Sadla om! :D (långt...)

_L_

Trådstartare
Westensadel till lågt pris!
Kan man köpa en sådan eller är det bara skräp!?
Är en westernsadel lättare att anpassa än en vanlig "engelsk" sadel?
Ok, man ska ju ha en sadel som passar så bra det bara går men om man inte vill åka till en speciell sadelutprovare?
Har ni alla gjort det, eller hur hittade du din sadel?
Ska man tänka på nått speciellt för utom att den ska passa hästens rygg och ryttarens säte??
Kan tala om att jag inte vet så mycket om western, men är intreserad :)

Själv har jag en gammal hoppsadel (hoppar aldrig och kommer inte att göra, får låna den så länge jag vill) som säkerligen är av god kvalite men börjar visa ålderstecken :( Nått hårt i sitsen känns, ant bomen? Och jag har inte gott om pengar så jag känner att jag vill slänga ut allt för mycket på en sadel. Men ändå vill ha nån annan då den jag har börjar bli obekväm!
Har en fjording på 21 år och har tänkt ha sadeln till henne (de år hon har kvar, kan bli några men kanske inte så många att man vill lägga ut över 3 000 kr på en sadel till henne/mig) Fast om jag börjar rida ännu mer än nu och köper en ny häst blir det andra ljud i skällan speciellt om hästen är ung!

Hästen är inte westernriden men då jag inte rider så avancerat kommer det att fungera bra oavsett sadel.
Det är en bekväm sadel jag är ute efter. Och den ska inte vara så dyr. Nån som har andra förslag?
Jag är tacksam för dom svar jag får! :bow:
Och om du bara har nån liten krumelur till svar, skriv den!
Bättre det än att ingen säger nått alls! :(

Börjes Westernsadel WBT:
4469.jpg

Tycker den ser fin ut! Gillar inte ljust läder (natur).

Mvh Lisa
 
Sv: Sadla om! :D (långt...)

Jag skulle nog råda dig till att rida utan sadel alls istället för en sådan där, men det är ju jag det :angel:


Kanske en westernsadel i syntet/konstläder skulle passa bättre. Hellre det än en billig sk. lädersadel.

Och fråga någon kunnigare person i närheten om sadelanpassningsråd.
Jag åkte inte till en sadelutprovare och jag är inte jätteduktig men jag har ett hum om hur sadeln ska ligga och absolut hur den INTE ska ligga. + att jag testade flera sadlar innan jag köpte en till slut.
Sadlar är en djungel och en hel vetenskap!
 
Sv: Sadla om! :D (långt...)

Håller med.

Har sett en liknande. Ett par år, och skruvarna stack ut genom den. :eek: :eek:

Syntetsadel tycker jag är ett bra alternativ!
Jag har hjälp av en "westernkvinna" med myycket sadelkunskaper, själv vet jag alldeles för lite :smirk:


Sanna
 
Sv: Sadla om! :D (långt...)

Tack för svar!
Syntetsadel låter intresant!
Nån som kan leta upp tips? :D
Pris, märke, modell?

Är det svårt att sköta en westensadel i läder annars?
En ända regnig dag o hela sadeln är förstörd? (gäller inte bara billigare utan även de påkostade?!)
Naturfärgar mörknar ju så snabbt, hur gör man eg för att inte få fläckar?
(Blir fort fläckigt, därför gillar inte jag naturfärgat ;) )

När jag var mindre köptes det en (iof vanlig "engelsk") sadel i "paketpris" med tillbehör. Efter 5 år är hela sadeln mer eller mindre förstörd till det yttre fläckig, torrt sprucket läder mm (fast den hängt skyddat och blivit putsad)+ snedsutten mm. Jag är inte såå förvånad över detta då priset som sagt var lågt.
Därför vill jag nog kosta på lite mer ju.

Mvh Lisa
 
Sv: Sadla om! :D (långt...)

jag mätte min häst med en sträng över ryggen å skickade in måttet till cowboys så kollade de vilken sadel som passade, jag fick hem en sadel som passade direkt och jag är super duper nöjd med den skulle aldrig byta bort den . har haft sadeln i 8år ny, har aldrig haft nå problem vid tex regn. tycker inte att det är krångligare att sköta en western sadel än nån annan.
 
Sv: Sadla om! :D (långt...)

Ok.

Ingen som har Börjes billiga sadel då??
Vad säger ni?

Mvh Lisa
 
Sv: Sadla om! :D (långt...)

Den här nya som Börje har kan jag inte uttala mig om, men den förra Elpaso skickade jag efter till min nordis en bruks. Iaf så är jag ju ingen super duper sadelinpassare men man ser när det inte passar. Iaf så passade den inte särskilt bra så jag skickade tillbaka den.
Men innan det så frågade jag om råd här på buke om denna sadel. Fick många svar och många sa att den inte alls var bra för häst och ryttare, ihop häftad med klammer osv. Medans några hade haft den och tyckte den va bra så man får nog bilda sig en egen uppfattning.

Men som sagt den var väldigt hård och inte alls ngn stoppning överhuvudtaget tyckte jag. Nu är ju inte westernsadlar stoppade som en engelsk så man kan ju inte jämföra så......
Men den nya kan jag inte uttala mig om, ser att de har glasfiberbom som det är 2 års garanti på, det var det inte på den förra billiga som de saluförde.
 
Sv: Sadla om! :D (långt...)

Vill förtydliga detta med glasfiberbom. När folk säger glasfiber så är det plast!! Ralide är plast. Glasfiber använder man att klä träbommar med.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
967
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp