Sadlar 120-130 grader

Yayis

Trådstartare
Någon som vet några korta och raka sadlar i 120-130 grader? Den enda sadeln som legat bra som modell är M&N, men de tillverkas inte ens så breda va?

Kommentera gärna om ni vet. Har provat bomlösa sadlar med, men de jag har provat har även dem varit för smala.

Sv: Sadlar 120-130 grader

Tänker rent spontant på Globus, för de är riktigt breda, vet dock inte hur breda.

Har testat några Globus, och de har varit för böjda i bommen. Men vet du vad Globus rakaste modell heter? Kanske har provat fel sadlar.

Jag vet en som specialbeställde en M&N i vidd 36(?). Men hur många grader det motsvarar vet jag inte.

Just på Globusmodellerna har jag tyvärr dålig koll på, har själv motsatta problemet med en överbyggd, lätt svängd rygg och relativt vid ponny. Vi har nu en Amerigo DJ +3. :)

Vilka modeller har du provat? Har för mig att Clic är relativt raka.

Ja, jag har också sett att man kan beställa M&N i vidd 36, men har heller inte riktigt koll på hur breda de faktiskt är. Väntar dock på svar från dem nu, så får hoppas att de är tillräckligt breda. Men är rädd för att de inte är det.

Jag minns faktiskt inte exakt vilka jag provat nu när jag tänker efter, har provat så mycket olika, men tror jag har dem samlade någonstans på en lapp. Ska kolla upp om Clic står på den lappen, annars ska jag kolla upp den! Tack för tipset.

Gamla Griffin Cob xxw, Wintec Wide vidaste järnet (ligger ok på bred o rätt rak Haflinger) Globus modeller vidd 38, ligger bra på Haflingern som har en mankprofil som en badboll ;)

Griffin Endurance xx-vid. Vet inte hur det är nu med utbytbara koppjärn men har ägt en tidigare.
// Linda

Svar till båda:

Är Griffin rak i bommen? Än så länge har det bara varit M&N som varit tillräckligt rak, så den måste vara riktigt rak för att passa. Kommer få hem en Globus Clic 38 nästa vecka någon gång, så ska testa och se hur den ligger. Är lite rädd för att den kommer bli både för smal och för böjd, men ska testa i alla fall.

Globus har riktigt raka modeller också. (har en Loke som är väldigt rak) Vill du ha en bomlös så kan du ju prova en sån modell som inte har något järn framtill. (så den inte kan bli för trång)

Nej Griffin är inte så rak i bommen. Funkar inte om ryggen är spikrak i alla fall. M&N hopp i 36 bom är inte spikrak heller, men den kan funka ändå. M&N brukar ligga väldigt bra på raka, breda ponnier. M&N dressyr brukar vara lite för lång för många korta ponnier/hästar. Wintec Wide är bara att glömma, den är väldigt svängd. Äldre Globus Clic dressyr (EJ hoppvarianten, den har en helt annan passform) kan funka i 38 bom, men de som tillverkas på senare år är väldigt smala i bomvidderna. Vill du ha hopp så prova en äldre Globus Esperanza. Jag gillar den dock inte då den är väldigt flat och ger inget stöd.
Annars om hästen är spikrak så finns det Jensen Exmoor, Jensen Brillant/Classic och Wow. Har haft samtliga och varit nöjd med alla. Alla dessa har ändringsbar bom, Wow ändrar man bomvidd på själv och de andra lämnas in hos sadelmakare. Alla dessa kan göras i bomvidder på 130 grader utan problem.

Tack för tipsen! Så du tror att en M&N i 36 skulle kunna passa? Har mejlat dem angående grader på sadlarna, men har inte fått svar, har du koll på det? Ska kolla noggrannare på sadlarna du nämnt om Globus Clic inte passar, men vad är Wow för sadel? Har aldrig hört talas om den. Berätta gärna mer :)

Tror en M&N 36 är 125 grader ungefär. Ägde förr en 33:a som var 115 grader, men jag har märkt att de ntyare är något mindre i bomvidden, så gissningsvis är den 120-125 grader.

Wow är en sadel som du kan ändra allt på. Gå in på www.wowsaddles.com och läs mer.
Kort sagt kan man byta alla delar var för sig, t.ex. byta kåpor om man vill rida dressyr en dag och hoppa dagen efter, eller om man byter häst kan man byta allt från bommens form eller koppjärn till bossans form. Olika hästar kräver ju olika höjd på bossan framme vid manken samt baktill men även kanalens bredd väljer man.
Haft min Wow i över 3 år och är väldigt nöjd. Förr hade jag bara en hoppvariant men nu har jag bpde hopp, distans (allroundkåpa som passar för distans) samt dressyrkåpa. Väldigt smidigt att bara kunna byta, tar några minuter.
Den har också överlägset smalast midja av alla märken jag träffat på (och jag har provat en del.... Ett hundratal sadlar iaf) så man slipper få ont i höfterna trots bred häst. Sätet och bossan är även väldigt fjädrande så det är framförallt bra om man har ryggproblem/diskbråck eller liknande.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
333
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31