Sadlar förr i tiden...

NightShade

Trådstartare
Nu när det snackas sadlar, sadelutprovare och sadelmakare åt alla håll så måste jag passa på med min förfrågan... Hur gjorde man förr i tiden? Hade hästarna en och samma sadel livet ut. Gjordes det nya eftersom, stoppade man om dem emellanåt eller hur fungerade det egentligen? Om hästarna hade samma sadel blev de skadade med tiden eller vad hände egentligen?

Sv: Sadlar förr i tiden...

Fick reda på igår att förr använde man sig utav träställningar. Jag frågade om inte hästen fick ont då. Borde ju skava som satan enligt mig, men dom hade tydligen tjocka filtlager emellan.

Trodde också att hästar blev illa behandlade och att människor var okunniga förr, men där hade jag fel. Hästhållningen förr var mycket välartad och utbildningen av hästar var mycket mer finslipad då än vad den är idag. Idag ska ju allt gå så fort. Hästen ska vara inriden och säljklar på ett halvår.
Det är faktiskt riktigt intressant att läsa gamla spanska föreskrifter om hästutbildning och utbildning av den militära hästen. Jag fick en helt annan bild av den gamla hästhållningen.

:)

Sv: Sadlar förr i tiden...

ALLT gjordes måttanpassat till varje häst och oftast när hästen sen dom begravdes den med sin utrustning.....

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
569
Senast: Honey07
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 207
Senast: super
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka