Centaur skrev:
Men om man vet man ska rida, och vet det ska regna, och det är ett stort problem att hästen är våt - så varför sätter man inte täcke på hästen?
Måste man krångla till det så himla mkt? :p

Det är klart om du bor och har hästen hemma på gården. Men står man i kollektiv stall och reser dit så är man ju inte ute varje morgon. Min häst går täckad höst, vinter vår, men inte 17 är jag ute varje morgon under senvår/sommartid när han går otäckad och har koll på vädret heller. då blir det skurar som överraskar en och sen får man vackert stå för det.

Jag har inte hästarna hemma, men jag får ändå åka upp varje morgon och släppa ut dom.....

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: Honey07
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 020
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025